Prisvärdhet hos gamla vs nya imac

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om man tänker sig prisvärdhet, hur står sig förra generationens 20" iMac mot den nuvarande? Mina alternativ är för närvarande en ny imac från apple för 11695 (20", 2.66 GHz) eller en begagnad (20", 2.45 GHz) för 7500. Vet inte hur mycket minne det är i den begagnade men hårddisken är på 320. Är det värt att lägga pengar mot en ny om man ser till prestanda och garanti?

Edit: Kan ju tilllägga att ett nyköp också gör det möligt att utnyttja back-to-school kampanjen så det bör tas med i beräkningen.

Vad har den äldre för grafikkort? Det var många grafikkort som inte får de nya funktionerna i OS X 10.6.

Ursprungligen av pepparkaka:

Vad har den äldre för grafikkort?

http://www.everymac.com/

Grafikkortet om det är ATI Radeon HD 2400 XT för den äldre datorn får inte de nya funktionerna i 10.6. Sedan om det är viktigt är annan sak men jag tycker man köper en dator för det operativsystem som används vid tiden och det är 10.6 från september i år. Om du kan använda back to school skulle jag ta det. Nu tills i slutet av juli får du rabatt på skrivare oxå genom mecenat.

För att få hjälp av grafikkortet att spela upp HD-filmer behövs NVIDIA 9400 och uppåt. Alltså senaste generationen iMac bara. Stöd för OpenCL som tar grafikkortet till hjälp att snabba upp program är nedan nämnda

- NVIDIA Geforce 8600M GT, GeForce 8800 GT, GeForce 8800 GTS, Geforce 9400M, GeForce 9600M GT, GeForce GT 120, GeForce GT 130.
- ATI Radeon 4850, Radeon 4870

Snow Leopard H.264 Hardware Acceleration and OpenCL Requirements - Mac Rumors

Vet inte vad det är för grafikkort men jag är tämligen säker på att det inte kan utnyttja funktionerna i 10.6.

Lutar åt en ny, främst pga garantin och ipoden. Fast jag Insåg precis att jag kommer hamna nära den billigaste 24" om jag uppgraderar till en 640 GB hdd och 4 GB ram. 1500 spänn till och jag får en 24". Hur väl lyckas grafikkortet (NVIDIA GeForce 9400M) hantera den större skärmen?

Senast redigerat 2009-06-13 19:52

9400 M är snäppet bättre än HD2600 från ATI enligt de tester jag har sett (förresten tror jag inte det är en HD2400 på en iMac med 2,4GHz se everymac.com; det kortet är rätt så dåligt i jämförelse). Nej för HD filmer behövs inte 9400M och uppåt. TIdigare kort klarar det utmärkt, utan minsta ansträngning. HD2X00 från ATI är speciellt bra med HD video (jag tror det är därför de heter "HD"). T o m min iMac G5 klarade HD video rätt bra, men då gick fläktarna för fullt.

9400 M kommer inte ha några problem med en 24'' skärm.

Om du har pengarna satsa på det senaste, det skulle jag göra.

1
Bevaka tråden