Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur koppla skrivare till Airport Express?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-13 16:21

Glad i hågen flytta kommer jag hem men min splitter nya "Airport express", som jag läst ska kunna hantera trådlöst internet, iTunes trådlöst OCH Skrivare även den trådlös. kopplar upp allting, skapar ett nytt nätverk och följer alla inställningar.

test 1. internet. fungerar fantastiskt bra och smärtfritt
test 2. airtunes. Wooho, jag kan sitta i soffan och spela musik!!
test 3. skrivaren. visste att det var för bra för att vara sant...

HUR GÖR MAN?!?!

(gärna en "idiotförlaring", dvs väldigt basic hur man går till väga)

Kollade runt här på 99.se men hittade ingenting som jag fann användbart tyvärr:(

sen kom min sambo hem, hon har en PC (ryser i hela kroppen), internet och airtunes fungerar för henne med, men inte skrivaren.

Vissa skrivare funkar inte. Tex de som är "allt i en". Söker du så hittar du säkert en lista på skrivare som funkar.

  • Medlem
  • 2009-06-13 22:41
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Vissa skrivare funkar inte. Tex de som är "allt i en". Söker du så hittar du säkert en lista på skrivare som funkar.

Samsungs pianolackade multifunktionsskrivare fungerar om man använder port 9501 istället. Bra att veta

Det ska jag testa med svärföräldrarnas Macbook och deras Multifunktionsskrivare. Köpte en Express just för det ändamålet och när det inte gick blev vi mycket besvikna.

Ursprungligen av DrDip:

Samsungs pianolackade multifunktionsskrivare fungerar om man använder port 9501 istället. Bra att veta

  • Medlem
  • 2009-12-13 14:09
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Det ska jag testa med svärföräldrarnas Macbook och deras Multifunktionsskrivare. Köpte en Express just för det ändamålet och när det inte gick blev vi mycket besvikna.

Fick nya problem efter Snow Leopard-installation. Löste sig med port 9101 denna gång.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-13 18:42

men detta är en helt vanlig, basic skrivare från kanske 2001. inga konstigheter liksom.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-13 18:49

Vad är det för skrivare? Märke, modell?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-13 20:14

"Brother HL-2030"

För att förtydliga: Fungerar det från OSX men inte från Windows och är det en lösning för Windows du söker? Nedan är råd för skrivaren med den äldre basstationen. Enligt den inofficiella sidan för skrivare för nya fyrkantiga extreme så stöds skrivaren.

http://www.ifelix.co.uk/tech/1013.html

Brother Printing - IP Printing
I'm using Mac OS® X 10.3. I cannot print to my printer that is connected to an Apple Airport Extreme Base Station. I am using the PCL printer driver ver.1.00. How can I print?

To solve the problem, please re-setup your printer using IP Printing by following the procedure below.

Open the "Printer Setup Utility".

Delete the existing Brother printer from the list.

Select Add Printer....

Select "IP Printing" from the connect type drop down list.

In "Printer Type" please select "Socket/HP Jet Direct".

Enter the IP address of your Airport Station and select the Brother Printer Model from the Printer Model drop down list.

The printer should now print

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-13 21:01

hittade också den och det fungerar. nu återstår bara min sambos dator som är en PC. har någon en aning om hur man gör då? eller det kanske är fel forum?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-06-18 10:20

Till att börja med så ska din sambo installera bonjour för Windows för att eventuellt kunna lägga till skrivaren.
(Har själv haft en pc med Windows som fungerade med en Airport Express och Canon i965.)

Jag tror du kan glömma att få vettigt skrivarstöd om det inte fungerar rätt snart.

Jag kom också hem glad i hågen med en Airport Express och skulle koppla till skrivaren.
Efter 4 olika guider fick jag det att fingera men skrivaren knäpper och man måste starta om skrivaren innan varje utskrift plus att man måste starta om den mellan varje utskrift.

Försökte ansluta min gamla Linksys skrivarserver till mitt Airport-nätverk men det gick inte heller. (Jag gav inte upp efter första försöket kan jag säga och nu är jag rosenrasande.. skulle kunna steka Airport-jäveln i micron...)

Tur att man har en PC kvar utifall att man måste skriva ut saker från nätverket.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-21 13:20

Jag har en gammal Epson bläckstråleskrivare inkopplad på min AirPort Express. Och det är nemas problemas att skriva ut på den från Mac eller PC.

Men som sagt, det hänger nog rätt mycket på vilken skrivare man har och om det finns stöd för Apples teknik i skrivaren samt lämplig drivrutin. Men självklart så ska man installera Bonjour för Windows.
Dyker skrivaren upp i Bonjour så har den säkert vad som krävs för att få det att funka.

Ursprungligen av Macus:

Dyker skrivaren upp i Bonjour så har den säkert vad som krävs för att få det att funka.

Tyvärr är det inte så lätt.
Har en ny Samsung CLP 300-series och den ska stödjas (och dök upp direkt på sambons pc/bonjour) men som sagt, måste starta om skrivaren innan utskrift plus mellan utskrifter (samma på min mac).
Man tycker att en ny skrivare borde stödjas bättre då alla skrivare nya som gamla stöds på icke Apple-printserver.

Det finns massor med trådar med folk som har problem med den här skrivaren, plus andra nya som gamla. Lite lotto över det hela.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-21 15:38
Ursprungligen av kenta777:

Tyvärr är det inte så lätt.
Har en ny Samsung CLP 300-series och den ska stödjas (och dök upp direkt på sambons pc/bonjour) men som sagt, måste starta om skrivaren innan utskrift plus mellan utskrifter (samma på min mac).
Man tycker att en ny skrivare borde stödjas bättre då alla skrivare nya som gamla stöds på icke Apple-printserver.

Det finns massor med trådar med folk som har problem med den här skrivaren, plus andra nya som gamla. Lite lotto över det hela.

Det verkar som om skrivaren har problem med att rensa minnet på sånt som har laddats ner vid tidigare utskrifter. Kanske är det någon inställning man kan ändra på skrivaren.

Har du lagt in senaste firmware?
http://www.samsung.com/us/consumer/office/printers-multifunction/color-laser-printers/CLP-300/XAA/index.idx?pagetype=prd_detail&tab=support

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-21 13:30

Jag skulle testa att ansluta skrivaren direkt till min dator för att se att det fungerar så långt i allafall. Sedan skulle jag flytta på den och ansluta den i nätverket till min Express/Extreme och göra om testet. Innan dess skulle jag inte vilja påstå att det inte fungerar.

  • Medlem
  • 2009-12-21 18:00

Testa att skriva ut genom HP direct Jet och skriv airportens IPnr och port 9101 som adress (ex 192.168.0.20:9101) så slipper du starta om mellan utskrifterna.

1
Bevaka tråden