Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quark Xpress - Exportera som pdf eller skriva ut som pdf

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-06-12 14:15

Jag har ett dokument i QuarkXPress som jag vill överföra till pdf. Vad är det för skillnad om jag väljer "Exportera Layout som PDF" eller väljer Skriv ut och i Printer väljer "Spara som PDF"? Blir det någon skillnad i kvalitet?

En sak till: Mina pdf-filer blir något föminskade jämfört med inställningarna i QX. En bild på 210x210 mm blir till exempel 200x200 mm. Det här gäller både när jag exporterar och när jag skriver ut som pdf. Det tycks inte bero på skrivaren. Jag har provat med olika. Jag löser problemet genom att ställa in förstoring 104% på utskriften till pdf så att storleken stämmer. Men det är svårt att få det exakt.

MacOS 10.5.7, QuarkXPress 8.01

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-15 13:31

Själv kör jag QuarkXpress 7 och jag gör alltid PDF:er via PS-fil->Distiller. Tycker det känns tryggare och dessutom är det enklare att få alla inställningar korrekta (har jag för mig, då jag höll på att utvärdera detta för några hundra år sedan).

PDF är ett Adobe-påfund. Därför tror jag att PPD:n för Adobe PDF (+Distiller) är det bästa sättet att gör en PDF på.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-06-15 18:51

Jag ska testa det. Tack för tipset. Har du några tankar om förminskningen jag nämner då?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-15 21:48

Var så god! Jag kan tänka mig att det beror på att du har utfallet inställt på 10 mm?

Om det inte är det kan jag tänka mig att problemet har att göra med att du väljer exportera som PDF. Det är ett helsike att försöka få till skärmärkena rätt om du kör den vägen. Det är för invecklat att gå in på vad jag menar, men tro mig.

Och om det inte är det kanske det beror på att du inte har rätt inställningar i Finders utskriftsdialogruta. Trots att Quark kanske varnar om att du inte behöver göra några inställningar där, så måste du kolla dem.

Testa och återkom!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-06-16 11:01

Jag har provat med att göra en EPS och sedan köra den i Distiller. EPS:en har rätt format vid utskrift, men PDF:en från Distiller blir förminskad på samma sätt som tidigare.

Jag har kikat i utskriftsdialogrutan från QX. Ser där under sammanfattningen:
Bildområde: B:201,083 och H: 288,219
Layoutens storlek: B:210 mm och H:297 mm

Vad betyder Bildområde?
Solen skiner, men jag hoppas du har tålamot med mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-16 13:29

EPS som sedan körs i Distillern har jag ingen erfarenhet av att göra från Quark.
Jag brukar som sagt använda den skrivare/PPD som installeras samtidigt med Acrobat (Adobe PDF). Dessa inställningar brukar jag ange:

Bildområde
B: 230
H: 317

Layoutens storlek
B: 210
H: 297

Utfallning
Utfallningstyp: Symmetrisk
Värde: 5 mm

Som du ser blir min slutliga PDF 20 mm högre/bredare än layoutens storlek. Detta för att jag ska få plats med skärmärken och utfall.

"Bildområde" är det mått som den slutliga filen får (inklusive utfall etc). "Layoutens storlek" är den yta som du har att spela på när du gör layouten; allt utanför den är ämnat att skäras bort i tryckeriet.

Likna det vid ett papper. Pappret har en storlek, utskriften en annan. Det är samma sak med "Bildområde" kontra "Layoutens storlek".

Jag skulle rekommendera dig att definiera färdiga utskriftsinställningar (under "Utdatastilar") som du vid utskrift kan välja.

Själva PostScript-utskriften gör du genom att välja Skriv ut -> Skrivare… -> Spara som Post Script. Sedan är det bara att trycka på "Skriv ut".

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-06-16 14:17

Nu har du gett mig lite att jobba med. Jag ska i lugn och ro sätta mig in i problemet med hjälp av dina tips. Stort tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-28 12:25
Ursprungligen av marta:

Jag har ett dokument i QuarkXPress som jag vill överföra till pdf. Vad är det för skillnad om jag väljer "Exportera Layout som PDF" eller väljer Skriv ut och i Printer väljer "Spara som PDF"? Blir det någon skillnad i kvalitet?

En sak till: Mina pdf-filer blir något föminskade jämfört med inställningarna i QX.

Hej - såg just dina frågor vet inte om tråden somnat in - men här kommer lite mer exakta svar.

På första frågan om skillnad:

När du väljer att skapa en PDF - direkt från QXP, så använder programmet en "egen" motor för att skapa pdf-en.
När du går via utskrift (funkar ej på snowleopard) så använder programmet distiller som motor för att skapa pdf-en - och då med de inställningar som gäller i distiller för närvarande samt de pappersstorlekar du väljer i qxp-s utskriftmeny.

Fördelen med att använda "utskrift" är att du kan sätta alla möjliga pappersstorlekar SAMT password-skydda pdf-en direkt. PSW ställer du in i Distiller Innan du går via "skriv ut".

I snow-systemet måste man tyvärr först göra en -EPS - som man lägger i en "bevakad mapp" - gjord av distiller. I distiller kan man sätta upp alla förutsättningar - för respektive mapp (psw+inställningar).

NUmera finns ett tredje val - i från utskriftsmenyn "Save as Adobe pdf" - och då utnyttjar man möjligheten till valen "Adobe PDF-inställningar". Där går det inte att få med psw-skyddet.

Vitsen med att gå den här vägen är att man kan sätta upp en A4 och centrera en annons i mitten i exakt skala 1-1.

Din andra fråga:
Kryssa av rutan för "anpassa storlek" så blir det skala 1-1 - finns i utskriftsmenyn.

Om man skriver ut ett dokument i A4 - så måste ju det krympas för att rymmas på en NY A4 - som har marginal för skrivaren. Krympningen sker så att ytterkanterna på A4-dokumentet "rymms" inom "nya" utskriftsytan.

Gör du en annons i t ex - Tabloid 34B = 122x155mm - så sätt dokumentstorleken i QXP till exakt det måttet i stället. Centrera genom valet "position" under "enhet" - men välj först ppd + pappersstorlek.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2012-10-26 22:43

Ett och ett halvt år senare är frågan aktuell för mig igen. Tack 2lazy. Ditt svar är tydligt och klarläggande.

1
Bevaka tråden