MBP 15" är det nåt att ha....?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Säkert en lätt anstötande rubrik på detta forum, men lite tål ni väl va...?

Saken är den att jag har varit PC-kille så länge jag haft datorer. Men lite avvikelser åt Machållet har det ju blivit med några iPod och en iPhone.

Nu har jag en rätt ny bärbar 15,4" PC, rätt kraftfull på sitt sätt då det är en Zepto 6625WD med lite extra på. Jag är skapligt nöjd med denna men har blivit förförd av den Bang-Olufsen osande utstrålningen på nya Unibody MBP. Det handlar alltså inte så mycket om ev. skillnader mellan PC/MAC eller ev. för eller nackdelar med respektive, även om det givetvis finns sådant med.

Hur som helst så har timmar av dreglande på apple.se skapat vissa frågor i min arma skalle, vilka jag nu hoppas att ni kan hjälpa mig att bena ut. Det är ju inte helt solklart alla gånger, eller så mycket teknisk info på apple.se om grejorna.

Jag siktar i första hand på en MBP 15", möjligen med uppgradering till 2,93 processorn.

Hur stor skillnad är det i strömförbrukning mellan 2,66 och 2,93? Är skillnaden betydande eller fult bärkbar på batteritiden?

Det står att MBP har 60% mer färgomfång, kan någon förklar det mer? Känns ju som om 15" då har nästan inga färger alls...

Går det att stoppa i en sådan här HDD i MBP 15" ?? SEAGATE MOMENTUS 7200.4 500GB 7200RPM 2.5# S-ATA/300 G-FORCE jag har en sådan på gång hem nämligen, som var tänkt för Zepton.

Det finns väl ingen HDMI-utgång på MBP 15"? Det kanske inte är livsnödvändigt, men lite synd kanske?

Det finns inga inbyggda kortläsare heller, vilket kanske är synd. Men ska jag vara ärlig så verkar det ju ändå aldriv vara kortläsare för de kort man har. I mitt fall kör jag ju CF-kort i mina kameror och det tar nästan aldrig de inbyggda korläsarna ändå.

Hur är värmen och ljudnivån på MBP 15" vid olika användningar? Härjar fläkten mycket? Blir den varm att ha i knät eller på lilla maggen när man slappsurfar en söndagsmorgon?

På min Zepto 6625WD har jag 1650x1080 i skärmupplösning. Lite synd att MBP 15" inte har lika hög upplösning.

Det uppges att den har upp till 5 timmars batteritid, men hur är batteritiden egentligen, under normala förhållanden?

Kan man köra vilka andra trådlösa musar tilld en som helst, blåtandsmusar eller andra, som har fler knappar och funktioner?

Har blåtanden i den fullt stöd för att kunna köra trådlösa headset från t ex olika mobiltelefontillverkare? 2D2P eller vad sjutton det heter.

Har den IR så man kan använda en liten apple fjärrkontroll till den?

Går det att slå av/på det belysta tangentbordet manuellt om man vill, eller är det bara automatiskt?

Jag har vissa program jag använder som bara finns för Windows, så är den redan klar för att kunna installera Windows och OS X kunna köra dessa samtidigt i var sitt fönster?

Jag kör Foxmarks program för synkning av favoriter/bokmärken mellan de två PC laptops jag har idag, så går det att utnyttja denna synkning på något sätt för MBP? Kanske enklast då om man kör Windows på MBP att ta det den vägen och sen få över det till OS X i MBP?

Hur stor risk är det att det ploppar ner en ny modell av MBP i det närmaste (som man kanske borde ha väntat på) om man handlar en MBP 15" idag? Alltså, hur långa modellperioder har MBP normalt?

Finns det några benchmark-poäng för MBP 15" när det gäller hur den står sig i konkurrensen vid spelande?

Har MBP 15" Spdif ljud ut/in?

Så, där har ni att bita i, och räkna med att det kan komma mer frågor och funderingar inna jag bestämt mig.

Dr Tinnitus

Jo... det är det:)

Jag bytte själv för två år sedan och har aldrig ångrat mig

Foxmarks fungerar bra (eller fungerade bra, jag har ett skumt problem just nu). Använder det själv (men det har bytt namn till Xmarks)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-30 18:48

Om ljudet: det står hos Apple (http://www.apple.com/se/macbookpro/specs.html) vilka in/utgångar datorn har.
"-Kombinerad optisk digital linjeingång/analog linjeutgång (miniuttag)
-Kombinerad digital linjeutgång/analog linjeutgång (miniuttag)"

Det står också att du kan köpa fjärrkontroll till, så om du redan har en så borde den funka!

Ja det var många frågor på en gång, men om jag ska försöka sammanfatta det så kan vi konstatera följande; de flesta tillbehör med USB eller BT funkar med Mac (undantaget obskyra LowBudget a´la Lidl + div WLAN adaptrar). Att det inte tas fram drivers för wlan-adaptrar är pga det har varit inbyggt hos Apples datorer i typ 6 år, så marknaden har varit minimal. Mig veteligen finns ingen begränsning avseende HDD, bara det är s-ata & 2.5". Batteritiden Apple har angivit stämmer inom 90% !. MBP är i aluminium så visst blir det lite varmt mot bara ben om det är 30-gradig sommar morgon...men faktum kvarstår - MBP är tystast i branschen, man får pressa den hårt om du ska få det att höras att det finns en fläkt i den. LED-skärmen på MBP är marknadens BÄSTA! (Jag jobbar med de flesta fabrikat på marknaden...) Avsaknad hdmi? MBP har minidisplayport vilket kommer att bli större än hdmi pga det är en öppen standard utan licenskostnader (stöds bla av Intel), vill du köra till hdmi finns adaptrar utan kvalitetsförlust. Så jag kan lugnt meddela att jag har svårt att tro du skulle bli besviken.;)

Tack macuddevalla för infon.

Ny fråga.

Hur är det med Blueray? Det finns inte som det ser ut, men går det att trycka in en Blueraysnurra i den om man får för sig det?

Sen så uppger man ju att det finns optisk in/ut för ljudet, men ingen uppgift om det är SPDIF?

Samt vilken policy har Apple vad gäller pixelgaranti på skärmen?

Dr Tinnitus

Senast redigerat 2009-05-31 01:09

Jag trodde det skulle finnas gott om folk hær som hade ordenliga kunskaper av MBP och kunde førklara/svara på de frågor jag stællde. Men, det har i sanning varit rætt dålig fart i tråden.

Ingen som kan førklara vidare på det som inte fått svar ænnu?

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Jag trodde det skulle finnas gott om folk hær som hade ordenliga kunskaper av MBP och kunde førklara/svara på de frågor jag stællde. Men, det har i sanning varit rætt dålig fart i tråden.

Ingen som kan førklara vidare på det som inte fått svar ænnu?

Dr Tinnitus

Antal svar KAN ju också bero på att de blir fyra skärmar långa, att du ställer en hel serie med krav på att en massa saker skall fungera.
De flesta vill inte hamna i den sitsen att dels ta sig an ngt så här stort (Tack till Andreas) dessutom vill många säkert inte känna sig så hemskt...ansvariga.
Tänk om du inte blir nöjd då?

Andreas nämner att kör Windowsprogram t ex, bara här finns det flera sät löäsa den biten på; WM-Ware Fusion och liknande emuleringsprogram eller en ren Windows som man installerar på egen partition.

Många installerar Windows på egen partition andra dagen i något krampaktigt sätt hålla sig fast i ngt bekant och det brukar leda till en del problem.

Du skall nog heller inte tro att du löser varenda ett av alla dina nuvarande problem. Det mesta kommer fungera betydligt bättre. Men du verkar vilja ha en maskin som är bättre än en PC, bär sig åt som en PC, men ändå inte är en PC. Säkert åker du på ngt helt nytt problem som du tvingas tackla.

Att byta till Mac innebär väldigt mycket att man kör med "Automatlåda", att man skiter i tekniken och känner sig väldigt nöjd med att saker levererar det de skall. Är DU beredd ta det steget?

@ndreas.

Tusen tack før ett mycket uttømmande svar.

Dock ett par returer.

Nej, jag menar inte betraktningsvinkel om det dær med færgomfången, utan detta saxat direk från Apple om MBP 17"...

Citat:

2,3 miljoner bildpunkters exakthet.

Med den högupplösta, bakgrundsbelysta widescreenskärmen på 17-tums MacBook Pro får du för första gången färg som för en stationär dator på en bärbara Apple-dator. I samma ögonblick som du öppnar MacBook Pro möts du av hela skärmens otroliga ljusstyrka från kant till kant. Upplösningen på 1920 x 1200 bildpunkter (133 bildpunkter per tum) innebär att du kan visa fler paletter och fönster eller visa HD-video i full upplösning. Skärmen passar perfekt vare sig du arbetar i studion eller ute i fält med ett färgspektrum som är 60 procent bredare än för tidigare generationer. Du får rikare, mer levande färger och ett kontrastförhållande på 700:1 ger vitare vitt och svartare svart. Dessutom gör det släta glashöljet skärmen starkare och mer hållbar. Eftersom den är energieffektiv och glaset är fritt från både kvicksilver och arsenik är den grönare än någonsin. Och nu kan du välja en vanlig, glänsande skärm eller om du vill en antireflexbehandlad skärm som tillval, beroende på dina behov.

Frågan blir ju då, ær det samma 60% økning på 15" men lægre uppløsning, och hur ligger 15" till med bildpunkter per tum? Alltså, ær det samma data på skærmarna 15" och 17" førutom just uppløsning och storlek om man sæger så?

Sen det om Bluray.
Det jag undrar ær om det går att byta ut DVD/CD-Rom-læsaren mot en som æven klarar bluray? Inte værldens viktigaste sak kanske, men kanske anvændbart om man vill ha MBP som spelare før Bluray kopplad till en stor flatskærm med full HDt ex.

Jag har idag en iPhone av førsta generation, alltså utan 3G, men planerar ett køp av den nyaste som antagligen presenteras inom kort.

Jag kan ju idag anvænda telias Homeruns surfzoner Hotspots med den, och då bli det alltså med både MBP och iPhone nær en MBP ær inkøpt

Dr Tinnitus

Senast redigerat 2009-06-01 18:18
Ursprungligen av Goflorp:

Andreas nämner att kör Windowsprogram t ex, bara här finns det flera sät löäsa den biten på; WM-Ware Fusion och liknande emuleringsprogram eller en ren Windows som man installerar på egen partition.

Många installerar Windows på egen partition andra dagen i något krampaktigt sätt hålla sig fast i ngt bekant och det brukar leda till en del problem.

Du skall nog heller inte tro att du löser varenda ett av alla dina nuvarande problem. Det mesta kommer fungera betydligt bättre. Men du verkar vilja ha en maskin som är bättre än en PC, bär sig åt som en PC, men ändå inte är en PC. Säkert åker du på ngt helt nytt problem som du tvingas tackla.

Att byta till Mac innebär väldigt mycket att man kör med "Automatlåda", att man skiter i tekniken och känner sig väldigt nöjd med att saker levererar det de skall. Är DU beredd ta det steget?

Jag tror du missuppfattat mig lite fakltiskt.

Jag har inga direkta band till PC och ær helt øppen før att det blir en hel del nytt med en MBP, det ær inget som oroar mig.

Det enda jag førsøker kolla upp lite ær vilka skillnader det kanske kan bli, och om det kan vara negativt, påositivt, eller bara annorlunda innan man vant sig.

Enda orsaken jag har før att "hænga kvar" vid PC, eller rættare sagt då Windows, ær att vissa program jag måste anvænda bara finns før just PC. Då vill man ju att det finns møjlighet att dessa kan køras æven på MBP fullt funktionellt och smærtfritt.

Vet inte heller om några av mina frågor handlar om direkta problem, utan de ær just mest bara frågor. Jag vill liksom veta så mycket det bara går om saker jag antagligen kommer att køpa, redan långt innan jag slår till. Så din avslutande klæm om jag ær beredd att ta steget passar alltså inte alls på mig. Då det inte alls handlar om jag ær beredd eller inte.

Tack før ett bra svar ændå.

Dr Tinnitus

Macbook Pro är en grym maskin.
Jag sålde min Mac Pro med 8 kärnor Quad 2,8 Ghz och kan säga att i dagliga arbetet märker jag inte ens skillnaden i prestanda.

Köpte mig dock det snabbaste som gick att tillgå 15" Unibody 2,93 Ghz
Jag monterade också en 500 GB hårddisk dock ej den 7200 rpm då den inte finns i lager ännu.. dock vet jag inte om skillnaden är så stor som man kan tro på 5400 varv och 7200 i praktiken.

En iPhone till denna så har du med en knapptryckning trådlöst internet då iPhonen används som 3G modem, du kan om du har Telia iPhone komma åt alla hotspots via deras surfzoner Homerun med endast datorn, vilket är helt underbart!

Ps... köp till en 24" LED skärm också så har du en fet arbetsstation att docka datorn till, inga extra sladdar som behöver dras då datorn får ström från skärmen.
Kombinationen lätt 15,4" dator och en fet arbetsstation med 24" + 15,4" som stationärt med 1920 upplösning

Dr Tinnitus

Kan ju delvis bero på att det är extremt soligt ute och de flesta jobbar

Jag siktar i första hand på en MBP 15", möjligen med uppgradering till 2,93 processorn.
Hur stor skillnad är det i strömförbrukning mellan 2,66 och 2,93? Är skillnaden betydande eller fult bärkbar på batteritiden?Dr Tinnitus

Knappt märkbar!

Det står att MBP har 60% mer färgomfång, kan någon förklar det mer? Känns ju som om 15" då har nästan inga färger alls...
Dr Tinnitus

De menar väl betraktningsvinkel kanske ?

Går det att stoppa i en sådan här HDD i MBP 15" ?? SEAGATE MOMENTUS 7200.4 500GB 7200RPM 2.5# S-ATA/300 G-FORCE jag har en sådan på gång hem nämligen, som var tänkt för Zepton.Dr Tinnitus

Ja tar 2 minuter att byta, köpte mig själv en 500 GB dock en 5400 varvare då man i praktiken inte märker skillnad, finns att läsa i massa trådar om detta, dock skall ju nya Momentus vara grym så det återstår väl att se.

Det finns väl ingen HDMI-utgång på MBP 15"? Det kanske inte är livsnödvändigt, men lite synd kanske?
Dr Tinnitus

HDMI finns en adapter att köpa så du får HDMI utgång via miniDisplayport
http://www.monoprice.com/products/product.asp?c_id=104&cp_id=10428&cs_id=1042802&p_id=5311&seq=1&format=2

Det finns inga inbyggda kortläsare heller, vilket kanske är synd. Men ska jag vara ärlig så verkar det ju ändå aldriv vara kortläsare för de kort man har. I mitt fall kör jag ju CF-kort i mina kameror och det tar nästan aldrig de inbyggda korläsarna ändå. Dr Tinnitus

Finns inte stämmer, men finns ju hur många som helst USB läsare för 90 kr och uppåt.
Oftast har man ju en kamera el liknande och då sitter ju kortet i kameran t.ex
Aldrig upplevt detta som ett problem. Min TV samt box mm har kortläsare likaså PS3... aldrig använt.. detta är lite av Apples strategi varför ha saker man inte använder

Hur är värmen och ljudnivån på MBP 15" vid olika användningar? Härjar fläkten mycket? Blir den varm att ha i knät eller på lilla maggen när man slappsurfar en söndagsmorgon?
Dr Tinnitus

Min 2,93 är grymt sval, jobbar man i Photoshop och gör stora retuscheringar mm så kan fläkten gå igång men den märks knappt av, jag har inte upplevt datorn som störande ljudmässigt eller extremt varm för att ha i knät ens när man spelar COD 4.

På min Zepto 6625WD har jag 1650x1080 i skärmupplösning. Lite synd att MBP 15" inte har lika hög upplösning.
Dr Tinnitus

OSX är rätt bra skalanpassad så det gör sig bra även med 1440*900, den stödjer ju även 1920*1200 på extern skärm, perfekt om du köper till en LED 24"
Vad gäller mappar och typsnitt mm, så kan man få dem till minimalisk storlek så du knappt ser dem på skrivbordet du lär aldrig uppleva att du har för låg upplösning min vän!

Det uppges att den har upp till 5 timmars batteritid, men hur är batteritiden egentligen, under normala förhållanden?
Dr Tinnitus

Har inte klockat men ligger nog runt 4 timmar om man verkligen jobbar med den.

Kan man köra vilka andra trådlösa musar tilld en som helst, blåtandsmusar eller andra, som har fler knappar och funktioner?
Dr Tinnitus

Självklart! Bluetooth är inbyggt i OSX kärnan och har varit sedan länge, problem med drivrutiner och BT får man endast med XP skräp

Har blåtanden i den fullt stöd för att kunna köra trådlösa headset från t ex olika mobiltelefontillverkare? 2D2P eller vad sjutton det heter.
Dr Tinnitus

Behöver nog inte ens skriva JA här va ?

Har den IR så man kan använda en liten apple fjärrkontroll till den?
Dr Tinnitus

JA

Går det att slå av/på det belysta tangentbordet manuellt om man vill, eller är det bara automatiskt?
Dr Tinnitus

JA

Jag har vissa program jag använder som bara finns för Windows, så är den redan klar för att kunna installera Windows och OS X kunna köra dessa samtidigt i var sitt fönster?
Dr Tinnitus

Finns i verktygsprogram mappen ett program "inställningsguide" som partionerar disken utan förstöra/radera ngt av innehållet och skapar en bootable skiva som du kan installera skräpet på, eller förlåt Windows heter det ju!

Jag kör Foxmarks program för synkning av favoriter/bokmärken mellan de två PC laptops jag har idag, så går det att utnyttja denna synkning på något sätt för MBP? Kanske enklast då om man kör Windows på MBP att ta det den vägen och sen få över det till OS X i MBP?
Dr Tinnitus

Som du säger kör du Win så funkar det, OSX vet jag inte om det går med Foxmark då jag inte är insatt i detta, finns annars funktioner för synkning mot det mesta.

Hur stor risk är det att det ploppar ner en ny modell av MBP i det närmaste (som man kanske borde ha väntat på) om man handlar en MBP 15" idag? Alltså, hur långa modellperioder har MBP normalt?
Dr Tinnitus

Alltid en risk men inte ännu på ett tag, nästa steg blir väl 4 kärnor och det skall man nog ta med försiktighet att köpa första GEN 1.. av den!
Så den som väntar för länge väntar alltid för länge, köp en nu du klarar dig LÅNG tid framöver med en Macbook Pro

Finns det några benchmark-poäng för MBP 15" när det gäller hur den står sig i konkurrensen vid spelande?
Dr Tinnitus

Finns nog, Google brukar vara min bästa vän vid sådana frågor!

Har MBP 15" Spdif ljud ut/in?
Dr Tinnitus

Macbook pro har en ljudutgång som är kombinerad in/ut vilket med rätt kontakt ger dig optiskt ljud ut.
For only $1.57 each when QTY 50+ purchased - Toslink to Mini M/M OD:5.0mm, Molded Type - 3ft | Toslink to Mini Plug

vilken policy har Apple vad gäller pixelgaranti på skärmen?
Dr Tinnitus

Jag har aldrig varit med om pixelfel på en bärbar dator av Apple, köp en dator via nätet då har du ju distansavtalet och kan återlämna den om du upptäcker ngt.

Hur är det med Blueray? Det finns inte som det ser ut, men går det att trycka in en Blueraysnurra i den om man får för sig det?
Dr Tinnitus

Blueray kommer aldrig komma för det finns inte, det heter och stavas BluRay
Detta skall ses på TV inte på en datorskärm, enda anledningen skulle väl vara att man kan nyttja den som brännare för Backup, att göra en rip of från BluRay film lär nog stöta på problem när du ansluter den digitalt med HDMI till en TV ändå, så svaret på frågan är NEJ det går inte slänga i en Bluray skiva om inte datorn har en BD spelare.. då detta är en annan form av laserläsare så kallad blålaser

Senast redigerat 2009-06-01 17:08

du är grymt välkommen "ombord"

Jag misstog dig nog för en av dessa tekno-kontrollers.
Alltså de som skall ha "manuell" kontroll på ALLT och enbart är intresserade av tekniken.

Mac är - det låter flummigt - en del filosofi med i paketet.
Osx/Mac handlar också om att låta datorn ha kontrollen och att man som användare ibland placeras i passagerarsätet

Det finns en del begränsningar till vad som låter sig göras med en Mac kontra en PC
Byte CPU, byta moderkort till fabrikatet B...etc

Jag tror du kommer trivas.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-02 02:13

Foxmarks fungerar utmärkt både till Firefox och Safari under OS X – jag använder det själv för att synka bokmärken mellan de båda webläsarna. I FF är det ett tillägg, i Safari en panel i Systeminställningar.

Har kört PC i halva mitt liv där jag byggde mina egna maskiner och gick för ett par år sedan över till Mac och jag kommer aldrig aldrig aldrig gå tillbaka till PC (Windows)

Det man känner i början som förmodligen att det kan kännas lite dyrt men det är precis som om du i hela ditt liv haft en rostig Ford och nu skall skaffa dig en Ny Porsche ... visst kostar det men du kommer undra resten av ditt liv varför i hela friden du så länge hade den där rostiga Forden ..

Jag har i skrivande stund nog lagt lika mycket pengar på PC som jag nu har på Mac .. men jag har fått bra mycket mer för pengarna gällande det jag köpt för Mac ...

Slutta tveka och köp din mac .. nu .. lovar dig att du kommer bli nöjd ..

Jag klarar inte av Glassy/Glossy så jag köpte en MBP 17 - AntiGlare och eftersom jag stör mig på HDD ljud så köpte jag en SSD disk i maskinen .. datorn är tyst .. riktigt tyst . faktist den tystaste dator jag ägt.. ingen glossy och bateriet räcker i 8 TIMMAR .. visst har jag lagt ner 45.000 SKR på datorn men har aldrig varit så nöjd som jag är med den ..

Som en kommentar till det dær gotfredsen skrev om glossy skærmnar.

Jag vare mycket skeptisk till just glossy skærm nær jag køte min nuvarande laptop. Men, det tog ungefær 1 dag sen var det helt bortglømt att det var glossy.

Tænker man efter så borde det ju vara så, då varenda gammal CRT-skærm (vanlig tjockskærm alltså), var just glossy, och då klagade få eller inga på det. Många var dessutom intge ens flata i bildrøret.

Samma sak med de TV-apparater vi hade/har, de ær alla glossy och få eller ingen klagar.

Visst det ær lættare att anpassa ljuskællor och vinklar i ett TV-rum, æn ute på en flygplats væntsal med rader av lysrør i taket. Men som sagt, jag hade helt slæppt våndan øver glossy på en dag och nu tænker jag inte ens på det utom i elaka extremfall, vilket sællan uppstår.

Sen vill jag æven ta en liiiten runda i æmnet "fanatism" om uttrycket tillåts.

Jag har full førståelse att folk kan vara rackarns nøjda med sin fina Mac, och då på ett eller annat sætt ondgør sig øver PC. Men samtidigt blir det ju lite komiskt nær Mac tokhyllas och PC toksågas och det påstås att Mac det bara funkar det, och PC det bara strular det, och sen tittar man in hær på forumet och ser att det ser ut som på vilket PC-forum som helst. knøkfullt med trådar dær folk har alla møjliga fel strul och problem med sina fantastiska smarta och ofelbara Mac....

Trots allt kanske det inte i alla lægen ær så himla stor skillnad på Mac och PC....

Dr Tinnitus

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-02 23:44

Om du behöver köra Windows så finns ett gratis alternativ till WMware Fusion och Parallels Desktop: Virutalbox (http://www.virtualbox.org/).

Verkligen ingen som har minsta susning om ev. skillnader eller likheter mellan skærmarna på 15" och 17" som jag frågade om før ett par inlægg sedan??

Dr Tinnitus

Verkligen ingen som har minsta susning om ev. skillnader eller likheter mellan skærmarna på 15" och 17" som jag frågade om før ett par inlægg sedan??

Dr Tinnitus

Skillnaden är att 17" är 17 och 15,4" är 15,4 !!
Vad är det du vill veta egentligen?

15,4" har den bästa skärm du kan ha för bärbar, 17" har mer yta och högre upplösning om man nu behöver detta, skall datorn vara stationär så rekommenderar jag 17 skall du kunna ta med den och hellre vill docka till en extern skärm 15 alla ggr.. då får man det bästa av 2 Världar.
Du klarar dig gott och väl med 15" den ger tillräckligt mkt yta

det är en helt fantastisk skärm, oerhört ljusstark, och det svarta är riktigt mättat svart och betraktningsvinkeln är helt jävla underbar. Skärmen var egentligen den enda anledningen till att jag köpte Pro och inte macbook, som egentligen hade räckt prestandamässigt. men skärmen är så mycket bättre än lillebrors.

trackpadden är också helt underbar att jobba med, stor skilnad mot tidigare modeller eller hur det ser ut på pc maskiner. jag jobbar inte alls mycket med mus, just därför att trackpadden är så himla skön.

köp!!

Ursprungligen av @ndreas:

Skillnaden är att 17" är 17 och 15,4" är 15,4 !!
Vad är det du vill veta egentligen?

15,4" har den bästa skärm du kan ha för bärbar, 17" har mer yta och högre upplösning om man nu behöver detta, skall datorn vara stationär så rekommenderar jag 17 skall du kunna ta med den och hellre vill docka till en extern skärm 15 alla ggr.. då får man det bästa av 2 Världar.
Du klarar dig gott och väl med 15" den ger tillräckligt mkt yta

Eh... ??

Var det så himla svårt att førstå vad jag ville veta? Kollade du inte vad jag frågat efter i de tidigare inlæggen? Tror du jag ær så jækla korkad att jag inte fattar skillnaden i storlek mellan 15" och 17"??

Læs då inlægg #9 i denna tråd, så borde det klarna lite. http://www.99.se/1772605-post9.html

Jag undrar alltså om vad de menar med de dær 60% angående færgen på 17" som de skriver, och om det ær samma æven på 15" førutom just storleken.

Kikar man sen i reviewerna på notbookreview så ser man ju att det varit skillnad på skærmarna på 15" Unibody, dær man anser att de varit bra men inte herrejøssesbra.

http://www.notebookcheck.net/Review-Apple-MacBook-Pro-15-v5-2008-Unibody-9600M-GT-9400M.11973.0.html

http://www.notebookcheck.net/Review-Update-Apple-MacBook-Pro-5-1-Unibody-9600M-GT-9400M.12518.0.html

Frågan blir ju då vilken skærm man får idag om man bestæller en nyh MBP 15"? Har de gått øver till den som i testet fick bæsta omdømmet, eller kør man med två olika leverantører?

Dr Tinnitus

Vissa MBP går lätt över 70 grader men dessa är troligtvis defekta på ett eller annat sätt.

http://www.99.se/showthread.php?t=243641&referrerid=100476

1,5 – 3 h batteritid är normalt beroende på vad man gör.

Tack før infon Gilbert 2.

Jag såg efter att jag frågat om tempen, att det fanns en hel del intressant info om det på de lænkar från notbookreview jag gav i førra inlægget.

Dr Tinnitus

Jaha ja..... Då blev ju i alla fall skærmfrågan besvarad i o m WWDC, och då ska jag ta och bestælla mig en 15" 2,8 eller 3,06 idagarna.

Dr Tinnitus

1
Bevaka tråden