Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illustrator sparar min vectorbild med strokes utan mitt samtycke

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Är ingen baddare på Illustrator så vänligen ursäkta eventuella blåbärstermer.

Jag har ett för mig stort problem. Jag ska spara en bild i .eps-format och när jag sedan kikar på den bilden med Förhandsvisning i Mac Leopard har bildens element fått strokes helt plötsligt. Hur fixar jag detta?

Se bild, vänstra sidan är när jag sparat bilden som .eps och den högra sidan är som den ska vara och som den ser ut när jag jobbar med bilden i Adobe Illustrator CS3.

Snabba svar uppskattas stort!

Tack! / euro

Jag har tyvärr ingen universallösning men vill bara bekräfta att jag också får liknande effekter ibland.

Prova att ändra storleken på bilden i förhandsvisning så ser du kanske att linjerna försvinner vid vissa storlekar (och nya linjer dyker upp). Jag tolkar detta som att skärmens upplösning är högre än den nogrannhet som eps-filen klarar av att återge två perfekt justerade fyllda objekt med osynlig linje. Jag kan inte se fenomenet i laserutskrifter.

Om man ger linjen för åtminstone det ena objektet samma färg som fyllningen försvinner linjerna, men det är ju inte alltid det går utan att förändra sin bild.

Okej. Tack för svaret!

Jag kan inte se att det blir några förändringar i linjerna när jag skalar upp/ned i Förhandsvisning. Jag är lite lur på om det inte är så att det sitter just i Förhandsvisning och inte i själva bildfilen. Jag provade att skriva ut filen genom Förhandsvisning också och då fanns det inga konstiga strokes men däremot blev utskriften något skum på andra sätt, t.ex. ett svart lager blev vitt samt i övrigt f-ade färger.

Till att börja med är Förhandsvisning inte ett program som är gjort för att vara något annat än just det – dvs. en snabb förhandsvisning, men inte nödvändigtvis korrekt.

För det andra kan Förhandsvisning egentligen inte visa EPS-filer, utan den gör först en konvertering till PDF, som sedan visas upp, och det finns inget som säger att OS X inbyggda konvertering är särskilt bra.

För det tredje bör man alltid undvika EPS-formatet om man kan eftersom det är ett mycket gammalt och felkänsligt format.

Ett enklare sätt att nå tillförlitlighet på är att spara som Illustrator PDF och att betrakta resultatet i Adobe Reader / Acrobat Pro

Det där ser inte ut som strokes utan som att anti-aliasingarna inte går i varandra ordentligt vilket gör att bakgrundsfärgen (vitt) syns igenom.
Är det viktigt att få bort (och jag har rätt) så kan du lösa det genom att lägga ett färgfält i en liknande nyans bakom hela skiten.

Men det syns väl inte vid utskrift eller om du läser in och konverterar med exvis Photoshop?

Och sedan som Richard påpekar - varför EPS öht? Jag vet bara ett tillfälle, och det är när jag gör jobb som skall in i en halvgammal version av Ventura.

Man kan ju för många (kanske de flesta?) sorters jobb välja att spara och jobba med Illy-filen som editeringsbar Illustrator-PDF i stället för .ai redan från början.

Ursprungligen av johan_tanying:

...
Och sedan som Richard påpekar - varför EPS öht?
...

Ja, varför kräver många tidskrifter fortfarande att man skickar in grafik som eps eller tiff? Oftast tycker jag dock att det funkar bra. För mig blir linjegrafik och text helt okej medan kartor ofta får dessa skumma streck.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Ja, varför kräver många tidskrifter fortfarande att man skickar in grafik som eps eller tiff? Oftast tycker jag dock att det funkar bra. För mig blir linjegrafik och text helt okej medan kartor ofta får dessa skumma streck.

Jag har inte stött på en enda tidskrift de senaste fem åren som inte tar emot en PDF-fil.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag har inte stött på en enda tidskrift de senaste fem åren som inte tar emot en PDF-fil.

Min erfarenhet är begränsad till smala vetenskapliga tidskrifter där de kanske inte har haft resurser till att uppgradera rutinerna (det var inte länge sedan som jag ombads att skicka "photo ready copies" istället för digitala filer). Men du har rätt, det har hänt mycket de senaste åren. Många accepterar pdf nu.

Som Laseranders sa. Störande effekt som man stöter på då och då.

Dom kanske också sitter med Ventura...

  • Medlem
  • 2009-07-01 12:40

Vi (Sydsvenskan) har fortfarande problem med pdf eftrsom vårt annonssystem inte hanterar annat än eps hur konstigt det än kan låta.
Annars håller jag med pdf-förespråkarna.

Ursprungligen av Baron:

Vi (Sydsvenskan) har fortfarande problem med pdf eftrsom vårt annonssystem inte hanterar annat än eps hur konstigt det än kan låta.
Annars håller jag med pdf-förespråkarna.

Likafullt accepterar ni PDF-filer:

http://kundservice.sydsvenskan.se/?q=node/95

Jag har samma problem direkt i InDesign samt i exporterade PDF-filer. Vita linjer som syns i olika förstoringsgrader. Normalt kommer de inte med på utskrifter eller i tryck, men någon enstaka gång händer det faktiskt. Mycket märkligt. Jag brukar när det är möjligt dölja dem med en ramlinje i samma färg som bakgrunden.

Fenomenet kallas "stitching"

http://kb2.adobe.com/cps/403/kb403359.html

Det är i det närmaste ofrånkomligt vid arbete med genomskinlighet, då man spar till äldre format, t.ex. EPS, som inte stödjer genomskinlighet

Tack för info, typisk grej man stört sig på i åratal men aldrig haft tid att undersöka närmare. Ska se på jobbet imorgon om jag kan få ordning på det en gång för alla.

1
Bevaka tråden