Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook nu eller vänta?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ale
  • 2003-07-20 22:46

Jag har börjat funder på att köpa min första Mac snart. För mig är valet självklart. Den ska vara bärbar och så liten som möjligt. Därför jag jag tittat på Powerbook 12" och den känns rätt för mig. Jag vill ha möjlighet till spel, främst Strategi och rollspel. FPS spel kommer i andra hand. Men i första hand kommer den användas till surfning, programmering, chatt och office.
Men nu har jag hört flera rykten om att det ska komma uppdateringar och desutom borde det väl komma en bärbar G5 någon gång också. Är det värt att vänta på något nytt och vad kan man förvänta sig?
Kan tillägga att jag studerar.

Behöver du dator nu - köp din dator nu. Powerbook med G5-processor tror jag vi får vänta ett bra tag på.

/c, men vad vet jag?

Jag skulle vänta. Självklart beror det på exakt när du behöver datorn men om du har något nu som du kan använda i 1-2 månader till så skulle jag personligen vänta men det baseras inte på några fakta utan mer rykten och känslan av att det inte kan vara "year of the powerbook", som Steve Jobs sade tidigare i år, om Apple inte släpper nya bärbara snart. 15" varianten har inte uppdaterats på runt 9 månader eller vad det nu var.

Någon G5a tror jag dock inte kommer förrän nästa år, men man kan ju alltid hoppas!

  • Oregistrerad
  • 2003-07-21 01:03

Saxat från MacBidouille:
"Here are some informations about future Apple portables, from a very reliable source.
New Powerbooks are due to arrive at the end of next month. They've been delayed because of... Motorola once again. They faced problems producing PPC 7457. The 12" will be 1133 MHz while the other ones will be 1,25 and 1,33 GHz. USB 2.0 and Firewire 800 will be available on the entire line.
Yet we had no information about a 15", but we should know soon.

As for the G5 protables, they shall arrive at the beginning of 2004 (perhaps February). There's still much work to do on the motherboard controller that dissipates too much heat. They'll have to engrave it in 0,09 Microns."

Låter rimligt. Mac Rumors Buyer's Guide ger rekommendationen "Buy only if you need it - Approaching the end of a cycle". 194 dagar har gått sedan senaste uppdateringen (146 dagar är snittet). Frågan är hur länge du kan vänta. De torde ju komma absolut senast på MW Paris i september. Jag sitter själv och väntar på en ny 12" att beställa.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-21 13:03

Macnews.net.tc tror på Apple Expo i september:
"Rumour sites all over the world have been speculating that the 15" Titanium PowerBook would be replaced by an Alu one 'soon after the release of the 17" PowerBook'. However, this has turned out not to be the case. Even MWNY 2003 came and went without such an announcement.

Recent information by two independent sources let us believe that Apple will wait until September (!) for a complete overhaul of the PowerBook line.

According to those sources, the new PowerBook line will follow the Alu 12" and 17" looks and will be available with processors from 1.1 GHz to 1.3 GHz (all PowerPC 7457, G4) in 12, 15 and 17" designs.

The motherboards will feature on-board ATi graphics chips, moving away from the recently introduced nVidia chips in PowerBooks.

The rumours about a two processor 17" model seem to be false."

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-07-21 15:30

Satt i samma sits och jag har egentligen gått och väntat på att köpa en mac i 2 år nu..Det kommer alltid komma uppdateringar, så för mig så kändes det som att pb 12 som den är nu är helt tillräckligt och kommer det en uppdatering så må det ju vara men den fungerar ju trots allt. Jag hade sagt till mig själv att jag skulle vänta juni ut och sedan beställa och så blev det. Nu väntar jag bara på att den ska komma, var tydligen lite försenad:( Men jag är lycklig ändå för äntligen har jag blivit med mac:D

  • Oregistrerad
  • 2003-07-21 16:57

Jo, egentligen skulle jag klara mig bra med nuvarande 12", men å andra sidan är det inte akut så jag kan lika gärna vänta tills det kommer nya. Skulle gärna se 1) snabbare grafikkort (troligt), 2) snabbare FSB (ja, om de kör G4 7457), 3) L3-cache (mindre sannolikt), 4) USB 2.0 (troligt), 5) FW800 (också troligt, ska de pusha standarden så måste ju burkarna ha det), 6) Lite snabbare processor (självklart), 7) Högre minnestak (? formfaktorn förutsätter ett fetare inbyggt minne i så fall, 128->256?). 8) Bättre batteriliv (osannolikt)

Den som lever får se.

  • Medlem
  • Ale
  • 2003-07-21 18:57

Tack för alla bra svar Jag har inget akut behov av datorn så det kanske är lika bra att vänta till september. Eftersom jag studerar kommer jag kanske stöta på någon annan som har Mac så jag kan få hjälp med att komma igång också. Det jag har sett av OS X känns trevligt men jag får ingen bra uppfattning av hur det fungerar, jag har inte hittat någon bra guide på Internet än.
Förresten hur brukar det vara när Apple uppdaterar sina produkter? Går priset upp eller får den nya samma pris som de tidigare modellerna?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-21 21:28

Brukar vara samma pris ungefär.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-07-22 00:12

Ja, men å andra sidan sänkte de ju priset på Powerbooks (12":an med ca 2000 spänn) för ett tag sedan vilket gör att det känns jäkligt lockande att köpa nu... Den nya ligger väl ett par tusingar högre när den kommer i så fall?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-22 12:23

Det är möjligt. Det är också möjligt att priset inte förändras. So ask yourself: "do I feel lucky?" Well, do you, punk?

1
Bevaka tråden