Begagnade stationära intel-macar, finns det?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte att jag till sist skulle unna mig att äga en G5a. Jag sysslar med ljudproduktion och tänkte skaffa ett UAD-2kort, så det måste finnas PCIe-slots i maskinen. Jag har kollat lite på blocket och ser där en hel del PowerMac G5 till låga priser, men jag vet inte om det
rör sig om Motorola-processorer (som jag vill undvika). Jag märker att jag inte vet vad en del beteckningar betyder. Vad betyder egentligen Powermac?
Skall jag förutsätta att det står PPC eller PowerPc, om det inte är Intel?. Om jag söker på intel och Mac hittar jag bara bärbara datorer eller I-mac. Andra tips om hur jag hittar en begagnad stationär intel-mac är välkomna

Inte lika vanligt som icke-Intel och de som finns är relativt dyra. Icke-Intel är desto billigare av förklarliga skäl.

UAD är för övrigt en riktigt bra investering, överlägset de bästa pluggarna!

Ursprungligen av fcerha:

...ser där en hel del PowerMac G5 till låga priser, men jag vet inte om det
rör sig om Motorola-processorer (som jag vill undvika). Jag märker att jag inte vet vad en del beteckningar betyder. Vad betyder egentligen Powermac?

PowerMac betyder att den har en PowerPC-processor (t.ex G3, G4 eller G5).

När man bytte till Intel-processor, så bytte man också namn på datormodellen - från PowerMac till Mac Pro.

Här kan du läsa lite om alla Apples modeller:
http://www.everymac.com

PS.
G5-processorerna som användes i PowerMac G5 tillverkades av IBM, inte Motorola.

1
Bevaka tråden