Köpa iBook

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-07-21 17:35

Hej!
Jag ska snart börja plugga på högskola och tror därför att det kan var bra med en laptop. Har bara kört PC förut men är nu väldigt sugen på en iBook. Eftersom jag alldrig har sett/rört en sådan så har jag lite frågor jag hoppas att ni kan hjälpa till med.

Hade tänkt mig en 12"/900MHz/40GB/640MB/combodrive.
För att titta film på TVn har jag förstått att man behöver en Video Adapter, så en sådan köper jag också. För att undvika repor inhandlas även en Tucano Second Skin-grej (kan väll inte direkt kallas för väska, skydd kanske)

Vilka kablar behöver man för att få bilden på TVn? Tror inte att den klarar S-video eftersom den är över 10 år gammal.

Fungerar min ATi Remote Wonder (fjärrkontroll till datorer) till en mac? Har inte hittat någonting själv.

Hur fungerar det här med bara en musknapp?

Är det svårt att vänja sig vid en mac när man bara har använt PC (Windows och Linux)?

Ser det här bra ut? (Cut 'n' paste från macoteket) Eftersom jag är (ska bli åtminstonde) student så har jag ju 10% rabatt på Apple store, men det är inte så mycket prisskillnad och minnet är mycket billigare hos Macoteket.

Apple Video Adapter för iBook, iMac, eMac & PBG4 12"  	249 kr  	249 kr  	
	Apple iBook G3 900MHz 12" *kampanj* 	9995 kr 	9995 kr 	
	HP DeskJet 5550 (få 900kr vid köp av iBook,iMac,eMac + denna) 	899 kr 	899 kr 	
	Tucano Second Skin Folder 12" Silver - for iBook 12" & PBG4 12" 	229 kr 	229 kr 	
	SO-DIMM (133 MHz) 1.25", 512 MB (för alla PBG4 & vita iBooks) 	999 kr 	999 kr 	
Summa: 12371kr (15464kr m.moms)

Tack på förhand, jag kommer nog med fler frågor, speciellt om jag köper datorn

• Oregistrerad
  • 2003-07-21 18:50
Citat:

Vilka kablar behöver man för att få bilden på TVn? Tror inte att den klarar S-video eftersom den är över 10 år gammal.

Du kan behöva en scart-adapter, finns på Teknikmagasinet eller Clas Ohlson, det behövdes när jag skulle koppla min iBook till min äldre tv. Det har kommit en ny kontakt på iBookarna sen jag köpte min, men jag tror inte det är någon skillnad i det avseendet.

Citat:

Hur fungerar det här med bara en musknapp?

Det funkar. Det är lite av en smaksak. Jag som var van vid fler musknappar från min gamla pc vande mig ganska snabbt, men när jag arbetar här hemma så kopplar jag ändå in en usb-mus.

Citat:

Är det svårt att vänja sig vid en mac när man bara har använt PC (Windows och Linux)?

Nej, inte särskilt svårt alls. Det är dock aningen svårt att vänja sig vid stabiliteten och enkelheten i OsX när man är van vid Windows.;)
Jag köpte min iBook innan jag började studera och det är klart den bästa datorn jag haft.
Det enda jag kommer på som en nackdel är spelutbudet jämfört med en windows-dator. Men ta dina studier på allvar och lägg speltiden på plugg och köp dig en iBook.

• Oregistrerad
  • 2003-07-21 20:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Nilsson
*klipp*
Det enda jag kommer på som en nackdel är spelutbudet jämfört med en windows-dator. Men ta dina studier på allvar och lägg speltiden på plugg och köp dig en iBook.

Det låter bra!
Spelen bryr jag mig inte om, då hade jag inte ens funderat på en mac

När vi ändå diskuterar iBook:

Hur stor är skillnaden i batteritid mellan en iBook 12.1" och en iBook 14.1"? Enl Apple ska det vara 1h, men jag vet inte riktigt om jag litar på det.

Är själv sugen på att köpa en bärbar dator som ska vara just bärbar därför ställer jag ovanstående (och nedanstående) fråga.

Är det någon skillnad mellan en iBook och en PowerBook 12" när det gäller batteritiden då man kollar på film?

Är det värt att betala nästan 6000kr extra för att få en G4 cpu?

Ser nu att det blev ett ganska lång inlägg. Om trådskaparen vill kan jag skapa en ny tråd

Jag har kört Linux med Fluxbox som fönsterhanterare och har testat en Pb med OS X på och jag måste säga att OS X är det mest användarvänliga os som jag testat. Att man har tillgång till en *sh-konsoll (cli) gör inte saker sämre, precis.

1
Bevaka tråden