Beställa från USA?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag går i tankarna att testa mac för första gången och det är en Mac mini som i så fall kommer inhandlas men jag går och stör mig otroligt mycket på hur dyra alla mac's är i Sverige. Mac minin som jag är intresserad av kostar $797 med 1gb extra minne, trådlösa tangentbordet + musen samt fjärren. Räknat till kronor blir det ca 6400. Samma konfiguration på apple.se kostar 8803kr!

Nu har jag gnällt klart så över till själva frågan. Går det inte att beställa genom apple.com istället för svenska sidan och på så sätt spara över 2000kr?

Nej, inte vad jag vet. Även om det gick skulle det nog ändå inte bli så billigt. Apple Store USA anger precis som alla andra amerikanska nätbutiker ingen moms i priserna. 6400 kronor plus 25 % moms är 8000 kronor. Lägg därtill med eventuella fraktkostnader och tullavgifter.

Nej, det går inte att beställa via den amerikanska apple store för leverans till Sverige. Tänk också på att de priser som anges på den amerikanska apple store är exklusive moms, moms tillkommer vid köp och varierar från delstat till delstat.

Sammanställning över: Sales tax

ok, då var inte dom svenska priserna så hutlösa som jag trodde. Tack för svaren!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-07 19:17
Ursprungligen av bjornsva:

ok, då var inte dom svenska priserna så hutlösa som jag trodde. Tack för svaren!

Om du vill spara pengar, köp minnen separat och stoppa i dem själv..
4GB minne kostar ju bara hundralappar...
Men det förutsätter att du själv bändar upp din nya mini och stoppar i dem..
Finns dock utmärkta guider hur man gör på nätet..

Trott jag var smart och handlat saker i USA

Sedan står en UPS-kille och skall ha

Svensk moms, 25%
Tullavgift på några procent
Expeditionsavgift på 130:-

Tack och hej.

De pengar jag tjänat på affären gick här i stöpet...

Skall man tjäna ngt på en affär får man

Köp den i USA, i en stat där de inte har en massa Tax (NY=8%), stoppa i resväskan och ta hem.
Rakt igenom tullen utan en blinkning

Åker du dit kan det bli jobbigt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-07 21:22
Ursprungligen av Goflorp:

Nää, om du har slängt kartongen o lägger den i en ganska sliten väska (liten datorväskan) Sedan säger du att du använder den med att kommunicera med Sverige varje dag (t.ex. Skype). Viktigt att dator är använd !

Trott jag var smart och handlat saker i USA

Sedan står en UPS-kille och skall ha

Svensk moms, 25%
Tullavgift på några procent
Expeditionsavgift på 130:-

Tack och hej.

De pengar jag tjänat på affären gick här i stöpet...

Skall man tjäna ngt på en affär får man

Köp den i USA, i en stat där de inte har en massa Tax (NY=8%), stoppa i resväskan och ta hem.
Rakt igenom tullen utan en blinkning

Testade 2007, fungerade perfekt, fick även med mig 2 st iphones och ett ps3. Sparade ett antal tusen kronor

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-11-24 10:46

Har du en kompis i USA som bor i en delstat som har 0% sales tax. Kan du beställa den hem till honom. Han packar upp den bootar den packar ner den tejpar igen lådan, lägger en lapp där han tackar så mycket för lånet och skickar den till dig med US mail (Express kostar 20-30 dollar och tar en vecka)
Bör gå igenom tullen utan att behöva momsas in i Sverige.

Den största nackdelen är att tangentbordet saknar åäö och att nätdelen drar 110 V.

(moms (=omsättningsskatt) finns i egentlig mening inte i USA.)

Ursprungligen av magric:

Har du en kompis i USA som bor i en delstat som har 0% sales tax. Kan du beställa den hem till honom.

I USA används inte Sales Tax om en produkt levereras "cross border" - dvs över statsgränserna. Så om du köper från en Appleåterförsäljare i en delstat med leveransadress i en annan är det 0% sales tax.

Nätdelar är oftast autoswitch, problemet är bara stickproppens utformning.
Jag har köpt saker från Singapore, klippt av sladden ute vid änden, skarvat på en Svensk.
Är det 220V/50Hz så är det bara tuta och köra.
Givetvis måste man veta vad man gör och ring inte mig när du stekt ngt som inte tålde 220...

Det går oftast bra att stoppa saker i lomman och ta hem dem, men man skall veta att en fredag eftermiddag ihop med två sura tullare på en flygplats INTE är kul, billigt eller spännande alls...
Du åker på en hel radda med avgifter och säkert ngn bot (färdigt böter-inbetalningskort) på ngn tusenlapp eller två för varusmuggling.

Så sluta med att "rekommendera" att man skall smuggla in grejer, det är olagligt.

Köpa utomlands funkar däremot skitfint om man t ex håller sig inom Eu och beställer från postorder. Tjänade 700:- på senaste bilstereon genom att ta den från England.
Köpte en räknare nyssens från ebay-tyskland (550:-)
Så visst går det att göra finfina affärer på att handla utomlands men inte genom att stoppa grejer i väskan, knata på grönt och smuggla saker.

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-11-24 11:46

Så sluta med att "rekommendera" att man skall smuggla in grejer, det är olagligt.
.

Ok, point taken.

Det är rätt. Jag vill inte uppmana till varusmuggling. Dock är det tillåtet att åka till USA, köpa en dator som man använder under resan, ta hem den utan att betala moms, tull eller skatt. Man kan t o m "lyfta" sales tax då man reser ut ur staten och f en "tax refund".

Ovanstående resonemang bygger på detta förfarande men är klart ett övertramp. Så jag vill precis som du tillägga att gör postordervarianten på eget bevåg då denna nog är över gränsen för det tillåtna.

Ursprungligen av magric:

Ok, point taken.

Det är rätt. Jag vill inte uppmana till varusmuggling. Dock är det tillåtet att åka till USA, köpa en dator som man använder under resan, ta hem den utan att betala moms, tull eller skatt. Man kan t o m "lyfta" sales tax då man reser ut ur staten och f en "tax refund".

Nej det är det inte längre.

Nätdelar är oftast autoswitch, problemet är bara stickproppens utformning.
Jag har köpt saker från Singapore, klippt av sladden ute vid änden, skarvat på en Svensk.

Numera listar Apple sina macminis som 100-120V på den amerkanska webben och inte som på den svenska 100-240V.
Om det verkligen är så att de levererar den amerikanska med en switchad nätdel men med inspänningstoleransen begränsad till 100-120V eller om de bara bluffar vet jag inte.

Att ha två nätdelar varav den ena är begränsad innebär extra kostnader för Apple men skulle eventuellt minska exporten av dem och öka den reguljära försäljningen i de andra länderna.

Citat:

Line voltage: 100-120V AC
(applies to U.S., Japan, and South America only)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-03 00:00

Nätdelar är oftast autoswitch...

Goflorp: helt rätt och för övrigt var det där ett jävligt skönt inlägg.

Köpte en räknare nyssens från ebay-tyskland (550:-)

Räknaren visade sig gå att byta firmware på. Uppgraderade till den räknaren som är på modet idag...som kostar 16-1700:-. Sparade tusenlappen... känns gött för en student.

(Skriver om det i en tråd för oss räknarnördar i Loungen)

Här kan man göra fynd:

ebay.co.uk och ebay.de

Har man inget emot att ibland åka på lite tull/moms och sådant kan man ändå göra en bra deal här:
dealextreme.com

- skriber inte ut www för då fyller systemet ut med namnet istf länken

Vad gäller nätdelar så brukar det oftast stå något i stilen "autoswitching" om aggregatet kan växla mellan 110 och 230 volt.

Har brukat köpa diverse datordelar, inklusive hd-kabinett, från Macsales i Woodstock ( ) och kabinetten har varit såväl autoswitching som att det följt med både eurokontakter o amerikanska kontakter. Ibland fastnar prylarna i tullen och då är det bara att punga ut med svensk moms men om man har tur, tullen kollar inte allt, så händer inkentinken.

Enklast om du ska handla från USA är att du räknar med att du ska få betala svensk moms när prylarna kommer hit. Om du fortfarande tjänar på köpet så är det väl egentligen bara att slå till och hoppas att tullen ringer dig på din mobil och inte, som de gjorde för mig sist jag handlade på detta viset, skickar ett brev med snigelpost som säger att om "du inte betalar in detta senast... så skickas artiklarna tillbaks till avsändaren"

• Medlem
  • Mölndal
  • 2009-12-07 16:00

En amerikansk nätdel fungerar utmärkt även i Sverige. Byt ut kabeln mellan vägguttaget och nätdelen mot en från t.ex. Kjell & CO, eller en gammal nätdel från en skrotad bärbar dator. Funkar finfint för mig, och har gjort det på två "USA-minis".

Ursprungligen av Mäcen:

En amerikansk nätdel fungerar utmärkt även i Sverige. Byt ut kabeln mellan vägguttaget och nätdelen mot en från t.ex. Kjell & CO, eller en gammal nätdel från en skrotad bärbar dator. Funkar finfint för mig, och har gjort det på två "USA-minis".

Ja, under förutsättning att själva nätaggregatet/trafon klarar att ställa om sig mellan 110v och våra 220v. Fixar det INTE det så säger det pang.
Man bör ta reda på sånt Innan
En del nätaggregat har en switch man manuellt kan ställa om.

Så, koll först, stoppa saker i väggutaget sen.

1
Bevaka tråden