Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmen blir helt svart när man kopplar bort extern skärm

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-04 14:02

Hej på er,

Jag har en Macbook 13" alu mes OS X som jag har följande problem med:

Jag kopplar in en extern skärm via mini-DVI => VGA-adapter medan jag arbetar. När jag sedan skall flytta datorn så brukar jag bara ta ut VGA-kontakten från den externa skärmen (för att kunna ta med datorn till vardagsrummet och koppla in TV/LCD-skärmen där)

Då uppstår ett problem, när man tar ut kontakten från en extern skärm så blir ju skärmen på datorn normalt också helt svart 1 sekund eller så, men ibland så kommer bilden aldrig tillbaka. Skärmen förblir svart (har provat vänta flera minuter) och jag tvingas starta om hela datorn. Det hjälper inte att försöka koppla in en extern skärm igen, datorn förblir svart. Men den är ändå igång.

Någon annan som upplever problem på detta sätta? Någon som har förslag till lösning??

Tack på förhand!!!

  • Medlem
  • 2009-07-04 17:02

Har du uppdaterat mjukvaran och firmwaren för mini-DP-adaptern? Det problemet förekom tidigare, men är fixat med en uppdatering.

http://support.apple.com/kb/HT3492?viewlocale=sv_SE

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-04 20:44

Tack, det ska jag prova! Jag har bara installerat systemuppdateringarna som kommer automatiskt - inte något separat program som detta. Hoppas det hjälper!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-04 20:48

Hmm.. nej tyvärr. Jag hade redan version 1.03 installerad. Jag laddade hem programmet och försökte installera / uppdatera men den säger att min mini DVI-VGA redan har samma version.

Fler tips? Det är så grymt irriterande att behöva stänga alla program och starta om

Skiljer det sig beteendet om du har t.ex. bara spegling på den externa vid utdrag? Har haft bärbara som hänger sig när man ryckt ur den externa skärmen och datorn förväntar sig att den fortfarande är där. Men om jag gått över till spegling innan utdrag så har allt varit frid och fröjd. Kan vara värt att pröva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-06 10:41

Jag ska testa detta också! Finns det något snabb-kommando för spegling / kloning så man snabbt kan skifta?

1
Bevaka tråden