Stänga DVD i Toast Titanium 10

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en bränd dvd-skiva som tyvärr inte blev stängd. Hur gör jag för att stänga den i Toast? Eller finns det något annat sätt att stänga en DVD? Jag vill gärna inte förlora innehålet. Det är en intressant dokumentär jag har spelat in från TV. Den är inte bränd i Toast från början.

"Stänga" ?

Du menar att du bränt en multisessionskiva och att du vill markera att sista delen nu är gjord.

Om du vill tests lite olika grejer så kan du bränna till en image om du vill.
Bra att ha liggande (om man ändå har plats), då bränner man en ny kopia på tre röda.

Jag har mig veterligen aldrig stängt en skiva någonsin. Om det är ngt som görs på DVD:er så hanterar Toast det automatiskt.

Finalizing är tyvärr inte universell vad jag vet. Olika maskiner finalizar på "olika" sätt. Jag har aldrig kunnat finaliza en DVD från en DVD-recorder med en annan DVD-recorder (olika tillverkare alltså). Ibland går det inte ens att finaliza en platta mellan två maskiner av samma tillverkare - olika modeller/årgångar alltså.

Att man i mjukkvara - t.ex. Toast - skulle kunna finaliza en DVD som är bränd i annan mjukvara eller DVD-recorder är osannolikt...men det skulle ju vara underbart fantastiskt. :-D.

Kan du inte ta in det som ligger på skivan med ngt rip-program.
Sedan bränna en ny skiva med Toast som Finalizerar automagiskt.

1
Bevaka tråden