Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dvd läsaren knasar sig sparade 2800:-

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2009-06-23 20:26

Bytte hårddisk i min 2.33 powerbook pro till en 500MGb (hos en aukt återförsäljare)
därefter började knasandet med att bränna bilder på cd och dvd.
Idag fick jag error . se bilden.
ringde min återförsäljare, 2800:-+ moms för en ny dvd brännare inkl arbetet.
Jippi
Googlade, jag var inte ensam, error problemet var mycket vanligt.
En kille på nätet hade använt en rengörings cd med bra resultat.
Media markt hade en för 89:-. problemet var att få dvd läsaren att överhuvudtaget läsa CDn. Efter ett tag så gick rengörings CDn igång med en kort musiksnutt, körde den tre gånger, nu fungerar åter bränningen perfekt till en kostnad av 89:- inkl moms

Om DVD-spelaren börjar jävlas efter en uppdatering eller reparation är det ju bara att slå näven riktigt jävla hårt i bordet, så ska det fixas utan några pengar eller konstiga "cd-skivor som vi köper på Mediamarkt". De där cd-skivorna ska man för övrigt akta sig jävligt noga för. Oftast ställer de till med mer problem än de löser.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-06-23 20:46

jag har mycket bra kontakt med både Apple och min återförsäljare, att lite skit på lasern som inte kan inspekteras (slot in) så är det fråga om goodwill och bevis, när kom skiten in osv. Kan mycket väl vara ett sammanträffande.
Nu är jag inte ensam, och problemet avhjälptes med en cd rengöring.
Alla på nätet som har samma problem och det är väl beskrivet har inte lämnat in sin dator för att få större hårddisk.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-06-23 20:52

Sammanfattningen är att dessa slot in DVD driver är känsliga för smuts men det går att avhjälpa med en rengörings cd för 89:- (i mitt fall samt även för andra som har beskrivit samma problem)
Vilket är betydligt billigare än att lämna in den, och i värsta fall få förslaget att byta dvd/cd

1
Bevaka tråden