Hjälp mig bygga det perfekta digitala Mac-hemmet

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-06-20 22:43

Hejsan!

Efter ett par månader med mac är jag frälst. Nu vill jag överge allt av Windows heter och bygga det perfekta machemmet. Budgeten är på ca 40.000 och i slutet av månaden tänkte jag beställa. Några macprylar har jag redan som jag vill behålla. Bla en macbook alu och en iPod Touch (1G). Söker hjälp av Er macvänner på detta forum att hjälpa mig bygga det intelligenta hemmet.

Idag har jag flera tekniska leksaker hemma:
Macbook Alu
Ipod Touch 1G
Windowsdator (W7)
Linuxdator (Ubuntu)
D-Link router (DIR-855)
Xbox360
TV (http://www.dustin.se/pd_5010108023.aspx)
DVD spelare
Yamaha Reciver
5.0 surroundljud (noname)

Mitt mål är inte bara att få det digitala hemmet, utan även ett hem där de olika tekniska prylarna harmoniserar och förstår varandra. Efter ett par månader med Ipod Touch och macbook har jag helt bestämt mig för att lämna PC träsket. Budgeten är ca 40.000 SEK och för det vill jag ha en stationär all-in-one dator ska ska hålla ett par år framöver. En mediadator som ska kopplas till TVn och recievern för att kunna spela filmer, lyssna på musik och kolla på bilder. En STOR bonus är om denna dator samtidigt kan strömma film till en 24" skärm som står i sovrummet och fungerar som sovrums-TV. En router med intern eller extern backuplösning. Dessutom är det bra om en ny iPhone3GS ryms i budgeten. Ytterligare ett önskemål är en dockningsstation till ipoden/iphonen med högtalare som ska stå i sovrummet. Gärna med väckarklocka.

Hur skulle Ni göra?

Tack på förhand!

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-06-21 10:00

Jag skulle använda
iMac (stationär)
Mac mini (mediadator)
Time capsule (router, backup)
Apple TV (för sovrummet)
iPhone Gs

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag skulle använda
iMac (stationär)
Mac mini (mediadator)
Time capsule (router, backup)
Apple TV (för sovrummet)
iPhone Gs

Det här tycker jag låter som ett bra förslag, alternativet är ju att köpa apples nya led cinema-display som passar dom nya macbookarna och göra din befintliga dator till mer stationär istället för iMacen...

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-21 10:24

Jag har en Netgear Ready NAS NV+ som jag använder som central punkt. Till den har jag koppling via gigabit till min arbetsdator (MacPro) och en MacMini som jag använder som Mediacenter med EyeTV. Jag använder en DLINK DIR-615 som tar hand om den trådlösa trafiken till frugans surfdator (äldre win-laptop) och dotterns speldator (win). NASen klarar utmärkt att strömma vanliga DVD-filmer över trådlöst men kräver sladd för HD-material.

Eftersom du har en Xbox 360 slår jag ett slag för programmet connect 360, som låter xboxen ta del av ditt iTunes bibliotek.

Själv har jag en gammal G4 mini med en extern disk med rippade filmer (mina egna lagligt köpta) den gamla minin orkar inte köra de stora filmerna utan att hacka, men att med hjälp av Connect360 streama dem till xboxen funkar och den har kraft nog att visa filmerna, kan tillägga att sen jag bytte ut min gamla d-link router mot en ny airport extreme så funkar det att köra minin trådlöst och ändå strömma filmerna (xboxen är ansluten med sladd till airporten)

• Medlem
  • Arvika
  • 2009-06-21 22:51
Ursprungligen av Gusten68:

Eftersom du har en Xbox 360 slår jag ett slag för programmet connect 360, som låter xboxen ta del av ditt iTunes bibliotek.

Själv har jag en gammal G4 mini med en extern disk med rippade filmer (mina egna lagligt köpta) den gamla minin orkar inte köra de stora filmerna utan att hacka, men att med hjälp av Connect360 streama dem till xboxen funkar och den har kraft nog att visa filmerna, kan tillägga att sen jag bytte ut min gamla d-link router mot en ny airport extreme så funkar det att köra minin trådlöst och ändå strömma filmerna (xboxen är ansluten med sladd till airporten)

Jag skulle rekommendera Rivet istället som jag själv kör.
http://cynicalpeak.com/rivet/

• Medlem
  • Gothenburg/Maastricht
  • 2009-06-22 10:29
Ursprungligen av ledin:

Jag skulle rekommendera Rivet istället som jag själv kör.
http://cynicalpeak.com/rivet/

Vad är bättre med det jämfört med medialink?

• Medlem
  • Arvika
  • 2009-06-22 18:41
Ursprungligen av Robban B:

Vad är bättre med det jämfört med medialink?

Medialink är ju till PS3 Anledningarna till att jag valde Rivet före Connect 360 var att rivet stödje både iPhoto och Aperture. Och att man kunde lägga till flera mappar med video som den skulle spela upp från.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-22 19:06

Skaffa ett par st Airport Express och börja lek därifrån!

Får tillstå att jag inte har någon Mac själv än, fast det är mycket nära nu. Har ändå ett tips att komma med om du vill musikfiera hemmet: Sonos. Sonos är ett utbyggbart system för musik/radio i hemmet (från vardagsrum till bastu). Du kan utöka tills du plånboken blir tom. Sonos styrs dessutom utmärkt trådlöst och oberoende i varje rum genom Iphone/Ipod Touch (med Sonos egen gratisapplet för dessa), utan att du behöver ha någon dator igång. Den läser dessutom lätt från t.ex. Itunes bibliotek som du kan ha på en NAS, men lika lätt att streama från internet både allvärdens radiokanaler och musik.

Om du vill se mera av Sonos så ta en titt på "trådlöst ljud" på HiFi klubbens hemsida. Gillar starkt att systemet inte är beroende av att ha en dator igång, samt att det frigör möjlighet för ren musiknjutning när TV'n/datorn är okkuperat. Inget för film, men däremot nära inpå oslagbar för musik.

Lycka till!

edit: glömde att nämna att denna fungerar utmärkt som väckarklocka. Det är bara att ställa in genom Iphone/Touch. Låt t.ex. Iphone/Touchen stå i en vanlig laddningsstation eller rent av ligga på nattbordet och bli väckt av vilka högtalare du än vill i vilket rum som du har kopplat Sonos till. Du kan välja allt från musik, radiokanal, tider, dagar och vilka rum som skall utstå väckning. Dessutom så kan du låta ungarna väckas till nån barnramsa, medan tonårspojken kan studsa upp till Metallica och du själv till Christer Sjögren (bahh). Samtidigt eller till olika tider. Styrs av hur många Sonos burkar du har.

• Medlem
  • Örebro
  • 2009-06-26 17:28

Tack för alla svar. Nu har alla prylar kommit. Det blev en del. Är inte färdig helt än, men nu har jag en bra grunduppsättning med leksaker hemma som fungerar mycket bra ihop. En skopa skit dock till apple mighty mouse som känns lika smidig som en telefonstolpe. Snygg som satan är den, men tyvärr fungerar den dåligt som mus. Hur som helst hände följande igår:

Kom hem klockan 8.00 på morgonen efter jag gått av på jobbet. Somnade vid tio och vaknade tre timmar senare bara för att konstatera att jag inte hade några rena kläder och att de som låg i torktumlaren var dyngsura eftersom den tydligen aldrig startart kvällen innan. Åkte ned till banken för att fixa en bankväxel eller vad det nu heter som jag kunde växla in på nästa bank där jag har uttagskort. Vid fyratiden klev jag in på apple-butiken här i stan men morgonfrisyr, gårdagens kläder och röd i ögonen av för lite sömn. Killen i butiken måste undrat om det kom in en uteliggare i butiken. Han tog dock emot mig och var trevlig. Berättade att det var jag som ringt och beställd massa saker några dagar tidigare. Han sken upp och sa att det var klart men att de behövde någon halvtimme på sig att plocka i de extra minnena jag ville ha till Minin. Då allt var klart åkte jag och några polare ned till en annan butik och handlade ny TV eftersom min gamla har fått sin HDMI-ingångar brända. Efter lite krångel med bilar (tro inte att en V70 är så stor som som Volvo vill få oss att tro) kom jag tillslut hem med följande saker:

iMac 24" (2,94GHz)
Mac Mini (Billigaste modellen men med extra ramminne)
Time Capsule 1TB
MyBook 500GB
Pannasonic 46" Plasma-TV (fjolårets)

De båda PC-datorerna som jag tidigare haft åkte in i garderoben. Sladdarna likaså. Funderar på att börja sälja kablar på kg-pris om någon är intresserad? Därefter fulkopplades alla prylar in lite provisoriskt. Fixade med alla uppdateringar vilket tog en del tid. Sedan ställde jag in alla med mitt mobileme-konto och startade min första backup med Time Capsule (snabbhet är inte TC styrka). Allt fungerade extremt bra. Han även med att läga in Plex på minin, och även lägga in lite filmer och serier. Sedan blev det några öl eftersom jag ansåg mig behöva det igår. Somnade som en klubbad sälunge vid tretiden i natt och vaknade sent på förmiddagen idag.

Så fort allt är inkopplat snyggt ska jag ta lite bilder och lägga upp.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-06-26 21:34

Grattis säger jag, låter som en trevlig setup!

Ska bli kul att se bilderna sen

• Medlem
  • Örebro
  • 2009-06-27 17:53

Sladdragningen får vänta till ikväll. Här kommer lite bilder om hur det ser ut nu:

http://gallery.me.com/jonas.millard#100039&bgcolor=black&view=grid

Det ser ju fin fint ut.

Jag antar att det är den vanliga iphone 3G? imed 3G S inte släpps förräns 9 juli hehe.

• Medlem
  • Örebro
  • 2009-06-29 08:25
Ursprungligen av MrParanoid:

Det ser ju fin fint ut.

Jag antar att det är den vanliga iphone 3G? imed 3G S inte släpps förräns 9 juli hehe.

haha fel i båda fall. Är en iPod Touch (första generationens). Blir en 3GS direkt när den släpps.

Ursprungligen av Millard:

haha fel i båda fall. Är en iPod Touch (första generationens). Blir en 3GS direkt när den släpps.

Jahaja, på så vis :P. Ja, jag hade också tänkt att jag skulle införskaffa mig en 3GS när den släpps, om dom inte tar överpris för den dock

Trådens huvudämne får anses som avklarat och jag tar mig friheten att öppna upp tråden för lite "periferi".

Jag har svårt att förstå varför man lägger ned 11 k på ett Sonos-system när man kan få en Macintosh och flera Airport Express med Airtunes för samma pris. Givetvis kör man med optisk sladd direkt till förstärkarna så eventuell bättre elektronik i Sonos D/A-omvandlare spelar imo ingen roll. Någon som kan upplysa mig lite lättsamt om varför Sonos anser sig kunna ta det pris de tar för grejerna? Jag förstår givetvis att musikintresserade som redan har en 80+ k nedlagt på sin stereo men som inte är intresserade av datorer kan tycka att Sonos är en bra lösning. Men samtidigt är det väl först och främst mp3:s den spelar och i så fall kommer en dator ändå in i bilden. Så jobbigt är det väl inte att boota en Mac och starta en förstärkare i det rummet man vill lyssna i?

• Medlem
  • Haninge
  • 2009-07-15 00:49
Ursprungligen av eurodanzisch:

Trådens huvudämne får anses som avklarat och jag tar mig friheten att öppna upp tråden för lite "periferi".

Jag har svårt att förstå varför man lägger ned 11 k på ett Sonos-system när man kan få en Macintosh och flera Airport Express med Airtunes för samma pris. Givetvis kör man med optisk sladd direkt till förstärkarna så eventuell bättre elektronik i Sonos D/A-omvandlare spelar imo ingen roll. Någon som kan upplysa mig lite lättsamt om varför Sonos anser sig kunna ta det pris de tar för grejerna? Jag förstår givetvis att musikintresserade som redan har en 80+ k nedlagt på sin stereo men som inte är intresserade av datorer kan tycka att Sonos är en bra lösning. Men samtidigt är det väl först och främst mp3:s den spelar och i så fall kommer en dator ändå in i bilden. Så jobbigt är det väl inte att boota en Mac och starta en förstärkare i det rummet man vill lyssna i?

Jobbar en hel del med installation av Sonos.

Största fördelen med Sonos tycker jag är att den kan spela olika musik i olika zoner. Med Airport-Express så måste du ju ha en källa/zon dvs 1 dator eller apple-tv. Sonos har ju även aktiva zoner där du bara behöver koppla på ett par högtalare för att få ljud. Sonos internet-radio lösning är väldigt bra, som blir omständig med airport (går att lösa med air foil). En airportlösning har en begränsing på 3 zoner/källa (dator). Sonos klarar 32 zoner om inte fler. Just att du inte behöver ha datorn i gång utan kan läsa direkt från nätverkshårddisk är en annan fördel med Sonos.

Sonos är mycket pengar för de flesta, men kollar man på bra multi-room lösningar som är så pass flexibla och lätta att bygga på så är Sonos svårslaget, de flesta andra multiroom-lösningar som finns på marknaden kräver fasta kabelinstallationer (cat5).

1
Bevaka tråden