Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta plats på mappen iTunes eller inte?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-05 14:56

Hej!

Jag har en fundering. Jag har skaffat mig en NAS:enhet som jag har flyttat all musik till från min windows dator. (nyss gått över till mac)
Min fundering är om man skall "flytta iTunes-mappen i inställningarna i iTunes" till NAS:en och importera all musik dit. Eller om man bara skall lägga till all musik i biblioteket i iTunes och inte använda mig av mappen ITunes? Förlorar jag nåt på att inte flytta iTunes-mappen?

Alltså behålla mapp-strukturen som den är nu. Bara mappar med mp3:or i?

Jag vill kunna komma åt musiken från min win-burk som inte kör iTunes!

/Daniel

Senast redigerat 2009-07-05 15:23

Min erfarenhet är att ny rippad musik läggs i itunes mappen. Gammal musik spelar ingen roll om du flyttar itunes mappens pekare eller väljer att lägga till nätverksmappen i itunes bibliotek.

En erfarenhet är att för att modifiera låtar till exemple för att lägga in dem i ipod så kan du inte ha dem på en extern enhet med en egen itunes server (vissa nas har det) då du inte har fulla rättigheter enligt itunes då. Itunes vill ha musikfilerna i sitt eget bibliotek för detta skall ges möjlighet att göra men du kan spela upp filerna med extern itunes server bara inte ändra dem.

När jag hade mina musikfiler på nas lade jag till de externa mapparna i mitt itunesbibliotek just på grund av att jag inte kunde få över dem till ipoden annars. Jag har även för mig att det kan strula lite om du rippar musik och du inte har tillgång till din nas. Då väljer itunes att gå tillbaka till standardläget och rippa till lokal hårddisk.

En annan sak att se upp med är valet att ge itunes rätt att ändra mappstrukturen vid import. Har man inte kodat filerna med rätt namn och valt blandning eller inte etc så blir det bara stökigt att hitta filerna utan itunes.

Efter att läst mitt inlägg så ser jag att det är minst sagt rörigt skrivet. Fick du ut något av det?

Senast redigerat 2009-07-05 16:10
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-05 19:19

jadå, jag fick ut nåt av det. Men jag kan ju skriva enklare med!

Om jag ställer frågan så här: Hur gör ni som har eran musik på en NAS eller liknande och inte vill ha den lokalt. Hur har ni ställt in iTunes och så vidare?

/Daniel

  • Medlem
  • Älvdalen
  • 2009-07-06 08:44

Jag skaffade mig en Netgear ReadyNAS Duo nyligen och kopierade över musik och film som jag har i mina tre iPoddar. Kör PC frexten. Det jag köpt ligger kvar i Mina Dokument / Min Musik / iTunes även om jag kopierade över det till NASen som bakup. Med hjälp av programmet iTunes Folder Watch så uppdaterades listorna i iTunes utan att tappa varesig betygsättningen eller antal gånger spelad bland annat. Verkar då funka bra åt mig.

  • Medlem
  • Salem
  • 2009-09-07 22:28

Ja hur gör ni??

Har precis samma fundering sen jag skaffade en DLINK NAS med iTunes server och en MacMini i våras.

Jag kopierade hela musikmappen + _iTunes från PC'n till NAS'en och visst, jag kommer åt den från alla datorer i nätverket. Tyvärr dyker nu alla (eller nästan alla) låtar upp två gånger i spellistorna, oerhört irriterande! När jag söker på en låt på NAS'en i Finder så hittar jag den mycket riktigt två gånger; både i mappen musik och i mappen _iTunes. Det verkar alltså som att iTunes också hittar och visar bägge versionerna.

Jag har funderat på att helt sonika slänga mappen _iTunes på NAS'en och bara ha kvar musikmappen men är osäker på resultatet. Och var finns förresten iTunes library filen som håller reda på låtarna på NAS'en...? I Mac'en eller på NAS'en? Den måste ju byggas om för kopiorna ska försvinna, efteråt.

Det blir snabbt väldigt struligt och tidsödande med såna här problem när man har ett stort musikbibliotek, Apple borde verkligen se till att iTunes hanterar NAS på ett bättre sätt.

1
Bevaka tråden