MacBookAir vs MacBookPro 13"

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet att detta har diskuterats livligt tidigare men jag sitter i valet att byta min MacBookAir mot en MacBookPro 13". Jag älskar formfaktorn - helst i och med att jag reser mycket - men nu tycker jag följande saker får mig att "switcha":

1. MBA första generationen - kan inte uppgradera till större/snabbare hårddisk. Något jag kalkylerat med när jag köpte den ursrpungligen. Stort minus.

2. Tröttsamt med adapters hela tiden. VGA/DVI och inte minst ethernet-adaptern - som jag måste ha på jobb för vi inte får använda trådlöst.

3. I och med att man använder USBn till ethernet. Har jag ingen "fri usb-port". Då måste jag köra trådlös mus etc. Trådlös mus är inte så exakta som med kabel. Och - jag har ingen usb om jag vill ha nätverk och kanske vara ihopkopplad med scanner, extern disk etc samtidigt. Tröttsamt.

4. Nya MBP 13" är liten och slim. Visst den väger 70%? mer än MBA...men 2 kg är trots allt godtagbart.

5. Standard storlek på disk - 2.5" är en stor fördel.

6. 4 GB RAM eller till och med 8GB om det behövs. 2GB är för lite i en premium produkt som Air.

7. Nä - jag saknar inte optisk enhet. Men - det skadar inte att den finns där.

Jag kan räkna upp ganska mycket mer småsaker - men sammantaget så måste jag nog erkänna att skilsmässan är nära stundande. Det som satte igång sprickan i relationen - var faktumet att jag är "fast" med min 80 GB PATA 1.8"-disk. Jag har små möjligheter att förlänga livslängden på datorn.

Det känns som att du har bestämt dig. Så sälj din MBA och köp en ny MBP.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-06-21 11:29

och så skicka din MBA till... mig eftersom du har tröttnat sååå på den ;):cool:O:-)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-21 15:29

Överväg en trådlös mus med radio istället för sladd. Jag använder en Logitech VX nano (lasermus med en väldigt liten mottagare) och den funkar till och med att spela snabba spel med. Problemet med dålig trådlös är bluetooth-möss och tangentbord. Men förvisso så slipper man att ta upp en usb-port.
Du behöver fortfarande en adapter till en macbook pro, för den kör med mini-DP. Men du har ju en separat ethernet-port och även en FW800, vilken du kan använda till externa hårddiskar.
2kg är verkligen bärbart, så det är absolut inga bekymmer.

Airen känns mest som en bratdator...

MBP 13" is the way to go!

Äh! Precis som sköna kalsonger är snobbkläder?

Du får dessutom längre batteritd, FW 800, Nya klickplattan och ffa mycket snabbare prestanda så go for it!

hej på er. nu har jag sålt MBAn och beställt MBP 13". Hade jag kunnat uppdatera HD samt 2 USB-portar hade jag nog inte gjort det. jag var inne på Kullander och testade MBPn i axelväskan som jag använder ofta. visste blev det aningen tyngre - men fördelarna med MBP överväger i mitt fall.

för andra som funderar på valet emellan de båda - så i mitt fall - så är trots allt flexibiliteten och prestandan på MBP som fäller avgörandet - till fördel för MBP.

Vad blev det för modell? Själv velar man lite.

Jag köpte 13" 2.26 Ghz.

http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook_pro?mco=MTE4NDY

Kommer uppgradera till 4GB ram och senare större och snabbare disk.

1
Bevaka tråden