iMac eller MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Enköping
  • 2009-07-03 14:22

Hej!

Jag sitter idag med en iMac G5 som börjar bli allmänt sliten och trött. Dags att köpa nytt med andra ord! Problemet är att jag har fått habegär både för iMac 24" och MacBook Pro 15". Givetvis två helt olika datorer, men ändå svårt att välja.

iMac
+ Oerhört läcker och stor skärm
+ Bättre ergonomi
+ Bättre prestanda

MacBook Pro
+ Enkel att ta med (naturligt nog)
+ Kan kopplas till tv:n om man vill se film etc
+ Läcker design

Så vad ska jag välja? Jag använder inte datorn i jobbet och reser inte så mycket, så själva mobiliteten är inte avgörande. Men det är ju skönt att kunna sitta i soffan med datorn, eller koppla den till tv:n.
iMac däremot har ju en ljuvligt fin skärm och skulle kanske fungera bättre "i vardagen" med ergonomi och bättre prestanda.

När det gäller Mac är det ju dock inte bara förnuft utan en hel del känslor också. Tycker båda är snygga, men MacBook är snäppet tuffare och har en bra touchpad.

Prismässigt skiljer det inte så mycket, runt 22 papp har jag räknat fram att de kommer kosta. Då får man större hårddisk och bättre grafikkort i iMac förstås.

Vad skulle ni välja? Både förnuftiga och känslomässiga argument mottages tacksamt!
Trevlig helg och tack på förhand.

PS. Ber om ursäkt om detta är postat i fel forum. Är väl ingen "äkta" switcher längre, även om jag gick över till Mac för några år sedan. DS.

MVH Henrik

Tråden flyttad från "Switcher" till "Köpa Mac & köptips".

/Mod

Ursprungligen av Abooboo:

+ Kan kopplas till tv:n om man vill se film etc

Jag skulle vilja lägga till ett ord där... "Kan lättare kopplas till tv:n..."

För iMacen kan ju också kopplas till TV:n. Men kanske inte lika lätt, om den står långt från TV:n.

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-07-03 15:09

Kör på Macbook tycker jag. Satt själv med samma dilemma för 2 år sen och idag vill jag ha en Macbook och ställa undan iMac.

Köper du iMac nu och ångrar dig så har du pungat ut 44000 om du nu skulle vilja köpa en macbook i efterhand.

Men köper du en Macbook och tycker att det hade varit skönt att sitta vid en stationär så är det bara en skärm och tangentbord och mus som fattas.

Mitt nästa köp är Macbook Pro + LED Cinema 24". 22 000 + 8000 = 30 000.

14 000 kr billigare än att ångra sig på andra hållet

"När det gäller Mac är det ju dock inte bara förnuft utan en hel del känslor också. Tycker båda är snygga, men MacBook är snäppet tuffare och har en bra touchpad."

Har du inte svaret där i sista meningen? Kör på en Macbook.:)

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-07-04 13:25

En bärbar dator kan "förvandlas" till en stationär dator med extern skärm, tangentbord och mus. En stationär dator kan däremot inte bli särskilt mobil hur du än gör. Så är du osäker - köp en bärbar.

• Medlem
  • Enköping
  • 2009-07-07 11:31

Hej igen och tack för alla råd!

Har idag beställt en MacBook Pro 2,8 15,4" plus en Apple Remote (för FrontRow, snålt att den inte ingår). Hoppas jag blir nöjd! Beställde den från ett företag i Sverige så om jag har tur kommer den denna vecka.

MVH Henrik

• Medlem
  • Huddinge
  • 2009-07-07 12:45
Ursprungligen av Abooboo:

Hej igen och tack för alla råd!

Har idag beställt en MacBook Pro 2,8 15,4" plus en Apple Remote (för FrontRow, snålt att den inte ingår). Hoppas jag blir nöjd! Beställde den från ett företag i Sverige så om jag har tur kommer den denna vecka.

MVH Henrik

Apple Remote ingick tidigare när man köpte en Mac, de tog senare bort den och sänkte priset motsvarande. Många har redan en remote och det är lite onödigt med fler.
Ha skoj med din nya Mac.

1
Bevaka tråden