Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta hel windowsinstallation till ny dator

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag sökte men hittade inget svar på det här. Kan vara jag som är dålig på att söka!

Men: Jag har beställt en ny dator. På min nuvarande har jag en bootcamp-partition (ntfs) som jag måste ha kvar för jobbets skull.

Jag antar att det finns sätt att flytta över den till en ny bootcamp-partition, men eftersom jag aldrig startar datorn i Windows så skulle jag helst vilja lägga in den som en virtuell maskin (fusion) i stället. Det är så jag kommer åt den nu.

Går det att göra så? Alltså flytta ett helt windows från en ntfs-formaterad partition till en virtuell maskin. Om det inte går: Går det att flytta över från bootcamp till bootcamp?

Hänger ni med?

/pelle

  • Medlem
  • 2009-06-10 08:56

Jag kan inte kopiera och klistra in ännu på min iPhone så du får själv skriva in "migrate a boot camp partition" i Google så får du inte bara tipset om WinClone utan en bra artikel från cnet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-10 09:02

Jag rekommenderar ändå att köra Bootcamp. Gjorde som du, gör exakt som du, kör Win och Mac på samma burk. Men emulerat Windows är inte en kul historia, det går verkligen mkt segare. Ghost kan man ju alltid ha för att klona Windows med dock.

Men jag kör aldrig annat än emulerat windows. För det är väl egentligen ingen skillnad på att köra bootcamp-partitionen genom Fusion och att köra den utan bootcamp-partition?

Eller är det något jag inte vet?

/pelle

Ursprungligen av Pelle Hedeblom:

Men jag kör aldrig annat än emulerat windows. För det är väl egentligen ingen skillnad på att köra bootcamp-partitionen genom Fusion och att köra den utan bootcamp-partition?

Visst är det skillnad mellan att boota datorn i Windows, och att köra det emulerat genom t.ex Fusion. Emulering blir alltid lite långsammare.

Och sen är det nog lite skillnader i drivrutiner också. En skillnad som jag har märkt är att Fusion kör någon slags standarddrivrutin för musen. Jag har t.ex inte lyckats programmera musknappar med Logitechs programvara när jag kör Windows genom Fusion.

Okej. Jag är inte dum!

Men jag bootar aldrig datorn i Windows. Min fråga var om Fusion är snabbare om man kör windows emulerat i det från en bootcamp-partition. Jag använder Windows till IE, that's it. Och det går alldeles tillräckligt snabbt i Fusion.

Eller är jag dum?

Ursprungligen av Pelle Hedeblom:

Men jag bootar aldrig datorn i Windows. Min fråga var om Fusion är snabbare om man kör windows emulerat i det från en bootcamp-partition.

Skillnad mellan att i Fusion använda en bootcamp-partion eller en VMware Virtual Machine?

Det är nog ingen skillnad.

Och skulle det vara någon liten skillnad i prestanda, så gissar jag att det är till bootcamp-partitionens nackdel i så fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-11 11:11

Nåja ska vi vara riktigt petiga så är Fusion/Parallels ingen emulator. Det är virtualisierung. Och det är en stor skillnad.

Vad gäller bootcamp och fusion/parallels så är virtualisirung alltid lite långsammare eftersom MacOS X delar hårdvaran med Fusion/Parallels. Bootcamp har tillgång till hela hårdvaran alltså kommer windows att vara snabbare i Bootcamp.

Men för att testa hemsidor i IE räcker Fusion/Parallels alldeles utmärkt. Det är en t o m rekommenderat att kunna ha 3-4 olika windows installationer med olika IE versioner. Eftersom MS har gjort det omöjligt att ha två olika IE installationer installerat på samma dator.

//Rob

1
Bevaka tråden