Problem efter minnesuppgradering

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har för mig att jag läste en tråd här tidigare om liknande problem. Om det är någon som vet med sig vilken jag menar så mottager jag gärna en länk dit.

Hur som haver, jag har uppgraderat min Macbook Unibody till 4GB efter många om och men med butiken (som gav mig fel först).

När jag monterat allt, och startar upp datorn - så möts jag av en herrans massa flimmrande streck på skärmen, för att sedan låsa sig helt.

Fan, tänkte jag då, men gav det både en och två försök till. Till sist kom jag in i datorn och allt fungerande normalt.

Efter en stunds användande så stängde jag locket och satte datorn i vila. När jag sedan öppnade så låste sig datorn igen.

Vad är det som kan vara tokigt, måste jag byta minnen IGEN. Modulerna heter KTA-MB1066K2 och är ddr3 minnen. Allt i sin ordning?

Tacksam för hjälp

Mvh

Ett par saker du kan prova:

Sätt tillbaka originalminnena, och se om det fungerar bättre då.

Kör Apple Hardware Test (finns på installationsskivan som medföljde datorn), och se om den hittar något.

Jag hade samma problem. Köpte Kingston-minnen (tror jag) och fick problem efter nån vecka med flimmer och att datorn låste sig. Satte tillbaka originalminnena och det har funkat utan problem sedan dess. Har för mig att jag läst nånstans det kunde röra sig om ett mjukvarufel för de nya unibody-macbookarna så valde att avvakta med att returnera minnena för att undvika att åka på felsökningsavgift om minnena skulle visa sig vara felfria. Det har ju kommit en uppdatering sedan dess (10.5.7) så ska prova att sätta tillbaka minnena och fortsätter det strula så bör det ju röra sig om ett hårdvarufel så då skickar jag tillbaka dem...

Nu har jag bytt till orginalminnen och det funkade direkt. Dessutom upplevde jag uppstartstiden som _mycket_ snabbare med 2GB (orginal) än 4GB (köpta).

Men det var ju inte såhär jag ville ha det, vill ha 4GB - vad kan man tänkas göra. Finns det inget kännt problem som lyder just såhär. Jag verkar ju inte var ensam om det. För minnena i sig ska ju fungera: köpt på mstore och det är Kingston med Apple certifikat påklistrat. Allt stämmer ju tycker man.

Det kan ju vara fel på något av de nya minnena. Gå till butiken och be att få byta dem. Servicekänslan varierar tyvärr från butik till butik, men det bör inte vara några problem att få byta dem.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det kan ju vara fel på något av de nya minnena. Gå till butiken och be att få byta dem. Servicekänslan varierar tyvärr från butik till butik, men det bör inte vara några problem att få byta dem.

Har testat lite fram och tillbaka nu. Testat de nya stickorna enskilt i olika minnesplatser och det summan är att det garanterat är fel på en av stickorna - vilket innebär att det är just den stickan som framkallat flimmret och alla låsningar.

Det här gör ju givetvis att man blir ännu mer förbannad på macsupport, eller mstore som de tycks heta efter att ha köpt inwarehouse(?).

För säljer dom fel minnen, sen får jag ett ickefungerande, dock rätt, minneskit. Jag har annat för mig än att pendla in till Stockholm varenda dag.

1
Bevaka tråden