Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Vila!!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-08 16:30

Hallå alla glada!

Nu är det så att jag har ett litet bekymmer vad gäller att sätta min Macbook (köpt april 08) i Vila.

Efter att jag har startat upp den och ska sätta den i Vila (oavsett om det är genom att stänga "locket" eller via Äppleikonen) så går det utan problem första gången jag gör det. När jag sedan skall sätta den i Vila igen (dvs andra gången) så går skärmen i Vila men inte hårddisken (den vita lampan lyser hela tiden), plus att fläktarna börjar rusa och datorn blir tokvarm.
Resultatet blir att jag får stänga av datorn med Powerknappen och börja om. Det fungerar som sagt alltid första gången..

Var inne hos Macforum i Gbg och dom testade att starta burken från ett externt system och då fungerar Vilan utmärkt.. dvs som det ska.

Jag har försökt det mesta, nollställt RAM, nollställt SMC, kollat vilket Hibernate mode den är i via Terminal och därmed testat olika inställningar, men inget av dessa alternativ hjälper. Annars fungerar datorn bra, är bara just detta med Vila som spökar!!

Någon som har förslag? Är det bara att göra en clean installation som gäller?

Tackar på förhand!

Och Ja, jag har toksökt runt på forumet efter liknande problem därav testerna och nollställningarna jag gjort..

Inte läst igenom alla länka som jesper presenterar ovan, men jag hörde en rolig (?) sak på The Mac Geek Gab Podcast.

Om Safari är igång så kan det begära koll av typsnitt. Den del av OSX som då håller reda på typsnitt ligger då och kollar runt på alla anslutna enheter. Detta kan skapa problem både med Sleep och med hårddiskvila på externa hårddiskar.

Ngn lösning vet jag inte mer än att stänga av Safari.

Vi är flera som har haft samma problem. Läs till exempel det här inlägget. I princip är det bara att lägga till Ethernet-gränssnittet under nätverksinställningar så försvinner problemet. Jag vet, helskumt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-08 22:00

hallå igen..

Jag var kanske lite snabb, men jag gjorde en radera och installera och sedan använde jag Time Machine för att få tillbaka grejerna igen.. men jag har även nu aktiverat ethernet i Nätverksinställningar.. så just nu funkar allt som det ska.. mkt skumt problem dock..

Tackar så mkt för assistansen!

/Mattias

1
Bevaka tråden