13 eller 15 tums MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej sitter i en sits där jag ska beställa en dator. Troligtvis blir det högskolestudier till hösten och då behöver jag en bärbar.

Sitter o funderar vilken av storlekarna som passar bäst. Vart inne o känt på de i butiken och båda känns lagom. Men är det någon som har erfarenhet av vilken storlek som är bäst?

Är 13 för liten? 15 för klumpig? Kan tilläggas att det skiljer 2000kr i priset alltså 13 kostar 15000 medan 15 kostar 17000.

Kommer bli att skriva mkt på datorn men inget spela. Utan bara till att plugga nästan. Spelen som kommer spelas isåfall kommer inte vara speciellt grafikkrävande iaf.

Andy!

Eftersom du ger intrycket av att du ofta kommer att ta med dig datorn och inte är intresserad av att spela grafikintensiva spel på den kan jag inte göra annat än att rekommendera 13 tums MacBook Pro, framförallt på grund av att den är mindre. Åtminstone hos oss är många föreläsningssalar inte byggda för att man ska ha med sig något större än ett kollegieblock, då känns till och med 13 tum väl stort.

Mm lutar nog åt 13. Ska ju vara lätt att bära runt. Lite orolig att få lite ont i huvudet bara efter många timmars skrivande

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-08 12:03

13 tums MacBook Pro tycker jag blir bäst då du ska bära den med dej. Skaffa sen en 22 eller 24 tums skärm att koppla den till hemma.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-08 18:47

Kom ihåg, kolla noga när du testar macarna, 13 tums MBP tycker jag har riktigt dålig skärm, om man jämför med MBP 15tum eller MBA. det är i vilket fall min åsikt, efter jag testat dem i affär.

• Medlem
  • International user
  • 2009-07-08 22:34

13-tummaren har en 6-bitars skärm enligt bloggar lite varstans, men det stör inte mig värst om så är fallet.

Vad gäller skärmstorlek så är det märkligt vad snabbt man vänjer sig vid en mindre. Kör 15' själv men satt gärna vid tjejens 13' och tänkte inte på det. Film blir inge vidare varken på 15' eller 13' ändå.

Jag rekommenderar 13' med motivering pris och vikt/skrymmande.

Själv så studerar jag och använder MBP 15". Jag tycker det är otroligt skönt och kunna nyttja hela skärmen när jag skriver ner anteckningarna från föreläsningarna.
När jag sitter på vännens 13" tycker jag det känns obekvämt att skriva, jag är ju van vid 15"..

15" kan även kännas lite klumpig när du ska sitta på föreläsningarna eller bära den runt i skolan / till skolan. Tänk på vikten, du ska ju bära med dig datorn, böcker etc.

Gå till en affär och testa att skriva i ett A4 ark..

1
Bevaka tråden