Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cd har fastnat i Imac intel

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-20 18:26

Om inget annat fungerar. Såg ett tips nånstans att man skulle putta till den roterande cdskivan tre gånger med ett smalt föremål. Fungerade faktiskt men nu kan jag ej hitta tipset och vad som föregår petandet. Är det ngn som försökt? 10.5.7

  • Medlem
  • Öland
  • 2009-06-20 18:46

Starta om och under uppstart håll inne musknappen

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-06-20 19:38

Jag vet inte i hur många liknande trådar jag skrivit detta. Öppna Terminalen, skriv "drutil tray eject" utan citationstecken. Tryck retur och CD´.n borde hoppa ut

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-23 22:05

Fungerade tyvärr inte. Men tack ändå. Det verkar som om drivrutinerna är borta. Toast säger att det inte finns ngn cd- spelare. Och Om den här datorn säger :Ingen enhet för bränning hittades.
Vad göra? Installera systemet på nytt?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-23 22:25
Ursprungligen av bjornra:

Fungerade tyvärr inte. Men tack ändå. Det verkar som om drivrutinerna är borta. Toast säger att det inte finns ngn cd- spelare. Och Om den här datorn säger :Ingen enhet för bränning hittades.
Vad göra? Installera systemet på nytt?

Drivrutiner? Det finns inga extra drivrutiner om du nu inte har mixtrat i terminalen och tagiit bort någt. Men med största säkerhet så har datorn problem med att hitta spelaren. Eller kör du windows?

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-23 22:47
Ursprungligen av bjornra:

... Och Om den här datorn säger :Ingen enhet för bränning hittades ...

I systeminformation, titta istället under ATA eller Serial-ATA (vilket är det till brännare på intel-imac?) om enheten hittas överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-25 21:20

Jag har inte mixtrat i terminalen. Jag tror att felet har uppkommit när jag startade upp en äldre version av Toast och sedan innan det var klart i otålighet startade även en nyare Toast 10. Jag har nu slängt den äldre varianten.
Serial-ATA verkar att vara hårddisken och den är felfri enl. Skivverktyg.
Det hjälper inte att jag håller ner musknappen vid uppstart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-26 11:24

Om brännaren inte alls dyker upp bland S-ATA enheterna i Systeminformation så är det troligast ett hårdvarufel - tyvärr. Pröva om du kan få några ledtrådar genom Apple Hardware Test som ska finnas på skivorna som följde med datorn.
http://support.apple.com/kb/HT1509

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-28 00:09

Tack för tipset. Jag får försöka koppla en lös Dvd - brännare/läsare till datorn då jag annars är fast i ett moment 22. Det sitter ju en skiva i som vägrar komma ut.

Försök få ut skivan med lite lätt våld, t ex knuffa på den några gånger, som bjorna skrev. Om det är en skiva du inte är rädd om kan du ju prova att plocka ut den med en pincett eller en väldigt tunn tång.

Jag har varit med om det du beskriver, och då har det varit så att datorn inte hittar en cd/dvd-spelare så länge en skiva sitter fast som spelaren inte vill "kännas vid". När jag väl fått ut skivan har spelaren funkat igen.

Skulle det inte vara så skulle jag ändå misstänka spelaren i första hand, inte systemet.

Har du testat att helt plocka bort all ström ifrån datorn? T ex plocka ut batteriet och laddaren en stund om det är en laptop.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-04 20:28

Tack ninjamac, Ditt tips fick mig att våga stöta till den fasnade skivan under uppstarten med en smal
plastskena. Döm om min förvåning när den plötsligt kommer ut av sig själv. Men det måste vara innan datorn har kommit igång. Nu vet jag inte om jag vågar stoppa in cd igen.

Ursprungligen av bjornra:

Tack ninjamac, Ditt tips fick mig att våga stöta till den fasnade skivan under uppstarten med en smal
plastskena. Döm om min förvåning när den plötsligt kommer ut av sig själv. Men det måste vara innan datorn har kommit igång. Nu vet jag inte om jag vågar stoppa in cd igen.

Äh, man kan ju inte göra omelett utan att knäcka några ägg. Prova du.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-07-19 21:35

Hej!

Jag har samma problem med en DVD-skiva som fastnat i slot:en... Jag kör också en iMac med 10.5.7.

Det syns inte på skrivbordet eller i Finder att jag har en skiva i så det går inte den enkla vägen helt enkelt...

Jag har provat:
Att starta om med:
- Vänster musknapp intryckt
- Höger musknapp intryckt
- Mellanslagstangenten intryckt
- E intryckt
- F12 intryckt
- C intryckt
- CMD + E intryckt
- Eject knappen intryckt

Jag har också provat tipset med att i terminal skriva "drutil tray eject"
Jag har provat att starta om med cmd+alt+f+o intryckt för att starta openfirmware för att sedan skriva "eject cd" men jag fick inte upp nåt som heter openfirmware

Jag har även provat tipset med att peta med något på skivan några gången i samband med omstart så ska den hoppa ut.

Trixet med kreditkort funkar inte heller men jag tycker inte det verkar som att skivan fastnat utan att datorn helt enkelt inte känner att det är ngn skiva i.

Har även provat gemtricket eftersom någon tipsade att nödhålet som finns på PC även finns på mac men att det är "gömt" i slot:en, ska tydligen finnas till höger på en mac mini så det borde bli upptill på iMac men jag provade i båda ändar, inte heller det fungerade.

Jag har slutligen provat att göra datorn helt strömlös under ca 20 minuter och inte heller det hjälpte.

Det är sammantaget de tips och trix som jag hittat efter en del sökande i forumet.

Bifogar en bild på hur det ser ut i systeminformation under serial-ATA, och ska man gissa utifrån det så verkar det var ett hårdvarufel. Jag kan ju inte köra testet som ni hänvisar till eftersom det sitter en skiva ivägen...

Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig??

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-07-19 23:16

Hittade på apples hemsida att openfirmwire inte fungerar på Intel-maskiner så därför fungerade det inte för mig... Tänkte om det är någon som stöter på samma problem senare så vet ni...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-07-20 09:43

Har även provat att slänga com.apple.finder.plist i mappen user/library/preferences och sen tömma papperskorgen och slutligen starta om datorn (eller finder) som var ett tips som fanns på forumet på Apples hemsida. Funkade inte heller...

Då återstår väl bara lämna in. Berätta vad du gjort så kan du säkert spara tid (som du annars får betala för)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-07-20 10:15

Det är nog så, känns som jag provat det mesta...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-07-22 22:16

Tänkte bara berätta att mina idoga försök var förgäves, sladden mellan dvd-spelaren och moderkortet(?) hade tydligen gått sönder, hur nu den kan göra det... Men felet är i alla fall identifierat och nu väntar jag på reservdelar så blir det åtgärdat också.

Ursprungligen av kodiak:

Tänkte bara berätta att mina idoga försök var förgäves, sladden mellan dvd-spelaren och moderkortet(?) hade tydligen gått sönder, hur nu den kan göra det... Men felet är i alla fall identifierat och nu väntar jag på reservdelar så blir det åtgärdat också.

Förmodligen är det en film-kabel, de är rätt spröda och kan gå av.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-07-23 20:24

jo i och för sig men på en iMac som stått på ett skrivbord i 1 1/2 år och inte rört sig mer än vridit lite på den för att ansluta nån sladd på baksidan så tycker jag ändå att det är konstigt, den har ju inte utsatts för någon åverkan eller ens att datorn skakats.... Men som sagt nu är det i alla fall på G att lagas.

1
Bevaka tråden