Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC 2009 - Officiell tråd

Tråden skapades och har fått 469 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-08 20:12
Ursprungligen av Leftrustle:

Find My iPhone gör nästan hela Mobile Me-tjänsten värd sin kostnad.

Om den är tillräckligt exakt. Hur fungerar det? Kan jag t.ex. hitta vilket del av en byggnad den befinner sig i? Det hade ju varit väldigt intressant.

Ursprungligen av Rajje:

Om den är tillräckligt exakt. Hur fungerar det? Kan jag t.ex. hitta vilket del av en byggnad den befinner sig i? Det hade ju varit väldigt intressant.

Bra fråga. Åtminstone går det att skicka ett "pling" till den så kan man lyssna efter den.

Ursprungligen av Rajje:

Om den är tillräckligt exakt. Hur fungerar det? Kan jag t.ex. hitta vilket del av en byggnad den befinner sig i? Det hade ju varit väldigt intressant.

Hur tusan skulle den kunna göra det? Ha inbyggd höjdmätare? Tappar man den i tunnelbanan är det nog kört...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-08 20:19
Ursprungligen av Leftrustle:

Hur tusan skulle den kunna göra det? Ha inbyggd höjdmätare? Tappar man den i tunnelbanan är det nog kört...

Nej just det fan, det behövs ju ganska klar sikt för att det ska fungera ... Jaja.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-08 20:16
Ursprungligen av Leftrustle:

Find My iPhone gör nästan hela Mobile Me-tjänsten värd sin kostnad.

Det är antagligen lite det som är planen; att göra MobileMe mer attraktivt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-08 20:11

Hmmpf... Nu gör de så där igen ... Upprepar jättelänge saker som vi hörde på förra keynoten ...

Nu blir det andrum igen medan de visar utvecklare och deras program. Andrum behövs i den här keynoten. Rasande tempo, men redan har den hållit på i en timme och en kvart.

Hinns det med ny iPhone? Tveksamt...

Känns som om App Store i och med 3.0 kommer att komma in i en helt ny "andra andning".

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-06-08 20:18

Fast, kommer verkligen Find My iPhone fungera här i Sverige? Borde inte operatören bli inblandad på något vis?

Ursprungligen av lasselu:

Fast, kommer verkligen Find My iPhone fungera här i Sverige? Borde inte operatören bli inblandad på något vis?

Nä, det räcker väl med en GPS och en internetanslutning? Operatören blir väl inte mer inblandad än vid annan internettrafik.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-06-08 20:23
Ursprungligen av Samuel K:

Nä, det räcker väl med en GPS och en internetanslutning? Operatören blir väl inte mer inblandad än vid annan internettrafik.

Men det måste väl förutsätta att telefonen har wifi-kontakt, eller?

Ursprungligen av lasselu:

men det måste väl förutsätta att telefonen har wifi-kontakt, eller?

3g? Gprs?

Ursprungligen av lasselu:

Men det måste väl förutsätta att telefonen har wifi-kontakt, eller?

Varför? Du har ju en anslutning via 3G, eller Edge.

Efterlyser en funktion i Safari på iPhone/Touch för att flytta sig till botten av en sida med ett enda "tap" precis som för att flytta sig till toppen av en sida...

Critical Care verkar riktigt häftigt. Liveövervakning av puls, blodtryck m m, från vartsomhelst.

Ehm "push notify your doctor" kan man nog glömma i Sverige...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Ehm "push notify your doctor" kan man nog glömma i Sverige...

Jag tror det kommer samtidigt som vi får journalsystem som skapats av något annat än fulla getter. Alltså: aldrig

Och så blire TomTom.

Next up, Tom Tom. Coolt.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-06-08 20:27

Jag är nog trög (och jag ska erkänna en smula berusad efter en stor calvados) men jag fattar inte hur MobileMe ska kunna hitta just min telefon vare sig det sker via wifi, Edge eller 3G...

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-06-08 20:32
Ursprungligen av lasselu:

Jag är nog trög (och jag ska erkänna en smula berusad efter en stor calvados) men jag fattar inte hur MobileMe ska kunna hitta just min telefon vare sig det sker via wifi, Edge eller 3G...

Det kan vara så att det är telefonen som hitta Mobile Me , nja gissar att dom använder push notification ramverket på något sätt, sen är det intressant hur man adressera just sin telefon, men jag tror Apple tagit ett långt skutt från opratör och sim kort..

Ah kort kommentar givet vis så när telefone får det speciella push medelande skickar den hem sin position , antingen nättrinagularat (GSM/3G/Wifi) eller GPS

//Daniel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-08 20:33
Ursprungligen av lasselu:

Jag är nog trög (och jag ska erkänna en smula berusad efter en stor calvados) men jag fattar inte hur MobileMe ska kunna hitta just min telefon vare sig det sker via wifi, Edge eller 3G...

Med en kombination av GPS och internetuppkoppling kan positionen hittas och därefter meddelas till bevakaren.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-06-08 20:35
Ursprungligen av Rajje:

Med en kombination av GPS och internetuppkoppling kan positionen hittas och därefter meddelas till bevakaren.

Men borde inte det innebära att MobileMe först måste ta kontakt med telefonen...alltså måste MobileMe veta antingen IP-nummer eller telefonnnummer?
Eller kommer telefonen konstant ligga och tala om ör MobileMe var den befinner sig?

Ursprungligen av lasselu:

Jag är nog trög (och jag ska erkänna en smula berusad efter en stor calvados) men jag fattar inte hur MobileMe ska kunna hitta just min telefon vare sig det sker via wifi, Edge eller 3G...

iPhone har GPS. Med en GPS vet den vart den är. Den sänder den positionen löpande till Mobile Me, när användaren ber om det via Mobile Me. På samma sätt som mail pushas till telefonen. Detta sker genom 3G, eller Edge, eller wifi, vad som nu finns tillgängligt. Klart?

Om den är avstängd. Funkar det då?

Ursprungligen av Gröngölingen:

Om den är avstängd. Funkar det då?

Knappast.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-06-08 20:41
Ursprungligen av Leftrustle:

iPhone har GPS. Med en GPS vet den vart den är. Den sänder den positionen löpande till Mobile Me, när användaren ber om det via Mobile Me. På samma sätt som mail pushas till telefonen. Detta sker genom 3G, eller Edge, eller wifi, vad som nu finns tillgängligt. Klart?

Nu gissar du...men om det nu är så så får man hoppas att det går att stänga av så att man inte sitter där med en fet räkning när man är utomlands...:)

Eftersom t ex TomToms nya mjukvara och carkit kommer att vara tillgängliga i sommar, borde vi se en mycket snar lansering av 3.0.

Blir fan ingen ny hårdvara. Förbannad.

Bevaka tråden