Ska köpa ny dator, vad välja?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-06-14 09:07

Jag måste köpa en ny dator. Min Powerbook G4, fläkten och hårddisken, låter alldeles för högt numera. Blir alldeles trött i huvudet efter ett tag.

Så nu funderar jag på att köpa en iMac. Vilken ska jag välja? 20" eller 24"? Jag snackade med en försäljare som sa att 24:an hade bättre skärm. Och "varför inte lägga ner de där pengarna när jag ändå ska köpa ny dator", tänker jag. Men i nästa sekunde börjar jag fundera över att 24:an kanske är för stor. Jag kommer att sitta på ett avstånd på 1-1,5m. Finns det kanske risk att man blir yr i huvudet?
Ska jag satsa på 20" istället?

Någon som har någon erfarenhet?

Mvh
KOL

Ursprungligen av KOL:

...fundera över att 24:an kanske är för stor. Jag kommer att sitta på ett avstånd på 1-1,5m. Finns det kanske risk att man blir yr i huvudet?

Sitter du verkligen 1-1,5 m från din datorskärm? Det låter väldigt mycket...
Vid ett vanligt skrivbord sitter man väl ca 50-70 cm från skärmen.

Nej, jag tror inte du blir yr i huvudet av en 24-tummare.
Så jag säger: Om du har råd med 24, köp 24.

Flyttade tråden från "Allt om Mac" till "Köpa Mac & köptips"

/Mod

Jag har haft en 20" iMac sen 2005 känner inte att jag nödvändigtvis behöver större skärmyta. En sak jag tycker du ska fundera på är om du kommer titta på film/TV på skärmen, då vill du kanske sitta 3-4 meter från datorn och 24" är att föredra.

• Medlem
  • Luleå
  • 2009-06-14 14:12

Ok, tack!

/KOL

Om du känner att du har råd med en 24" så tycker jag inte det är värt att fundera på en 20". Skärmen är inte bara fysiskt mindre, den är dessutom inte alls lika bra. Men visst, man vänjer sig vid alla skärmstorlekar, både stora och små. Finns folk som klarar sig alldeles utmärkt på 13" också, medan jag själv skulle gråta ögonen ur mig om jag skulle behöva byta min 24" mot en 20"...

• Medlem
  • Luleå
  • 2009-06-14 22:24

Ok, det där var vad försäljaren sade också. Att 24"-skärmen var bättre.

Mmmmm, det kanske blir en 24" i så fall.

Tack för tipsen

Mvh
KOL

1
Bevaka tråden