Begagnad MacBook Pro (4,1) - värd priset?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Då jag drog min gamla trotjänare (Powerbook 2005) i backen för någon dag sedan så blir det till att köpa "nytt". Har sprungit på en MB Late 2008, inköpt i April detta året, i orginal config för 6700kr.

Orginal config:
2.1 GHz Penryn Prolle.
120Gb HDD
1 Gb RAM
Intel X3100 Grafik.

Har 2Gb ram liggandes, som bara är att plugga in.

Det finns alltså garanti i 10 månader framåt, alla tillbehör (ink kartong) samt datorn för 6700kr. Alternativet är Mediamarkt som vill ha 8900kr för en MB Early 2009, då får jag förvisso bättre grafik - men jag använder inte datorn till annat än kodning och internetapplikationer.

Aja, tillbaka till topic - är configen för 6700 prisvärd eller inte?

Edit: Sen vet jag att det "bara" är 2200kr som skiljer dem åt, men min tanke var först att köpa en Late 2007 med APP i ett år frammåt för 5600, så har redan vandrat in i den onda cirkeln "bara lite till så får jag detta". Och ser jag så på det så är det 3300 dyrare - vilket det inte är värt då man hellre vill köpa Unibody för "bara" 2000kr mer, slutar på stora prisskillnader.

Planen är att sälja denna igen så snart som jag är tillbaka i sverige (jobbar utomlands, åker på söndag igen till u-landet) och införskaffa en MBP 13". Och då är nog andrahandsvärdet (procentuellt sett) bättre på datorn för 6700kr. (Ex. Sälj för 5500kr om 6 månader (1200 i förlust på 6 månader), vs datorn för 8900 för kanske 6500 (2400 i förlust på 6 månader).

Men nu tillbaka till svaren..

Senast redigerat 2009-06-19 12:31
  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-06-19 13:19

Glöm inte Mediamarkt's förmånliga erbjudande om 30 månaders avbetalning, helt utan avgifter och ränta. Ingen uppläggnings- eller aviavgifter ens...
Gäller tydligen på ALLA produkter i sortimentet som kostar 5000:- eller mer.

Har inget behov av avbetalning (och kan inte få det heller, då jag inte har inkomst i Sverige). Sen har jag uppfattningen att så snart man går in i "låne-träsket" så är man fast där, och då är det extra onödigt att gå in i det när man egentligen har råd med produkten ifrån början..

Men tillbaka till det det handlar om, är datorn prisvärd ?

Pruta ner den till 6000kr. Om den är prisvärd kan faktiskt bara du avgöra ...

Helt rätt! Aldrig låna om man inte behöver det.

(Jaja, jag vet att rent realekonomiskt så är en 30 månaders räntefri periodisering ekonomiskt fördelaktig, speciellt om vi drabbas av ökad inflation/index, vilket inte känns så långsökt. Men ändå, ingen skuld är ingen skuld.)

Prutade ner den några hundralappar, underbar dator - helt i nyskick! Men som sagt, skärmen på MB jämfört med min gamla PB får mig att undra. Good thing is - använder extern skärm.

1
Bevaka tråden