Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spottar ut skivan vid leopard installation?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Solna
  • 2009-06-05 13:32

"Hej!
Jag har en Mac Pro G5 Power PC - Dubbla 1.8 Ghz och 512 ram-minne. Jag har OS X 10.4 och behöver uppgradera till 10.5 Leopard för att kunna använda Protools.
Jag har köpt en OS-X skiva men när jag stoppar in den i cd-läsaren så spottar den bara ut skivan.

Kan det handla om att det är en Dual Layer DVD och att min dvd-läsare inte klarar av att läsa den?
Hur kan jag göra för att installera Leopard?"

tack!!

  • Oregistrerad
  • 2009-06-05 14:49

Har du köpt en retail skiva - Dvs en helt ny låda med 10.5?

Ursprungligen av Bizi:

Jag har en Mac Pro G5 Power PC - Dubbla 1.8 Ghz och 512 ram-minne.

512meg RAM? Du bör ha minst 1 helst 4gig för att det ska vara njutbart att köra Leopard.

Hälsningar

Páll

Ursprungligen av Bizi:

Jag har en Mac Pro G5 Power PC - Dubbla 1.8 Ghz och 512 ram-minne.

Nej, du har ingen Mac Pro - du har en Power Mac G5.

Och jag håller med tidigare inlägg - 512 MB är för lite. Det kommer att funka, men det blir nog lite segt.

Ursprungligen av Bizi:

Kan det handla om att det är en Dual Layer DVD och att min dvd-läsare inte klarar av att läsa den?

Dual-layer ska inte vara något problem.

Men det kan ju vara något fel på DVD-läsaren. Fungerar det med andra DVD-skivor - t.ex filmer?

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-06-07 03:03

Tack för alla tips! Vet inte om jag riktigt skrev rätt.
Det står dubbla 1.8 Ghz
Minne 2 GB DDR SDRAM
Har inte testat en annan dvd - prövar det och ser vad som händer...
Jag ska ju famför allt jobba med protools, därför jag behöver leopard...
men 2 gig funkar tror ni?

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-06-07 03:09

Testade nu med en annan dvd - den funkar prima...en dvd film alltså...så ni tror bara att det är något fel på själva skivan m leopard? Förutom att hålla in c kan jag testa några andra knep?? Hitills har inget funkat som sagt...utan den låter som den läser/matar sen helt plötsligt öppnar den sig som om jag tryckt på eject...

  • Oregistrerad
  • 2009-06-07 17:51

Du har alltså "lånat" en skiva av en kompis som du kopierat, eller "hittat" den på internet. Det låter som det är det mest naturliga, och därför det inte fungerar. Om du inte gjort det skulle jag gå tillbaka till stället där du köpt den och testa skivan i en annan mac, den kommer med stor sannolikhet inte att fungera där heller.

Ursprungligen av studiox:

Du har alltså "lånat" en skiva av en kompis som du kopierat, eller "hittat" den på internet...

Var får du det ifrån? I första inlägget säger han att han har köpt den.

Ursprungligen av studiox:

gå tillbaka till stället där du köpt den och testa skivan i en annan mac...

Ja, bra råd.

  • Oregistrerad
  • 2009-06-07 23:44
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Var får du det ifrån? I första inlägget säger han att han har köpt den.

Ja, och om så inte vore fallet kanske man säger det ändå, eller?

Ursprungligen av studiox:

Ja, och om så inte vore fallet kanske man säger det ändå, eller?

Det är möjligt. Men varför måste man utgå från att folk ljuger? Är det inte bättre att svara på frågan utifrån det som sagts?

Varför inte nöja sig med att ge rådet att gå tillbaka till affären med skivan? Om frågeställaren då skulle börja slingra sig på något sätt, så är det kanske läge att börja gå in på piratanklagelserna - men inte förrän då.

/Mod

Senast redigerat 2009-06-08 12:48
  • Medlem
  • Solna
  • 2009-06-08 11:57

Ja får helt enkelt göra det - men blev bara osäker på om man brutit upp förpackningen och det funkar där om man får tillbaka pengarna. För visst uppfyller min mac systemkraven?

Tack

Ursprungligen av Bizi:

Ja får helt enkelt göra det - men blev bara osäker på om man brutit upp förpackningen och det funkar där om man får tillbaka pengarna. För visst uppfyller min mac systemkraven?

Få tillbaka pengarna är väl tveksamt, men en ny skiva borde de kunna ge dig, om det visar sig att den inte fungerar att läsa i butiken heller.

Ja, visst uppfyller den systemkraven. Minimikravet för Leopard är 867 MHz G4, och din 2x1.8 GHz G5 ligger ju långt över det kravet.

Ursprungligen av Bizi:

Ja får helt enkelt göra det - men blev bara osäker på om man brutit upp förpackningen och det funkar där om man får tillbaka pengarna. För visst uppfyller min mac systemkraven?

Tack

Du borde ju få en ny skiva. Det hela underlättas ju också av att OSX inte håller på med en massa CD-Key etc. Undrar hur processen hde vart om det vart en VistaSkiva det vart frågan om....

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-06-08 18:04

Har löst detta nu men har problem med protools istället så får ställa en ny fråga!
tack

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-08 19:24

Berätta gärna hur du löste det, kan hjälpa någon annan i framtiden.

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-06-08 19:28

Jag gjorde precis som grabbarna sa, gick tillbaka till min återförsäljare och förklarade läget. Inga problem. Nu sitter jag med trubbel med inspelningen av protools istället det ena avlöser det andra haha! Så kan ni protools hör av er!

Ursprungligen av Bizi:

Jag gjorde precis som grabbarna sa, gick tillbaka till min återförsäljare och förklarade läget. Inga problem. Nu sitter jag med trubbel med inspelningen av protools istället det ena avlöser det andra haha! Så kan ni protools hör av er!

Det finns väl ngn forumdel där det tas upp.
Ställ frågorna på rätt ställe så får du hjälp.

(Jag vet tyvärr inte var - jag är apkass på musik och tondöv )

1
Bevaka tråden