Köpråd 13" MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalix
  • 2009-06-11 09:03

Då är det dax, byta från PC till den (till synes) underbara världen med Mac..

Dock har jag lite funderingar och tankar som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med

1.) 2.26GHz eller 2.53GHz? Skillnaden i pris är ca 1700 SEK, så det är ju lite pengar för en till synes liten skillnad.

2.) Orginalhårdisk eller köpa ny 7200 RPM:are? Blir biligare per Mb om jag byter själv, och dessutom vad jag förstår en ganska fin ökning i prestanda. Dock vet väl ingen än hur svårt det är att byta HDD på nya MBP:n?

3.) AppleCare Protection plan.? Är det värt pengarna? Misstänker att garantin bryts vid HDD-byte i vilket fall som helst.?

Tacksam för alla tips och råd jag kan få.

// en blivande Mac-ägare.

Det finns en utbredd missuppfattning att man förlorar garantin så fort man petar det minsta lilla i datorn. Många komponenter kan man byta helt själv utan att tappa garanti. Naturligtvis tar Apple inte någon garanti för det du byter ut, men de ursprungliga komponenterna omfattas som vanligt. Det står mer utförligt om det i Apples Supportdatabas under http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=13946.

Ursprungligen av Apple Support:

You may install memory (RAM, VRAM), and other customer-installable parts without voiding your Apple warranty.

...

Frågan är vad som räknas som "other customer-installable parts" och är du osäker kan du ta kontakt med Apple först för att kontrollera. En tumregel kan dock vara att det är det om det står hur man gör i användarhandboken.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-11 12:17

Sen om man själv har sönder något vid byte RAM eller HD gäller inte garantin.

Jo, fast den gäller inte heller om man har sönder något vid andra tillfällen så det kändes onödigt att nämna. Nu vet jag inte hur de har gjort med de nya batterierna, men åtminstone när de var löstagbara var det mycket enkelt att byta hårddisk. Känner man sig osäker kan man anlita en auktoriserad verkstad som gör det och som tar ansvar om de har sönder något.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-11 13:01
Ursprungligen av tamino:

2.) Orginalhårdisk eller köpa ny 7200 RPM:are? Blir biligare per Mb om jag byter själv, och dessutom vad jag förstår en ganska fin ökning i prestanda. Dock vet väl ingen än hur svårt det är att byta HDD på nya MBP:n?

Det skall vara föredömligt enkelt att byta hårddisk på MacBookarna.
Varvtalet beror på vad du tänker göra med datorn. 7200 RPM är nog lite snabbare, men drar även mer ström = kortare batteritid. En smaksak.

Men om du tycker att snabbhet är viktigast, så bör du nog satsa på 2.53 GHz-en. Det är en 12% snabbare processor för drygt 13% mer pengar. Nästan hyfsat relation prestandaökning/prisökning.

Samtidigt, skall du byta HD själv, så är det en extrakostnad i sig (om du inte lyckas sälja originaldisken för ett vettigt pris), och då är det kanske bättre att satsa på den långsammare processorn med den minsta hårddisken och själv uppgradera till en snabbare och större HD. Det är definitivt billigare att köpa och installera själv än att uppgradera genom Apples online-konfigurering.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-11 20:32

Byta hd på nya MacBook Pro 13" betyder något mer skruvande än på tidigare MacBook Unibody som busenkelt bara krävde att man skruvade på 1 (en) skruv!
Enligt MacFixIt räknas hd byte fortfarande som "user-replaceble". Se här, steg 7: http://www.ifixit.com/Teardown/MacBook-Pro-13-Inch-Unibody/814/1

Lite fler skruvar men slipper användare som klagar på glappande batterilucka. Tycker nya designen är toppen.

• Medlem
  • Kalix
  • 2009-06-12 11:11

Att det är några fler skruvar att skruva på är ingen större fara, gör det att den blir stabilare / robustare så är det snarare välkommet från min sida
Men utifrån den "guiden" så verkar det ju nästan löjligt enkelt, kommer mest troligt att byta ut hårdisken i alla fall, vilket gör att jag "tjänar" ca 2200 SEK på att köpa den billigare (iom att den går att välja med 160Gb disk), tänkte nog köpa en hårdiskkabinett för orginalhårdisken som man alltid kan ha med sig lite extrautrymme.
Har läst att det inte ska göra så stor skillnad på batteritiden med 7200 rpm jämf med 5400, och att vissa till och med har fått bättre batteritider med en snabbare disk

Skönt att höra att garantin inte är förvärkad av ett Hårdiskbyte, känns genast ännu bättre

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-12 21:23

Känns onödigt att köpa den dyrare versionen av Macbook Pro 13". 160 Gb räcker ju så det blir över, iallafall för mig. Man lagrar ju all annan data som filmer, musik på en annan extern disk Man kan ju köpa billigt ram på nån annan butik som komplett eller webhallen, Och 270 Mhz processorhastighet klarar man sig utan..

• Medlem
  • Järfälla
  • 2009-06-13 08:49

Lite trist med disken. Det är klart trevligt att lätt kunna byta disk. Tex en helt egen disk enbart för musik.

Garanti vid HD byte i MBPro 13

Hej,

är lite konfuderat själv gällande garantin om man byter HD själv. Har frågat två olika Apple butiker och fått två olika svar.

Den ena byter gärna HD för mig om jag köper den i deras butik, men säger att man bryter garantin om man själv gör det. Den andra säger att det icke är nåt problem att byta själv och att man har kvar garantin.:confused:

Om någon kan ge ett tillförlitligt svar i klartekst så är jag nöjd...

Det beror på om hårddisken klassas som customer-installable part. Om det var 13-tums MacBook Pro du funderade över så vet jag inte säkert, men jag skulle säga att den är det då det står utförligt hur man byter ut den i handboken, om den inte skulle räknas dit ser jag ingen poäng med att ta med det i handboken.

1
Bevaka tråden