Macbook Pro 15 eller 13 tum

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Står i dagarna och ska köpa en ny bärbar.

Valet står mellan en 13 tummare med 4gb ram och 250gb hårddisk, mot den minsta 15 tummaren.

Har nu fruktansvärd köpångest då jag har svårt att bestämma mig.

Ska börja studera till hösten och har en 20 tums skärm som datorn kommer att vara kopplad till.

Det som jag gruvar mig för är att 13 tummaren kommer kännas så otroligt liten på skärmyta. idag sitter jag med 20 tums + en imac 17 tum. kommer skärmen vara för liten på 13 tummaren?

Hur har ni andra resonerat som stått i detta val? vad blev det till slut? och viktigast av allt.. hur nöjda är ni med era val??

Mvh Markus

Senast redigerat 2009-07-02 08:54

Eftersom du har en 20-tummmare stående hemma ser jag 13" som det solklara valet. Jag tycker min MBP 15" (visserligen inte unibody) är alldeles för stor och tung att släpa på.

My two cents.

Om du ska ta med dig datorn på föreläsningar rekommenderar jag att du väljer en som är så liten som möjligt. Jag vet inte var du ska studera men åtminstone i flera av våra föreläsningssalar är 13 tum i största laget. Om du absolut vill ha 15 tums MacBook Pro och inte vill kompromissa föreslår jag att du ser om det går att komplettera med en billig netbook. Jag har en 9 tums Eee PC 901 som jag kör Ubuntu på. Den har en helt perfekt storlek för att ta med sig på föreläsningar och är tillräckligt liten för att kunna plockas upp när som helst såväl som i fiket som på bussen.

Jag ska läsa Civilingenjör på Chalmers. Det lutar ju mer åt 13 nu faktiskt... Håller ju på en del med bildbehandling, Cs3 främst, men även lightroom och Aperture. Hur klarar sig 13 tummaren där? Har alltid varit lite tveksam till integrerad grafik, men det kanske är såpass bra nu? hur stor skillnad är grafikkorteet mot det Ati X1600 128 mb kortet som sitter i min imac idag?

• Medlem
  • 2009-07-02 10:42

osäker på skillnaden men skulle bli förvånad om det inte är klenare i MBP. Tror inte det gör så stor skillnad i 2D dock. En sak att tänka på är att lilla 15" har samma grafikkort som 13". Ska du få skillnad måste du upp ett snäpp till är jag rädd.
/hpe

• Medlem
  • Järfälla
  • 2009-07-02 12:12

Det är bedrövligt få bildpunkter på macs 13" skärm. Min 14" Dell har 50 procent fler punkter. De borde allt ha ett val med en högupplöst skärm på en PRO.

Har du en 20" hemma hade jag satsat på en 13" - då är du maxmalt bärbar ute på fältet.

Ja, du har mindre bildunkter, men du har också mindre dator att släpa på fram och tillbaka till skolan hela tiden. När du är hemam kör du med 20"

Själv har jag en MBP 15" och den är lite för stor. Börjar ev studera till höstan och känner att en 13" hade nog vart smidigast.

Skall du däremot bildbehandla p ångt sätt så är 13" för klen - då blir det jobba mot 20" skärmen som gäller. På enbart 13" blir det mest paletter och lite för lite bild...

Beställde precis en 13 tummare med 4gb ram och 320Gb hårddisk. tror det blir grymt bra då jag har en 20 tums Dell skärm att koppla upp den till när jag jobbar med bilder, samtidigt som 13 tum är smidigt att bära med sig också. La till ett tangentbord och mus extra så jag får smidigt att arbeta med skärmen:) Längtar efter post!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-06 09:48

Hör av dej och berätta hur pass bra CS3 funkar, hade en laptop tidigare med intregrerad grafik(GMA950) som inte alls klarade att driva det.

Ursprungligen av HEK:

Hör av dej och berätta hur pass bra CS3 funkar, hade en laptop tidigare med intregrerad grafik(GMA950) som inte alls klarade att driva det.

Ge gärna rapport om CS4 också, hehe!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-06 13:40
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-07-13 10:12

Vi (företaget) kollade upp vad som sitter i Apples bärbara datorer och såvitt vi kunnat finna finns ingen modell med äkta 8-bitars display. Det finns överhuvudtaget väldigt få sådana bildskärmar i bärbara datorer på marknaden. Vi hittade bara någon enstaka modell. Det är möjligt att vi rent tekniskt missat något men vi slog:

ioreg -lw0 | grep IODisplayEDID | sed "/[^<]*</s///" | xxd -p -r | strings -6

i terminalläge och kollade sedan upp vad tillverkarna skriver om de bildskärmar som vi fick fram. Ingen säger annat än 262K färger.

Ursprungligen av Northwiz:

Vi (företaget) kollade upp vad som sitter i Apples bärbara datorer och såvitt vi kunnat finna finns ingen modell med äkta 8-bitars display. Det finns överhuvudtaget väldigt få sådana bildskärmar i bärbara datorer på marknaden. Vi hittade bara någon enstaka modell. Det är möjligt att vi rent tekniskt missat något men vi slog:

ioreg -lw0 | grep IODisplayEDID | sed "/[^<]*</s///" | xxd -p -r | strings -6

i terminalläge och kollade sedan upp vad tillverkarna skriver om de bildskärmar som vi fick fram. Ingen säger annat än 262K färger.

Alla TN-paneler klarar endast av att visa 6-bitars - oavsett om annat anges. De flesta tillverkare hävdar att TN-paneler kan visa 8-bitar eftersom de använder sig av en teknik där de sätter olika färger nära varandra för att det ska likna de "riktiga" färgnyanserna.

Det är helt enkelt en begränsning i tekniken.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-14 00:43

Hade första generationen av MacBook Pro 15", men satsade i onsdags på den nya MacBookPro 13" och kompletterar sedan med 22 tums skärm, tangentbord och mus.

Köpte den enklaste och stoppade in 4gb minne och bytte ut disken mot 500gb. Garantin rykte kanske, men skit i det!

Ursprungligen av formica:

Hade första generationen av MacBook Pro 15", men satsade i onsdags på den nya MacBookPro 13" och kompletterar sedan med 22 tums skärm, tangentbord och mus.

Köpte den enklaste och stoppade in 4gb minne och bytte ut disken mot 500gb. Garantin rykte kanske, men skit i det!

Garntin rykte inte.

Ryka, rök, rök ...

Du tappar inte garantin på att byta ut de sakerna, de är helt OK.

Nu har jag fått hem min nya MBP (2,26/4Gb 320Gb)och den är grym! har inte testat så mycket med Cs4 bara lite, men det flyter på bättre än vad Cs3 gjorde på min Imac core 2 duo 2Ghz/2Gb tycker jag nog. Jag har som sagt inte hårdtestat men än så länge är jag grymt nöjd. Jobbar med Raw bilder på 12Mp från en Eos 5D kanske jag ska säga.

Den kritiken som har uppkommit mot 13 tummarens skärm är ganska oväsentlig kan jag tycka då jag gör all bildredigering på en annan skärm. Men kan inte påstå att jag tycker 13 tummarens skärm är dålig på något sätt.

tack för tipsen inför köpet:)

Markus

Ursprungligen av mackan_b87:

Den kritiken som har uppkommit mot 13 tummarens skärm är ganska oväsentlig kan jag tycka då jag gör all bildredigering på en annan skärm. Men kan inte påstå att jag tycker 13 tummarens skärm är dålig på något sätt.

15- och 17-tummarna kan inte heller de visa 8-bitars färgdjup så ja det är verkligen ovesäntlig kritik.

Välkommen till den ljusa sidan då!

(Har för mig detta är din fösta Mac va?)

Tack Goflorp. men nej, har en Imac sen tidigare:)

Jag bytte från min svarta MacBook 13" till en ny 15" MacBookPro igår, och jag är nog inte helt nöjd med mitt val att gå upp till 15". Det som avgjorde valet från början är de extra 100 pixlarna på höjden, men som sagt.. njaaa. 15" känns ganska klumpigt när man sprungit omkring med 13" ett bra tag.

• Medlem
  • International user
  • 2009-07-23 22:13

Mycket nöjd med min 2.53 GHz 13-tum Macbook Pro. Valde 320GB hdd för att snabba på leveransen Levererades på 5 dagar inkl. en helg. Standard med 250GB hdd hade shipping date satt till 7-10 dagar.

1
Bevaka tråden