Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook- och Powerbookägare, se hit!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-21 12:30

Min syster står i begrepp att köpa en ny dator och jag har lyckats övertyga henne om fördelarna med Mac.
Så därför är det iBook 12" eller Powerbook 12" som gäller. Har du en sådan?
Bra, för dators utseende är väldigt viktigt för henne och de bilder som visas på nätet är oftast bara tråkiga produktbilder.
Innan hon tar beslutet vill hon se hur en iBook 12" eller PB 12" ser ut i verkliga livet.
Och med verkliga livet menar jag hur den ser ut på en arbetsplats eller i ett vardagsrum.
Så om ni har några bilder på er iBook på ett skrivbord eller någon annanstans - posta dem här!

  • Medlem
  • 2003-07-21 12:40

Ta bussen till Fridhemsplan och talla på dem i verkligheten på Redagruppen istället. Eller kanske ännu bättre på inLife.

Jag vet inte ifall alla nya iBooks är helvita. Min är silvergrå på insidan, de helvita är inte alls lika snygga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-21 12:44

Jo, vi har varit och tittat på dem men hon vill gärna se "hela sammanhanget". Inte uppställda som några testkaniner.
Köpte för övrigt min iMac på Reda Gruppen.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-21 12:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Jo, vi har varit och tittat på dem men hon vill gärna se "hela sammanhanget". Inte uppställda som några testkaniner.
Köpte för övrigt min iMac på Reda Gruppen.

Fruntimmer...

Hoppas hon blir nöjd med detta. Detta är min sambos 12" ibook med miljö.

http://www.pontussirlean.com/images/ibook.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-21 17:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pontus Sörlin
Hoppas hon blir nöjd med detta. Detta är min sambos 12" ibook med miljö.

http://www.pontussirlean.com/images/ibook.html

Nu börjar det likna något!
Tusen tack Pontus!

Ser gärna fler bidrag!

Min bäbis från några vinklar och vrår.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-21 18:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan S
Min bäbis från några vinklar och vrår.

Precis vad jag var ute efter!
Ser gärna fler bidrag till 12" iBook-sidan.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-23 10:26

Sitter i ungefär samma sits. Har själv en vit iBook 500 (+extra allt) och är helt klart nöjd. Tycker att den två år gamla booken har betalat sig. Jag kör ju trots allt de senaste programvarorna och operativsystemet utan problem.

Har nu en bekant som är på jakt efter en schysst men inte så dyr bärbar. SEK 12494 (+mer minne) på Makoteket för en 900 Mhz låter som ett vettigt köp. Jag vet, det här är ju de absolut sista G3:orna, men G4:orna är ju trots allt ett par lappar dyrare.

Hon ska framförallt skriva , göra viss bildredigering och layout på den i framförallt skolsyfte.

Hennes pojkvän kommer garanterat rekommendera en pece. Och visst kan hon hitta (för stunden) mer prisvärda windows-maskiner. Eller?

Hjälp mig med argumenten!

  • Medlem
  • 2003-07-23 11:10

Nja, nu förutsätter jag att hon vill/behöver ha en laptop, med 10% studentrabatt blir det nästan samma pris från Apple-store.
(ca 100kr i diff)

Resultat 12.500 för 900+CDR/DVD
eller 10.000 för 800+CD

Inga PC i den prisklassen har vettiga grafikkort (Radeon Mobility 7500 eller bättre).

IBM ThinkPadT40 har visserligen bättre CPU (Centrino 1.3 GHz) och lite mer minne men är relativt likvärdig med iBook900.
Pris: 21.000

Alla billigare PC jag hittar har P4 (ingen batteritid, 2 timmar är rent förkastligt för en bärbar), väger mycket (över 3kg) och/eller ett riktigt kasst grafikkort (Intels eller S3s inbyggda i chipsettet=SKRÄP).

Behöver du fler argument?

Från förra årsskiftet har det verkligen slagit mig att Apple har klart mycket mer prisvärda datorer i laptop-segmentet, oavsett prisklass. Man kan iofs hävda att deras stationära är mer prisvärda än PC-dito men det håller inte alltid, det håller bara i det dyrare stationära segmentet, i det billigare segmentet förlorar Apple. För övrigt skulle en liten eMac utan inbyggd skärm lösa den frågan och göra Apple konkurrenskraftig inom samtliga segment, men det har inte hänt ännu.

/hpe

Citat:

Skrevs ursprungligen av hpe
Från förra årsskiftet har det verkligen slagit mig att Apple har klart mycket mer prisvärda datorer i laptop-segmentet, oavsett prisklass.

Sant. När min flickvän skulle köpa en ny dator för ett drygt år sedan var önskemålen en bärbar dator, att priset skulle vara rimligt och att datorn skulle vara liten och smidig. Det gick inte att hitta något på PC-sidan som var i närheten av iBook faktiskt. Antingen var dom stora och klumpiga eller så kostade de över 20 tusen. Så med min uppmuntran (och eftersom jag redan hade en iBook) blev hon en switcher och skaffade iBook.

Här är förövrigt en bild på hur kul man kan ha när alla ens vänner har iBook...

  • Medlem
  • 2003-07-23 12:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Sant. När min flickvän skulle köpa en ny dator för ett drygt år sedan var önskemålen en bärbar dator, att priset skulle vara rimligt och att datorn skulle vara liten och smidig. Det gick inte att hitta något på PC-sidan som var i närheten av iBook faktiskt.

Erfor jag efter att ha köpt min iBook 600+CD för 17-18000 i november, lite surt om man kollar på dagens pris. Å andra sidan har jag haft stor nytta och glädke av den som det är nu.

/hpe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-23 12:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av hpe
Erfor jag efter att ha köpt min iBook 600+CD för 17-18000 i november, lite surt om man kollar på dagens pris. Å andra sidan har jag haft stor nytta och glädke av den som det är nu.

Det låter riktigt saftigt! :eek:
Men, men, sådan är datorvärlden...

Adrian: Tack för bilden, fler sådana!

1
Bevaka tråden