Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bevisbördan ligger på mig som köpare.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2009-06-12 13:24

Är maktlös i nuläget.

För att sammanfatta det hela så har min IMAC'20 somnat in på grund av ett trasigt moderkort.
Detta trots att den endast har 6 kvartal på nacken, 18 månader.
Kostnaden för att reparera den ligger ca 1 000:- över nypris efter ett utlåtande från en sedvanlig felsökning, så det känns inte aktuellt.

Kommer i detta läge ta till den 3-åriga Konsumentköplag som råder i Sverige.
MEN...

Det ligger på mig som konsument att bevisa att jag inte har orsakat felet.
Här kommer min fundering. Hur gör jag det?

Hur skall jag kunna bevisa att det inte är jag som konsument som har haft sönder ett moderkort i en dator som har varit förseglad sedan fabriken?

Någon som har varit med om något liknande? Som dessutom lyckades få fram bevis.

Vem fick du detta ifrån? Apple? Verkstaden?

  • Oregistrerad
  • 2009-06-12 13:36

Från den lokala Mac-butiken, som är Auktoriserad service provider.

Fick förslaget på papper (PDF);

Logikkort; 9 225:-
Arbete; 3 300:-

Summa; 12 525:-

Mitt nypris låg på ca 11 400:- (Frakt inräknat där också)

Det är matematik som jag ärligt talat inte förstår mig på. Inte logiskt för fem öre.

Har de gjort en ansökan till Apple om andra årets reklamation då, och Apple har gjort avslag?

Arbetskostnaden är löjligt hög! Dra av ett par tusen så låter det mer rimligt. Reservdelarna är dock väldigt dyra så det priset kan mycket väl stämma.

  • Oregistrerad
  • 2009-06-12 13:46

Det har jag visserligen inte gjort. Inget jag kände till, eller som dom har nämnt för den delen.

Bör tilläggas att datorn är inköpt på Dustin, där jag inte fick någon vidare feedback eller hjälp.
Därför vände jag mig till butiken på orten (Örebro) i stället.

Det kan må hända vara anledning till att dom inte har nämnt det för mig, då jag inte har inhandlat datorn från dom. Men det kanske inte spelar någon roll?

Görs denna ansökan alltid?

Ursprungligen av imported_Steffe:

Det har jag visserligen inte gjort. Inget jag kände till, eller som dom har nämnt för den delen.

Bör tilläggas att datorn är inköpt på Dustin, där jag inte fick någon vidare feedback eller hjälp.
Därför vände jag mig till butiken på orten (Örebro) i stället.

Det kan må hända vara anledning till att dom inte har nämnt det för mig, då jag inte har inhandlat datorn från dom. Men det kanske inte spelar någon roll?

Görs denna ansökan alltid?

Du kan lämna in den till vilken AASP som helst. Vissa AASP säljer inte ens datorer. Vad som händer när du lämnar in den efter garantin gått ut är att du hävdar reklamationsrätt. AASP:n gör då en ansökan hos Apple som Apple sedan godkänner eller avslår. Vore intressant att veta om AASP:n gjort en sådan ansökan eller på eget bevåg "nekade" reklamationen. Har Apple gjort avslag kan inte AASP:n göra någonting, om inte Apple ändrar sig. I så fall får du (eller Dustin) ta fajten med Apple.

Gör först en anmälan till ARN. Se sedan vad som händer när Dustin fått sin kopia på denna anmälan. Det är Dustin som är ansvarig - hur dom sedan dealar med sina leverantörer - Aplle t.ex. - är deras femma.

  • Oregistrerad
  • 2009-06-12 14:11

Har redan blanketter redo.

Inväntar svar från DustinHome efter ett långt inlägg kring händelseförlopp, samt bifogat utlåtande från verkstaden.
Får se vad dom säger, annars lutar det åt en process.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-12 14:16

Det måste i dagens läge finnas en hygglig mängd prejudikat som anger hur PRAXIS ser ut kring den där bevisbördan konsumenten har. Vad jag hört är det inte speciellt mycket man behöver visa, men en konsumentvägledare borde ha koll på hur man går vidare.

Finns det förresten inte någon konsumenträttsjurist på 99.se - rentav - som kan skriva en guide?

Det generella är att tillverkare och återförsäljare har en automatrutin av totalvägran - ty dom vet att allmogen är omedvetna om det mesta...framför allt sina rättigheter. Så när en anmälan till ARN kommer in så backar dom och kunden får rätt innan det ens blir rättssak. Då har dom sållat fram dom få som kan sin rätt och är vakna och dessutom vill dom inte hamna på ARN's svarta lista som publiceras i media med jämna mellanrum - även pågående fall utan dom publiceras. Detta är lönsamt för företagen då dom bara behöver göra rätt för sig i ca. 10% av alla fall. Dom flesta nöjer sig med första nekandet i tron om att företagen är goda och att dom alltid har rätt och kan sin juridik.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det generella är att tillverkare och återförsäljare har en automatrutin av totalvägran - ty dom vet att allmogen är omedvetna om det mesta...framför allt sina rättigheter. Så när en anmälan till ARN kommer in så backar dom och kunden får rätt innan det ens blir rättssak. Då har dom sållat fram dom få som kan sin rätt och är vakna och dessutom vill dom inte hamna på ARN's svarta lista som publiceras i media med jämn mellanrum. Detta är lönsamt för företagen då dom bara behöver göra rätt för sig i ca. 10% av alla fall.

Apple avgör dock från fall till fall. Viktigt att komma ihåg är att AASP:n står lite mitt emellan. Slutkund blir förbannad på AASP som inte kan göra något åt saken.

  • Oregistrerad
  • 2009-06-12 14:39

Onekligen intressant detta.
I det långa loppet kommer detta klaras upp, det är jag helt övertygad om.

Gällande AASP så har redan ett mail gått i väg gällande just ansökan till Apple.
Ska bli intressant att se vad det blir för svar där.

Har fördjupat mig inom ARN och har snappat upp någonstans att kretskort, så som ett moderkort förväntas ha en lång levnadslängd.

Nu gäller detta en teve, men man kan kanske dra vissa paralleler;

"Nämnden konstaterar att ett kretskort inte är en detalj som snabbt förstörs vid normal användning av en teve. På det helt övervägande antalet teveapparater torde kretskortet tvärtom fungera utan anmärkning under betydligt längre tid än det har varit fråga om här. En användare kan heller inte heller vid normal användning komma åt eller på annat sätt påverka kretskortet. Med hänsyn härtill ligger det nära till hands att räkna med ett ursprungligt fel."

I mitt fall har jag inte ens installerat nya ram-minnen. Så datorn har varit väl förseglad sedan fabriken.

  • Oregistrerad
  • 2009-06-12 14:47

Ursäkta min nybörjarfråga.

Finns det möjligtvis ingen plombering på IMAC, som visar på om man har öppnat burken eller inte?

Jag tycker att det vore sannolikt att du kan få moderkortet utbytt på reklamation. Det brukar av förståeliga skäl vara värre med de delar i datorn som är mekaniska.

I övrigt finns det ingen plombering. Däremot brukar man ibland kunna se på skruvarna om någon "ovan" varit och pillat på den. Men alltså, att du skulle ha öppnade en alu-iMac framstår ju som ganska osannolikt, med tanke på hur förhållandevis komplicerat det är. Jag tror att det här kommer att lösa sig i slutänden.

  • Oregistrerad
  • 2009-06-12 15:56

Maila: jm@dustin.se med så utförlig beskrivning av ditt fall som möjligt (inkl ordernr och datum osv). Han agerar som dustins customer relations kille på sweclockers.com.

1
Bevaka tråden