Bytte skal på iPhone 3G, nu strejkar Homeknappen

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-30 10:47

Jag har en Teliaköpt iPhone som införskaffades på releasedagen förra året. Drygt en månad senare fick telefonen sig en flygtur i drygt 100 kmh då jag var ute och körde hoj. Trots att jag hade det tjockaste skyddshöljet jag kunde hitta så resulterade kraschen i en väldigt repig baksida. Nu igår fick jag dock tummen ur att fixa det.
I förra veckan beställde jag ett nytt "housing" från Hong Kong, vilket anlände igår. Så, efter en hel del pillandes är telefonen ihop igen med den lilla skillnaden att Homeknappen har slutat att fungera. Jag har sökt som en galning på diverse forum efter vad som kan ha gått galet, och enligt vad jag kan komma fram till så är det mest troligt att någon flexkabel gett vika.
Kablarna 1, 2 och 3 ser dock intakta ut, men jag är inte helt hundra. Finns det något bra sätt att felsöka detta? Alla andra funktioner verkar vara hela (laddning, överföring, höja/sänka volym, powerknappen etc.)
Om det nu skulle vara flexkabeln till Home-knappen som pajat så är det tydligen inte helt enkelt att byta den, utan man måste köpa en helt ny glasskiva/digitizer om jag har förstått allt rätt. Detta känns rätt surt iom. att dessa är helt anmärkningsfria då jag har varit väldigt noggran med att alltid ha ett fräscht displayskydd på telefonen.

Tips på hur jag ska tillväga mottages tacksamt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-30 12:26

Nu tror jag att jag har hittat felet. På baksidan av homeknappen sitter två kontaktytor, och jag tror att jag satte den plastdelen som dessa sitter på i fel ordning då jag satte ihop allt. I ramen finns det nämligen två gängade hål, och dessa hamnade över de ogängade hålen som sitter på plaststycket. Detta skulle kunna ha skapat ett glapp som gjort att homeknappen inte fick någon kontakt.
Tyvärr var jag redan så inne på att någon kabel var trasig, så jag började bända bort displayen och lyckades knäcka den

Så nu blir det till att köpa ny display också... helvete.

1
Bevaka tråden