Spel på Macbook 13"

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

Jag sitter och sparar ihop till en Macbook som jag främst ska ha till utbildning och jobb. Då menar jag att jag ska använda program såsom Photoshop, Cinema 4D, Adobe Flash och andra liknande program.

Men när jag ändå köper en dator så tänkte jag införskaffa mig en som jag kan spela på också, då jag precis har sålt mitt TV-spel.
Därför undrar jag vilken Macbook ni rekommenderar om jag vill spela spel såsom Battlefield 2, Half Life 2, Left 4 Dead, Silent Hill V och jag är även sugen på GTA IV.

Först satt jag och kollade på den vita Macbooken, men det känns som om jag behöver ett kraftfullare processor om jag ska spela på den, och vissa hävdar att plasten på den vita går sönder betydligt mycket lättare än aluminium kroppen som Macbook pro har.

Därför har jag spanat mig in på en 13" Macbook Pro 2.26 GHz,
men frågan är om jag snarare borde slänga på några nån tusenlapp till och köpa Macbook pro med en processor på 2.53 GHz för att datorn ska orka de spel jag vill spela. Det står till ex. på systemkraven till Half Life 2 att man ska ha en 2.4 GHz processor. 2.26 känns lite mesigt.

Informera mig! och ge mig råd, idéer, tips, osv.!!

CPU är mindre viktig när det gäller spelprestanda. Det är GPU:n som sätter gränsen och då finns det en stor risk att du kommer att bli besviken på en MBP 13".

Processorskillnaden mellan de två (den vita och 2.26 MBP) är väldigt liten. Du kommer behöva grafikprestanda, vilket är densamme i båda datorerna. Ramminnet är alltid kul att maxa och då är det ju fint med DDR3 också, snabbare minne helt enkelt. Skärmen är dessutom mycket bättre på MBP och som sagt får du aluminiumskal, 7 timmarbatteri och bakbelyst tangentbord dessutom!

Jag tycker att du ska kolla på youtube och googla lite på spelprestanda med 13" MBP och "unibody macbook" för att se andras erfarenheter.

De spelen du nämner BÖR klara sig på 9400-kretsen, men samtidigt är 15" MBP med 9600-kortet kraftfullare ur alla synvinklar... Som sagt, youtuba och googla lite så du får se det "in action" och läsa recensioner. För säkerhets skull

Dock vill jag påpeka att 2.26 MBP är den absolut mest prisvärda bärbara macen just nu.

okej, tack för era snabba svar. Sitter och gogglar och tubar som en galning. De flesta verkar dock använda 9400M GT, men jag har knappast råd med en dator för omrking 20 000 kr

Edit: menar såklart 9600M GT

Sorry för dubbel post,
men jag vill bara veta en sista sak som jag inte verkar hitta något rakt svar på genom att googla:
Är det någon märkvärdig skillnad mellan 2.26 och 2.53 ?? Spelmässigt alltså. Eller kan jag spela samma spel som en med båda processornera?

Ursprungligen av sprängdeg:

Sorry för dubbel post,
men jag vill bara veta en sista sak som jag inte verkar hitta något rakt svar på genom att googla:
Är det någon märkvärdig skillnad mellan 2.26 och 2.53 ?? Spelmässigt alltså. Eller kan jag spela samma spel som en med båda processornera?

Tror som tidigare nämnts att du främst ska gå på grafikprocessor, inte vanlig processor. Och då båda 13" MBP har samma GPU bör det inte spela så stor roll vid spelande.

Okej, nu har jag något att fundera på.
Asså, enligt tester så är Macbook pro med 2.53 GHz 12% snabbare, och hela 21% snabbare när man arbetar med cinema 4d och photoshop än Macbooken på 2.26 GHz.
Visst, RAM-minnet har väl en liten inverkan där också men ingen större.

Ursprungligen av sprängdeg:

Okej, nu har jag något att fundera på.
Asså, enligt tester så är Macbook pro med 2.53 GHz 12% snabbare, och hela 21% snabbare när man arbetar med cinema 4d och photoshop än Macbooken på 2.26 GHz.
Visst, RAM-minnet har väl en liten inverkan där också men ingen större.

Om det är Photoshop CS4 så betyder främst GPU, men även RAM mer än CPU. 4GB DDR3-minne är rätt bra
Cinema 4D borde jobba ungefär likadant, tycker jag.

Förnyar frågan med anledning av nya datorer.

Vad vet ni om spelkapaciteten hos Mac Book Pro med "2,4 GHz Intel Core 2 Duo-processor med 3 MB delad L2-cache på processormodulen" och "Grafikprocessorn NVIDIA GeForce 320M med 256 MB DDR3 SDRAM som delas med huvudminnet"?

Kan tonåringen gå på LAN med en sådan dator? Vet inte vad de spelar men de flesta har förstås PC.

Och om inte spelet finns på Mac utan man måste köra Windows på ovanstående maskin, blir det mycket segare då?

1
Bevaka tråden