Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Val av bildskärm

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min nya PMG4 anlände, och med det bestämde sig min Samtron-skärm för att stämpla in. Så nu måste jag raskt ha en ny bildskärm så att jag kan leka av mig med PowerMacen. Jag väljer mellan:

  • EIZO 21"
    Flex Scan F77

    Nokia 920C 19"

    Nokia 446Xs 19"

    Nokia 446Xpro 19"

Några erfarenheter av dessa? Jag är framför allt nyfiken på EIZO:n.

  • Medlem
  • 2003-07-23 01:23

Jag har Nokia 920C 19" - Den är helt okej, men inget speciell. Tycker skärpan kunde varit bättre, men det kanske är min skärm som är lite sliten.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hedelina

  • EIZO 21"
    Flex Scan F77
    Nokia 920C 19"
    Nokia 446Xs 19"
    Nokia 446Xpro 19"

Har inga erfarenheter på just de skärmarna du listar, men gjorde själv en liten "undersökning" inför mitt nyligen gjorda TFT-inköp.
Kom fram till att Eizo (som är lite dyrare och med bäst kvalitet enligt många) och Apples skärmar är de som sticker ut betydligt mer än övriga skärmar. Kul tycker jag, eftersom det är lite roligare med en Apple-skärm till en dito dator...

Så mitt råd är att satsa på en Apple 21". Prestandan är jämförbar med Eizo:n.

  • Medlem
  • 2003-07-23 09:14

Nu är ju iofs Apples CRT-skärmar=Sonys CRT-skärmar. Samma sak för IBM och SUN, Sony-skärmar med annat skal.

Sen att Sony gör bland de bästa skärmarna i branschen, om än något dyra, gör ju ingenting i sammanhanget.

/hpe

  • Oregistrerad
  • 2003-07-23 09:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av hedelina

  • EIZO 21" Flex Scan F77
    Nokia 920C 19"
    Nokia 446Xs 19"
    Nokia 446Xpro 19"

Några erfarenheter av dessa? Jag är framför allt nyfiken på EIZO:n.

Störigt det där med typbeteckningar
Menar du CRT?

Du bör nog tänka bort allt vad platta skärmar heter om du ska redigera DV (video). Pratade igår med en kille från Avid och han tyckte att den enda skärmen av de platta som var nära att hålla måttet för DV (profesionellt) var en skärm från IBM men då pratade han om en prislapp på bortåt 30.000 - han tyckte att IBM-skärmen var bättre än Apples platta skärmar.

Olle

Sorry, TFT-skärm är så avlägset för mig att jag inte ens tänkte tanken att det skärmar görs i något annat än CRT-utförning. Det är CRT-skärmar alltihop, och dessutom begagnade.

Jag är i extremt behov av bildskärm snabbt, och kommer att (nästan) köpa första bästa jag kan på söndag när jag kommer tillbaks till stan. Det blir antagligen 446Xs eftersom den klarar 85 Hz i 1600*1200, till skillnad från 75 Hz hos de övriga.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-23 11:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av hedelina Jag är i extremt behov av bildskärm snabbt, och kommer att (nästan) köpa första bästa jag kan på söndag när jag kommer tillbaks till stan.

Annars får du låna en gammal sur apple 1705 och VGA->Dsub25 adapter så han du tveka några dagar till

Jag ägde fram tills för några månader sedan en 21-tums CRT som hette Nokia 445PRO som hade ett Sony Trinitron bildrör. Jag använde den dagligen i 2-3 år och har aldrig haft något att anmärka på. Inte efter den tiden heller alltså. Vet inte om 19-tummaren som heter 446Xpro kan vara motsvarande modell fast en storlek mindre. Köp kan i så fall rekommenderas.

1
Bevaka tråden