Tack cubeuser för de orden.
Det har diskuterats inne i "Dogitalfoto" här på 99.se hur man organiserar upp ett arbetsflöde.
Det ÄR viktigt, det ger en rutin att falla tillbaka på, ett arbetssätt helt enkelt.
En del gör typ såhär:
1) Använd 4GB minneskort (kopian få allti dplats på en DVD)
2) Läs in dem till en Mapp på en extra hårddisk
3) Bränn från Mappen till en DVD, ställ DVD'n NÅGON_ANNANSTANS.
Nu finns alla korten på TRE ställen - väldans bra.
4) starta ditt "fotoprogram" iPhoto/Lightroom/Aperture/nnnn läs in från
DVD'n - då får du en kontroll att den går att läsa från.
5) Allt verkar OK? radera minneskortet.
Nu har du bilderna inlästa,
Du har en Backup på ALLA bilder (även de suddiga etc - det kan ju hända att du ÅNGRAR dig om att ta med en bild) på.
a) DVD-skiva
b) en extern disk
c) Interna disken i Fotoprogrammet
Måhända backas c upp av t ex Time Machine.
DVD-skivan kan man ksnake ersätta med backup-site på nätet?
Det är de här valen man behöver göra.
Den dag som din dator brinner upp eller huset brinner ner kommer du åtminstone ha några års foton på barnen kvar. De kan du ju aldrig ta igen.
Har en vän vars hus brann ner.
Efter det så har vi, hans vänner, samlat ihop de foton vi har på honom, hans familj etc.
Bättre än inget.
Kommer man bara hem, läser in dem i iPhoto och inte har backup på ngt öht är det bara en tidsfråga innan allt man har inte finns mer. punkt.