Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös hårddisk och ljud?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har den mesta av min musik lagrad på en extern hårddisk som jag kopplar till datorn när jag lyssnar på musik, men som det är nu så går ju en usb-kabel från disken till datorn och en ljudkabel från datorn till stereon varje gång jag ska lyssna, så det blir inte så smidigt och bärbart. Frågan är då om det finns någon möjliget att med någon airport basstation eller annan router upprätta ett trådlöst nätverk samtidigt som jag kopplar hårddisken till basstationen (som man kan på extreme) och kopplar basstationen till stereon (som man kan på express)... Hur ska jag lösa mitt problem? Får inte plats med massa musik på datorn, och man vill gärna komma åt musiken från fler bärbara datorer, därför vill jag ha den på en extern disk... Någon somhar något tips? Måste jag köpa både extreme och express? Verkar dyrt..!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-13 10:43

Visst går det att göra precis som du säger, fast inte bara med Airport Expresser. Du kan ansluta stereon till en Airport express som du sagt, men tyvärr kan du inte ansluta en disk till en Airport Express. Det funkar bara med skrivare. För att ansluta en hårrdisk behöver du en Airport Extreme eller en dator.

Då kan du spela musik med iTunes (om du inte köper programmet Airfoils) från vilken dator som helst som kommer åt disken trådlöst.

Smidigt, men rätt dyrt. En Extreme kostar ju en del.

har lite samma problem. Jag har en airport express som jag kör airfoil mot, samt tre laptops i hushållet. Men är jag tvungen att lägga artonhundra på en airport extreme för att skapa ett gemensamt musikbibliotek från den externa hårddisken? Känns överdrivet m två airports i en tvårumslägenhet, men jag behöver ju ljudutgången från expressen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-10 11:16

Om du har någon stationär dator kan du ju ha hårddisken inkopplad i den, och sedan vara uppkopplad mot den via AFP. För oavsett hur du är uppkopplad mot en hårddisk, så mountas den i /Volumes/hårddisknamn, så alla musikbibliotek och dylikt fungerar precis som om du skulle ha den i din egen dator.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-10 12:32

Det fungerar med timecapusle också men det är ju ännu dyrare.
Däremot om du har biblioteket på en extern disk så kan du ändå bara använda det på en dator åt gången.
Däremot skapar du separata bibliotek åt datorerna (fast med samma låtar i biblioteken, bara separata biblioteksfiler till varje iTunes) så borde det fungera klockrent. Förutom att du då inte får med playcounts och betyg mellan datorerna.

1
Bevaka tråden