Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var finns bilderna?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-05-30 22:07

Jag har mina fotografier lagrade på en extern hårddisk. Inställningarna för att de skulle hamna där har jag fått genom detta forum för länge sedan och således har jag glömt hur det hela funkar. MEN NU TILL MIN FRÅGA:

Var finns bilderna? Jag menar, när jag letar på min externa hårddisk efter alla mina bilder finns bara ett iPhoto Library. Och när jag klickar på detta startar iPhoto. Så, igen, var ligger bilderna.

(För några veckor sedan ominstallerade jag min hårddisk. Jag brydde mig inte om att göra någon säkerhetskopia av det som låg på min externa hårddisk. " Det behöver jag väl inte, tänkte jag, det ligger ju på en extern hårddisk." Men när jag gjort ominstallationen och skulle försöka göra om alla instäälningar började kalla kårar krypa på min rygg. Hade bilderna försvunnit ändå? Jag kunde ju inte hitta dem på min externa hårddisk. Shit!
Som tur var, var alla bilderna kvar. Jag drog en stor suck av lättnad.)

Men så till frågan än en gång, var finns bilderna då?

Mycket tacksam för svar

Mvh
KOL

De ligger inne i en specialvariant av mapp som heter "iphoto library".
Låt dem ligga där.

Behöver du bilder - använd iPhoto. Behöver du plocka en bild ur iPhoto - exportera den till skrivbordet. Gå INTE in i mappen och röj runt såsom man brukar på en Windowsmaskin.

Till "Iphoto Library" är det nämligen kopplat en databas över alla bilder, tar du då bort en bild mauellt stämmer inte databasen längre...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-05-30 22:33

Ok, tack!

/K

Gött mos..

Det är lite ovant i början, men du måste släppa den där idiotkontrollen; VAR ligegr din musikfil exakt. Hur många bytes är det kvara att kopiera. Var ligger bilden... ptfft! vem bryr sig...
Man har ju en dator för att hålla reda på sånt pjåsk

Jag vill bara tillägga att det var en intressant fråga och upplysande svar men troligen inte sista gången som den kommer upp. Svaret om att "datorn håller reda på det" är intressant tycker jag för det handlar om att lära sig av med kontroll behovet man var tvungen att odla förr med diverse olika mapp strukturer som följd. Nu hjälper diverse program på datorn dig med det och det tar lite tid att släppa taget och våga låta datorn verkligen sköta det - lita på att applikationerna inte förvanskar eller gör dina bilder till sina egna format. Det enda som sker i grund och botten är att de indexeras och presenteras snyggt och prydligt på skärmen. För fotografer som drar sig för att involvera datorn på grund av att det är för komplext och tidskrävande så kan nuvarande nivå av programens mognad i användbarhet vara i nivå med vad man förväntar sig och då behöver du som ny på detta inte lära dig av med gamla vanor- Det blir paradoxalt nog oftast lättare för dig än för en van dator användare, med gamla "tänket" att bearbeta innan man kan släppa taget och utveckla sin kreativitet på sin nya plattform.

Sist men inte minst, att "släppa taget"- det spar tid kort och gott...

Kanske kunde vara intressant med någon liten tråd om arbetsbeskrivning för hur man börjar inkludera datorn i sitt fotograferande? Någon som kan beskriva/ kommer ihåg hur de började och med vilka program? ingen nivå är för enkel.

Tack cubeuser för de orden.

Det har diskuterats inne i "Dogitalfoto" här på 99.se hur man organiserar upp ett arbetsflöde.
Det ÄR viktigt, det ger en rutin att falla tillbaka på, ett arbetssätt helt enkelt.

En del gör typ såhär:

1) Använd 4GB minneskort (kopian få allti dplats på en DVD)

2) Läs in dem till en Mapp på en extra hårddisk

3) Bränn från Mappen till en DVD, ställ DVD'n NÅGON_ANNANSTANS.

Nu finns alla korten på TRE ställen - väldans bra.

4) starta ditt "fotoprogram" iPhoto/Lightroom/Aperture/nnnn läs in från
DVD'n - då får du en kontroll att den går att läsa från.

5) Allt verkar OK? radera minneskortet.

Nu har du bilderna inlästa,

Du har en Backup på ALLA bilder (även de suddiga etc - det kan ju hända att du ÅNGRAR dig om att ta med en bild) på.

a) DVD-skiva
b) en extern disk
c) Interna disken i Fotoprogrammet

Måhända backas c upp av t ex Time Machine.

DVD-skivan kan man ksnake ersätta med backup-site på nätet?
Det är de här valen man behöver göra.

Den dag som din dator brinner upp eller huset brinner ner kommer du åtminstone ha några års foton på barnen kvar. De kan du ju aldrig ta igen.

Har en vän vars hus brann ner.
Efter det så har vi, hans vänner, samlat ihop de foton vi har på honom, hans familj etc.
Bättre än inget.

Kommer man bara hem, läser in dem i iPhoto och inte har backup på ngt öht är det bara en tidsfråga innan allt man har inte finns mer. punkt.

1
Bevaka tråden