Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddiskvagga

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-07-11 12:15

Jag funderar på en extern hårddiskvagga för 3,5" (och ev 2,5") SATA. Är det någon som har någon erfarenhet av sådana? Någon som vet någon bra? Eller är jag helt ute och cyklar som ens tänker tanken?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-11 21:48

Sata->USB eller firewire?
Kört ett gäng olika, aldrig haft problem. Se till att köpa TYSTA diskar att stoppa i dem bara..

Köpte en USB-eSATA-FW400-800 från Macoteket för någon vecka sedan. 750 kr + frakt. Klarar både 3,5 och 2,5 tum och har två FW800 portar. Kom med alla kablar man behöver. Lite kort tid för utvärdering men fungerar gör den.

Ursprungligen av vwlinkan:

Köpte en USB-eSATA-FW400-800 från Macoteket för någon vecka sedan. 750 kr + frakt. Klarar både 3,5 och 2,5 tum och har två FW800 portar. Kom med alla kablar man behöver. Lite kort tid för utvärdering men fungerar gör den.

Ofta får man vad man betalar för här, 179:- på Klabbe i havet (Claes Ohlson i Insjön) gör ju ingen glad.

Kan du länka till den du skaffade?

Ursprungligen av vwlinkan:

Köpte en USB-eSATA-FW400-800 från Macoteket för någon vecka sedan. 750 kr + frakt. Klarar både 3,5 och 2,5 tum och har två FW800 portar. Kom med alla kablar man behöver. Lite kort tid för utvärdering men fungerar gör den.

Har haft samma ett par månader nu: mycket nöjd!

Innan dess använde jag ett billigt kablage jag köpte på en nätbutik (som får förbli namnlös, för de är mkt seriösa och hanterade reklamationerna perfekt). Första två exemplaren var döda vid ankomst (i ena fallet signalkabeln, i andra nätaggregatet). Tredje "lyckades" i den meningen att jag kunde använda det ett halvår eller så; sen blev det nåt kontaktfel under en backupkörning, som förstörde hela hårddisken, så den inte ens gick att formatera (lyckligtvis var det en liten, gammal en, och jag anade ugglor i mossen innan jag provade med nån annan...).

Så, det där med att spara pengar, det kan ha olika sidor....:(

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-12 20:31

Jag köpte billigaste varianten på inet, fungerade klockrent. Och de kostade inte 750kr

Ursprungligen av kkr:

Jag köpte billigaste varianten på inet, fungerade klockrent. Och de kostade inte 750kr

Ja det kan ju funka.

Låt mig gissa, tunn aluminium och enbart en USB-kontakt.
Är det en 3,5" disk vi pratar om så har du väl en strömsladd med va?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-07 10:16

Japp, exakt

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-11 16:45

Har en 2.5" låda som jag köpte för 50 spänn på eBay, fungerar helt strålande. Visserligen har den bara USB, men 750 kr låter ändå som ett rätt ordentligt slöseri med pengar

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-08-11 20:45

Idag gick jag genom

Claes Ohlsson-affären med min hustru, och plötsligt såg jag en stor hög med 2,5 tum kabinetter som det var rea på, så jag tänkte att bra att ha till en gammal disk jag hade efter min MB, köpte några, visserligen bara USB men billiga...29 kr st, det verkar funka!
Jag fick även med en skruvmejsel och fodral!!

Själv vill jag gärna ha FireWire, man slipper strömkabel -allt går i datakabeln (praktiskt).
Dessiutom får man en bättre koppling än vad USB kan leverera.
Slipper svajjiga kopplingar, överföringshastigheter som pendlar mellan kass och sämre.

Det är värt några spänn extra.

1
Bevaka tråden