Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias mobila bredband fungerar inte med OSX, finns det någon lösning?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tack!
Jag försökte och misslyckades igår, men jag prövade igen och nu funkar det.
Toppen!

Får trots upprepade försök inte igång mitt Option Icon 505 (Telia) med Snow Leopard...

Modemet fungerade till en början med enbart Telias (gamla!) programvara, men började efter några dagar att strula. Efter lite googlande så installerade jag om + laddade ner Snow-drivrutiner från Options hemsida - ingen förändring.

Har nu installerat om program och drivrutiner så många gånger att jag börjat tröttna på det.

Har bland annat testat med:
a.) Enbart Telias programvara (som nu ska vara uppdaterad för 10.6) => Connect-knappen är grå och fälten för APN etc. går inte att fylla i.
b.) Telias programvara + drivrutiner från Option => samma som a.)
c.) Enbart drivrutiner från Option => Network lyckas hitta modemet, men klagar på att inställningarna (APN etc.) är fel - men jag VET att de är rätt!

Alla andra (på 99.se och liknande) verkar få igång det på något av ovanstående sätt, men inte jag... Min dator är för övrigt en helt ny MBP med Snow Leopard förinstallerat, och som jag inte gjort mer "förändringar" på att installera Office. Och modemet i sig fungerade även utmärkt när jag testade på en PC med windows...

Någon med kreativa tips eller ideer?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-10-18 21:46

Jag misstänker att det har nåt med firmware i modemet att göra.
Har haft flera som har haft problem med detta modem, mens vissa andra inte har haft några problem alls. Dom som inte hade problem hade nåt eldre modem än dom som har haft problem.

Hmm, ok, men kan jag lösa det på något sätt eller?

Har du avinstallerat Telia-programmen innan du installerar om?

Jepp, har kört Telias avinstallerare...

Kanske ett par ledtrådar till mitt problem:

1. När jag installerar om drivrutinerna från Options hemsida (Option HS Driver v3.26.0), står det "Installing this software requires no additional space". Har för mig att vid de tidigare installationerna stod att det visst krävdes utrymme. Kan det vara så att det ligger rester kvar från de tidigare installationerna av drivrutinerna, och att dessa stör/hindrar vid följande ominstallationer? (har för mig att jag läst det någonstans, och att man borde ta bort dessa manuellt för en "ren" ominstallation). Är dock ganska ny på mac, men låter detta rimligt - och i så fall, var på hårddisken letar jag efter de filerna?

2. När jag försöker lägga in uppkopplingen manuellt via Network så hittar jag "GI505 Diag", vilket alltså är modemet. Att konfigurera denna med APN etc. fungerar dock inte. Vid tidigare installationer fick jag dessutom upp fyra olika alternativ efter att ha installerat drivrutinerna - ett av dessa var "Option 505 App", vilket jag förstått är den jag ska konfigurera för att få uppkopplingen att fungera? Ledtråd för någon?

Oerhört tacksam för tips!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-11-01 16:28

Skriver detta med Telias mjukvara med modemet inkopplat!
Försökte med Mats B. förslag men när jag installerade Options mjukvara fick jg meddelande att två filer i system/bibliotek/extensions: Option ***.kext och Option**.kext inte kunde installeras. Option fanns heller inte i programmappen. Slängde kext-filerna men kunde ändå inte installera programmet direkt från Option.
Sista försöket var att försöka med Telias installation. Det funkade! Det enda jag behövde skriva in var PIN-koden och det tog lite tid innan det kopplade upp.
Värt allt besvär när man klarar det på egen hand (with a little help from my friends).
Hoppas detta kan hjälpa jonas_r

Senast redigerat 2009-11-01 16:49

Ja, har förstått att Telia nu uppdaterat sin programvara så att 505:an ska fungera även i Snow Leopard. Kul att någon kan bekräfta att så är fallet! Känner igen det där felmeddelandet om *.kext också förresten.

Vad gäller mitt eget problem så är även det "löst". Efter supportsamtal och chat med Telia, ominstallation av Snow Leopard och oändligt googlande så testade jag "för säkerhets skull" modemet i en PC. (Jag köpte alltså modemet när jag fortfarande hade PC, och då fungerade allt.) Denna gången hände dock noll; SIM-kortet ok, men modemet sönder…

Suck….vad är egentligen sannolikheten för att modemet pajar exakt samtidigt som jag byter hemdator från PC till Mac? Får strax tillbaka ett nytt/lagat från Telia i alla fall…

Bevaka tråden