Köpa minne av Apple eller inte

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Är nu på gång att köpa en ny MacBook. Denna gången blir det ju självklart den nya 13". Jag vill ha 4gb minne, och jag skulle köpa det på apple så kostar det 1000 kr extra. Men om jag köper det hos någon annan och sen sätter in det själv så kostar det runt 7-800.

Just prisskillnaden är inget som spelar roll i detta fall. Nackdelen som jag ser det är att de flesta tredjepartsminnen bara har 667mhz som hastighet. Medans apples ligger på 1066.

Så vad tror ni är det bästa alternativet? Gör hastighetsskillnaden någon egentlig skillnad? På min gamla macbook märkte jag att fläktarna går igång oftare efter jag satte in minne själv, tror ni risken finns att samma sak sker här?

En fördel är ju att jag får datorn snabbare om jag gör det själv

mvh
Tobias S

Du skall givetvis ha minnen med rätt busshastighet.

Fördelar (som man får betala för)

* Ingen risk för "skyll på andra"-syndromet om det strular.
* Du får absolut rätt minnen
* Du slipper pillet ( en del blir nervösa av sånt här pill)
* Maskinen är testad och klar när den kommer, bara köra.

Är prisskillnaden numera så liten, låt Apple sätta in minnet då.

Visserligen säger en del att man ju kan sälja de gamla minnena om man monterar själv (i de fall slottarna är fulla från början, alltså). Men handen på hjärtat, vem orkar lägga upp annonser och strula med försäljning/ivägskickning för de småpengar som begagnade småminnen kan inbringa.

Inget att tveka om - kör på Apples minnen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 07:15

Om prisskillnaden bara är ett par hundralappar tycker jag absolut det är värt att köpa direkt från Apple. Minnen finns i så många olika konfigurationer, under web shopparnas spec nivå, att det kan bli riktigt knepigt får de oinsatta.
Du måste köpa minnen som är garanterat kompatibla med just din modell.

Enklast är att surfa över till någon minnes tillverkare som oftast har en bra sök motor. Där kan man ange modell eller tillverkare.
Om man prövar hos Kingston får man träff: KTA-MB1066/4G
http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/modelsinfo.asp?SysID=56215&mfr=Apple&model=MacBook+Pro+%28DDR3%29+13&search_type=&root=us&LinkBack=&Sys=56215-Apple-MacBook+Pro+%28DDR3%29+13-inch+%28Aluminum+Mid-2009%29&distributor=0&submit1=Search

Sedan är det bara att klippa/klistra in i närmaste webshop så får du träff:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=96548&traff=1

Den här modellen passar just din modell. Webshopar har större utbud än vad som är sökbart direkt i produktlistorna så det lönar sig att veta vad man letar efter.

/matt

• Medlem
  • Överallt
  • 2009-06-11 08:22
Ursprungligen av mry:

Om man prövar hos Kingston får man träff: KTA-MB1066/4G
http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/modelsinfo.asp?SysID=56215&mfr=Apple&model=MacBook+Pro+%28DDR3%29+13&search_type=&root=us&LinkBack=&Sys=56215-Apple-MacBook+Pro+%28DDR3%29+13-inch+%28Aluminum+Mid-2009%29&distributor=0&submit1=Search

Sedan är det bara att klippa/klistra in i närmaste webshop så får du träff:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=96548&traff=1

Den här modellen passar just din modell. Webshopar har större utbud än vad som är sökbart direkt i produktlistorna så det lönar sig att veta vad man letar efter.

Den där modellen passar inte alls hans tilltänkta Macbook (DDR2), dom är för en Macbook Pro (DDR3).

Så jo visst är det lätt att det blir fel.

Senast redigerat 2009-06-11 09:05
Ursprungligen av Mija:

Den där modellen passar inte alls hans tilltänkta Macbook (DDR2), dom är för en Macbook Pro (DDR3).

... och det är sånt här man slipper om man köper dem direkt från Äppelpäppel...

Ursprungligen av Mija:

Jag har dom där minnena till min Macbook 13" (unibody), så dom är inte bara till Pro?
Eller menar du att macbook blivit macbook pro?

• Medlem
  • Överallt
  • 2009-06-12 09:49
Ursprungligen av godpuppet:

Jag har dom där minnena till min Macbook 13" (unibody), så dom är inte bara till Pro?
Eller menar du att macbook blivit macbook pro?

Macbook är nu (sedan i måndags) plast och har DDR2 minne och alla unibody är Macbook Pro med DDR3 minne.

Trådstartaren säger sig vara på gång att köpa en ny Macbook, den nya, och till den blir det då DDR2 minne.

Ursprungligen av Mija:

Macbook är nu (sedan i måndags) plast och har DDR2 minne och alla unibody är Macbook Pro med DDR3 minne.

Trådstartaren säger sig vara på gång att köpa en ny Macbook, den nya, och till den blir det då DDR2 minne.

Problem solved

• Medlem
  • Kungälv
  • 2009-06-11 09:34

Inget att tveka på i det här fallet. Beställ datorn med minnen från Apple.
Då slipper det att bli något tjafs ifall det strular.

Ja det är väl vettigast att köpa direkt av apple. Tyvärr måste jag säga, nu tar ju leveransen längre tid...

• Medlem
  • Hjo
  • 2009-06-12 10:04
Ursprungligen av snäll:

Ja det är väl vettigast att köpa direkt av apple. Tyvärr måste jag säga, nu tar ju leveransen längre tid...

För mig tog det med det minnet: beställde 8 mars, skickades 11:e, hemma 13:e, det är överkomligt...

Man kan inte göra omelett, om man inte knäcker några ägg...

Vet att det är jobbigt vänta, men det kommer vara värt det.

Vad krångligt det blev. För att förtydliga så är det en ny Macbook PRO jag ska köpa. Blir ju lite fel när de precis har uppdaterat. Sorry för det.

Tack för alla svar iaf. Det blir att köpa ifrån apple.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-12 22:30
Ursprungligen av snäll:

Vad krångligt det blev. För att förtydliga så är det en ny Macbook PRO jag ska köpa. Blir ju lite fel när de precis har uppdaterat. Sorry för det.

Tack för alla svar iaf. Det blir att köpa ifrån apple.

Köp fan inte från Apple! Du tjänar några tusenlappar om du köper via t.ex komplett.se

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=448680 där har du en 4gbare kostar ju typ 1000:- mer hos apple!:(

Nu är det ju inte en 4gb sticka jag ska ha. Utan 2 st 2gb. Lite för dyrt ännu att köpa en sticka

Att uppgradera direkt från apple kostar 1000 kr. Jämfört med 7-800 om jag skulle köpa ifrån någon annanstans. Så det är inte så brutal skillnad.

Säger egentligen inte det allt?

Flera som hoppar in i tråden väljer reflexmässigt fel minne. Lägg de två hundra konorna på att kunna luta dig tillbaka och skita i alltihop. Jobbet reduceras till att göra ett val i en rullgardinsmeny.

Lek med dina barn för de 200 kronornas tid istället, om du förstår vad jag menar.

Gjort en liknande sak en gång med en diskbänk. Räknade på vad det skulle kosta göra det själv, kollade med en kille som jobbade med sånt. Skillnad 800:-, han köpte nog in sakerna lite billigare än mig. Han hade en bättre blandare i sitt förslag.
Bad honom göra jobbet. Jag åkte och gjorde annat....
Han var klar när jag var tillbaka efter 2 timmar, själv hade jag nog fått stå där i fem...

1
Bevaka tråden