Väldiga problem med iMac G5(iSight)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2009-07-12 11:03

Min gamla trotjänare verkar ha lagt av för gott. Det hela började för några månader sedan. Helt plötsligt blev skärmen grå och den lilla boxen där det står att man måste starta om kom upp. Veckorna efter det så blev det Kernel Panic allt oftare, började komma när jag startade upp datorn och fortsatte att komma när jag var inne i OS X. En dag råkade jag läsa i Systeminställningar att det var ett 1,5 gb minne som inte fungerade som det skulle. Det var extra minnet som den förra ägaren hade satt i. Jag gick då illa kvickt in och beställde ett nytt minne, Fick hem det, bytade ut det gamla men Kernel Panic forsatte att komma. Jag har även installerat om Leopard två gånger och reparerat disken innan installation. Ingenting verkar fungera. Nu senaste veckan så går det inte ens att starta datorn. Jag hör startljudet och lampan börjar lysa men skärmen fortsätter att vara svart och efter ett tag drar fläktarna igång på högsta varv. Är det någon som kan hjälpa mig, kommer jag någonsin kunna använda min mac igen?

• Medlem
  • 2009-07-12 12:47

Låter startljudet normalt? Det ljudet brukar kunna avslöja en del. Kan du köra hårdvarutestet på den?

Kan ju vara mkt, kass hårddisk, kass logikkort, trasigt minne...

Jag hade kontaktat ett Apple auktoriserat serviceställe.

Be dem höra av sig om vad det kostar innan de börjar reparera. Ofta får man ett kostnadsförslagdet för en halvtimmas jobb. Är det inte värt det så betalar du bara den halvtimman.
Väljer du reparation brukar de dra bort den halvtimman...

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2009-07-12 14:24

Startljudet låter som det ska, Har inte testat att göra hårdvarutest ännu. Hoppas att det går att starta med skivan i, man gör väl hårdvarutest från installationsmenyn eller? Blir nog till att lämna, hoppas att det inte blir en alltför dyr historia.

1
Bevaka tråden