Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iWeb. Några frågor

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nybörjare o nybörjare på hemsidor är jag väl inte, rättare sagt ; det var 12-14 år sedan sist då det var .html som gällde.
Har aldrig använt iWeb, först förrän nu. Har därför ett antal frågor.

Ska nämligen hjälpa en bekant med o sätta upp hans företag på nätet.

1. Om jag gör allt på iWeb, sparar hela hemsidan i en mapp. Kan jag då sedan öppna alla dessa filer (som ligger i mappen) på vald hemsideredigerare??

2. Har iWeb stöd för flash och annat lullull? jag är intresserad av flash ffa. Om inte, vilket program ska man komplettera med som är enklast och använda. Vill gärna inte knacka in koden själv, utan föredrar automatiska program.

3. Om jag publicerar hemsidan via iWeb, allt lyckas och den är uppe på nätet, hur blir det om ;
bekanten vill ändra ngt i hans PC, kan han modifiera hemsidan via mappen med alla filer i, i hans program?

4. Några förslag på twitter-integrering?

5. Gästbok, har iWeb stöd för det? Annars, tips på det?

Tacksam för svar....

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-07-09 09:57

Jag ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan. så får någon rätta mig om jag har fel.

1. iWeb sparar sidan i ett "iwebformat" på datorn som inte kan ändras i något annat program. Däremot när sidan publiceras görs den om till html. Den kan då redigeras i vilket program som helst, men du kan inte fortsätta ändra den i iWeb efter det. Med andra ord så när du väl har publicerat/exporterat den från iweb kan du inte få in den där igen utan får fortsätta där du publicerade/exporterade den senast.

2. iWeb har inte direkt stöd för flash. Däremot finns det stöd för att infoga html-stycken och kan där med gå runt det. Här är en sida jag jobbar med som har ett litet bildspel i flash www.akraberg.se

3. Påminner lite om fråga i, så ja men du kan inte jobba med den i iWeb senare med dem ändringar din kompis har gjort.

4. Vet inte, använder inte twitter. Men de borde gå att slänga in ett html-stycke här med och få det till att fungera.

5. Nej, det fiins inget stöd för det, men du kan skapa en (Gästbok Delux - Gratis gästbok utan reklam är riktigt bra) och lägga in den på din sida med ett html-stycke. Exempel på en annan sida jag håller på med med en gästbok maria-christer.tk

4. Twitter-integrering får du genom att klistra in en snutt HTML i iWebs HTML-widget. HTML-snutten får du via twitter. (Leta efter "Badges" i inställningarna när du är inloggad på Twitter).

I övrigt håller jag med krester i hans svar.

1
Bevaka tråden