Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur svårt att gå över från Wordpress till Joomla?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja,

Rubriksättningen kanske inte är allt för talande, om någon har ett bättre alternativ så är jag villig att ändra.

Det handlar alltså inte om vilket som är bäst. I mitt fall så har jag jobbat med wordpress i nästan två år - kan det med andra ord hyffsat.

Jag börjar dock bli allt mer sugen på att köra igång mina framtida och befintliga projekt i joomla för att jag tror det går att växa mer i.

Om man nu använt wordpress och känner att man behärskar viss moddning av dessa (css+php), hur stor är då övergången till joomla? Vad bör jag tänka på. Är det lika "lätt"?

Mvh

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-04-15 08:42

Har samma fundering.

Ursprungligen av godpuppet:

Rubriksättningen kanske inte är allt för talande, om någon har ett bättre alternativ så är jag villig att ändra.

Jag har ändrat rubriken lite. Tidigare: "Skillnaden mellan Wordpress och Joomla"

/Mod

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-15 14:04

Vad vill du ha/åstadkomma som du anser att du inte har idag? För WP är ju en mycket bra och avancerad blogg. Vad 3.0:an kan vet jag inte i detalj, men det utlovas fina funktioner. J å andra sidan är ju en redaktionsaktig lösning med journalisttänk och mycket annat därtill.

Ursprungligen av frazze:

Vad vill du ha/åstadkomma som du anser att du inte har idag? För WP är ju en mycket bra och avancerad blogg. Vad 3.0:an kan vet jag inte i detalj, men det utlovas fina funktioner. J å andra sidan är ju en redaktionsaktig lösning med journalisttänk och mycket annat därtill.

Mitt projekt är en nättidning och jag har idag cirka 12 skribenter. Jag känner mig i det närmaste strypt i Wordpress snart - då jag inte hittar några enkla smidiga lösningar.

Vi har sektioner inom fotboll, hockey, tennis etc. Men i Wordpress är dessa sektioner helt ointressant p.g.a att arkivfunktionen i Wordpress visas samma för alla sektioner = statiskt.

Av det jag sett av Joomla ska man kunna styla och ordna olika mallar för olika sektioner - och fylla på med funktioner som relaterar till den och den sektionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-27 07:53
Ursprungligen av godpuppet:

Vi har sektioner inom fotboll, hockey, tennis etc. Men i Wordpress är dessa sektioner helt ointressant p.g.a att arkivfunktionen i Wordpress visas samma för alla sektioner = statiskt. .

Du kan ha särskilda templates för olika kategorier i Wordpress.
Så kategori Hockey kan ladda en template, medan kategori Fotboll laddar en annan.

Category Templates WordPress Codex

Eller har jag missförstått?

Ursprungligen av Linus:

Du kan ha särskilda templates för olika kategorier i Wordpress.
Så kategori Hockey kan ladda en template, medan kategori Fotboll laddar en annan.

Category Templates WordPress Codex

Eller har jag missförstått?

Det där hade jag missat. Ska kolla in. Tack!

Joomla! 1.6 ser ut att bli lovande. Versionen ligger i beta just nu. Annars så skalar Drupal bäst med många användare. Personligen så gillar jag Joomla! pga av alla färdiga extensions. Det enda som jag egentligen saknat i Joomla! är multi-lingual i core Joomla!.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-16 15:15

Då skulle jag byte ut WP mot J. Den enda brasklappen som jag har är den kommanden WP-3:an.

Ursprungligen av frazze:

Då skulle jag byte ut WP mot J. Den enda brasklappen som jag har är den kommanden WP-3:an.

Har kikat lite features på WP3 Betan - utan att imponeras. Kan säkert ha missat något brutalt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-16 16:39

Du kanske kan använda dig av Wordpress MU-funktionen i 3.0?

Varje sektion får en egen blog och därmed ett eget arkiv. Borde inte vara så svårt att migrera?
YouTube - How to Enable Multisite in WordPress 3.0

edit: Har ingen aning om jag talar sanning här. Reserverar mig kraftigt mot mitt inlägg. Men det kan mycket väl vara sant.

Ursprungligen av ekstam:

Du kanske kan använda dig av Wordpress MU-funktionen i 3.0?

Varje sektion får en egen blog och därmed ett eget arkiv. Borde inte vara så svårt att migrera?
YouTube - How to Enable Multisite in WordPress 3.0

edit: Har ingen aning om jag talar sanning här. Reserverar mig kraftigt mot mitt inlägg. Men det kan mycket väl vara sant.

Jag funderade faktiskt på det, men är hur presenterar jag bloggarna (sektionernas arkiv) på förstasidan som en tidning?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-18 17:06
Ursprungligen av godpuppet:

Jag funderade faktiskt på det, men är hur presenterar jag bloggarna (sektionernas arkiv) på förstasidan som en tidning?

Det väljer du (platsen alltså) i din layout på mallen för framsidan. Och sedan väljer du blogg-layout på själva flödet som ska ut på framsidan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-17 14:10

Trodde faktiskt att de flesta började lämna joomla för just wordpress..

Ursprungligen av Fredric:

Trodde faktiskt att de flesta började lämna joomla för just wordpress..

För att blogga kanske, för inte är Wordpress ett bättre CMS än Joomla?

Jag har arbetat några år med både Joomla och Wordpress. Jag väljer mellan dessa beroende på vad det är för projekt jag ska göra. Framför allt väljer jag Joomla när jag vill skapa en "vanlig" hemsida med community-funktioner och olika skribenter. Jag väljar Wordpress när jag snabbt vill åstadkomma bra SEO. Det är ju bara så att Google älskar Wordpressbloggar med rätt plugins installerade.

Det finns förvisso Wordpress-extensions till Joomla så att man kan göra Joomla till en fullvärdig blogg.

Om jag vore du skulle jag göra min tidningsliknande sajt med Joomla. Övergången är inte svår heller. Efter någon vecka är du inne i det.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-04-23 18:18

Jag gillar Drupal, mer CMF än CMS kanske men kraftfullt och mycket väldokumenterad kod. Används av allt från enklare hemsidor till riktiga monstersajter. Vita huset kör sin sajt med Drupal som motor.

Ursprungligen av molaria:

Jag gillar Drupal, mer CMF än CMS kanske men kraftfullt och mycket väldokumenterad kod. Används av allt från enklare hemsidor till riktiga monstersajter. Vita huset kör sin sajt med Drupal som motor.

Men det ska enligt sägen inte vara i närheten av lika användarvänligt som Joomla och Wordpress. Då syftar jag främst på "komma igång" kapitlet.

Ursprungligen av godpuppet:

Men det ska enligt sägen inte vara i närheten av lika användarvänligt som Joomla och Wordpress. Då syftar jag främst på "komma igång" kapitlet.

Drupal har en viss tröskel, men har man väl tagit sig över den är verktyget superbt. (Tröskeln ska dock sänkas en smula i och med Drupal 7, som är på gång) Tyvärr kan jag själv inte jämföra med Joomla, men det kan andra.

När man väl lärt sig hur templates fungerar i Drupal är det oerhört smidigt att få upp sidor snabbt, med avancerad användarhantering, innehållshantering med mera.

Drar upp en gammal tråd, men jag bytte just från Wordpress till Drupal för att jag blev för strypt, funktionerna var helt enkelt för få, även om Wordpress 3.0 är bra, så är det ändå inte tillräckligt.

Ursprungligen av Patrik D:

Drar upp en gammal tråd, men jag bytte just från Wordpress till Drupal för att jag blev för strypt, funktionerna var helt enkelt för få, även om Wordpress 3.0 är bra, så är det ändå inte tillräckligt.

Vilka funktioner saknade du, som finns i Drupal? Intressant för mig att veta i och med att jag fortfarande sitter kvar i WP och upplever stundtals att jag är strypt jag med.

Drupal är ganska lång inlärningsperiod som jag förstått, hur är dina kunskaper? Var det lätt för dig att snappa upp? Designar du själv eller använder du templates?

/O

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-14 10:28

Joomla & Drupal känns ungefär lika sexiga och moderna som Windows XP tycker jag när man kikar under huven.

Wordpress funkar bra om man ska göra en blogg. Är det mer speficika krav på design och funktionalitet skulle jag föreslå att man lär sig koda ett CMS själv eller tar en titt på typ Symfony eller Expression Engine.

1
Bevaka tråden