Håller som bäst på med att sätta ihop en semesterfilm som består av minst 3 olika format:
.avi: 640*480
.mov:1280*720
&
.dv-widescreen-format (kassetkamera vad det nu har för upplösning)

Majoriteten av materialet är i wide-format och så småningom ska det bli en DVD med hjälp av iDVD

Kommer nog att använda mig av iMovie HD eftersom jag inte gillar 08/09:an. Så småningom är det tänkt att materialet ska kunna ses på en 16:9-TV. Än så länge 720 men så småningom kanske 1080.

Mina frågor rör sig om formaten. Till att börja med:

vad jag ska använda för format/läge när jag importerar DV-filmen i iMovie? Måste vara ett Widescreenformat för annars ser det helt galet ut. DV Wide fungerar bra och testar man att lägga till 1280*720 och 640*480-material i det projektet fungerar det också bra. 640-materialet får svarta kanter på sidorna vilket får ses som det bästa eftersom man då slipper förvrängd bild.

Hur får man bäst bild i slutändan? Man kan ju öppna ett 720p eller 1080i-projekt och importera filerna dit. Då blåses de upp - men frågan är hur kvaliteten blir? Så småningom landar det ju i iDVD som jag antar ändå inte kan göra filmer i HD-kvalitet?
Och då blir ju .mov-filmerna filmade i HD i lägre kvalitet än nödvändigt...

Det är jämnt skägg mellan antalet .avi- och .mov-filerna vad gäller antal. De senare är de som är i HD och de som har klart högst bildkvalitet .dv-filerna är tankade från resesällskapets DV-kamera så de är av något lägre kvalitet och kanske inte lika omistliga för oss. Lutar därför åt att köra 720-varianten. Dels för att inte behöva krympa 720-filerna "i onödan" och dels inbillar jag mig att iDVD jobbar bättre med .mov-filer/komprimerar om till det (eller nåt sånt)...

Testade att göra 3 testprojekt: dv, 720 och 1080 och .avi och .mov ser bra ut oavsett hur uppblåsta de är. .dv-filerna blir däremot lite lätt "randiga" när man blåser upp dem. I såväl 720 som 1080. Man ser svaga mörka ränder vid kontrastrika områden eller om man pausar bilden. Inget som sabbar jättemycket med tanke på den ursprungliga kvaliteten.

Man kanske ska göra det i HD ändå och spara projektet tills dess att iDVD eller något annat program fixar att bränna i HD så slipper man göra om själva redigeringsarbetet en gång till.

Som sagt var är det iMovie av något slag + eventuella andra gratisprogram som gäller. Eventuellt har jag tillgång till Final Cut Express.

Många frågor men tackar för alla eventuella klargöranden!

Senast redigerat 2009-07-09 20:58