Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB G4 orkar inte dra USB-hårddisk?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-28 22:13

Hej,
Jag får inte en extern USB-driven hårddisk att fungera med min Powerbook G4. Det är som att den får för lite ström? Eller kan det vara något annat?
Jag testade en tidigare, minns inte märket. Nu har jag precis köpt en Verbatim 250 gig på Kjell.com och den vill heller inte fungera.
Jag har ju bara två USB-kontakter på min PB och behöver ha en USB-ingång ledig.
Tips?
Tack på förhand.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-28 22:14

USB hubb med extern strömkälla?

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-28 22:16

Hela poängen är ju att jag vill ha en hårddisk som inte behöver ström från en extern källa. Är det en omöjlighet med en fyra år gammal PB?
Eller är det något annat som är fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-28 22:23

Nej jag tror att det är disken som behöver extra jos, inte att datorn är för vek.

Nån kan gärna rätta mig om jag har fel, men jag har haft ett gäng USBdiskar som har funkat bra på allt från PB, iBook, MB, MBP favvon är rugged vad den nu heter från LaCie, orange sak, som fungerar som en klocka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-28 22:59

Tråkigt att säljaren lovade att Verbatim inte skulle kräva dubbla USB.

Ursprungligen av Tangen:

Nej jag tror att det är disken som behöver extra jos, inte att datorn är för vek.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-29 22:06
Ursprungligen av scott:

Tråkigt att säljaren lovade att Verbatim inte skulle kräva dubbla USB.

Det finns ingen direkt standard för hur mycket ström som ett USB-uttag ger. Vissa datorer/uttag ger lite ström och andra ger mer ström. På min MacBook från 2006 är det till exempel beroende av exakt vilket av de två USB-uttagen jag kopplar in den in. Man måst nog kolla upp hur mycket ström uttaget kan ge i någon spec av nått slag. Apple dokumenterar nog inte detta dock. Kanske kan du Googla lite för att få visshet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-28 23:00

återlämna den, gå till humac eller någon machandlare som har koll

Har du FireWire i datorn kan du skaffa en disk med sådan koppling.
USB är lite dinky-toys-känsla över. Fw kan leverera betydigt mer ström.

Kör själv en iomega eGO, snygga drivar, många modeller har både FW och USB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-29 23:51

Att det ska behöva vara så svårt. Jag vill bara ha en fungerande USB-disk.
Den fungerade inte i andra USB-ingången heller.
Tack för hjälpen.
Jag ska återlämna disken och kolla upp Firewiremöjligheten. Annars, vilka exakta USB-drivna diskar har ni som fungerar till era Mac? Gärna exakt modellnummer, eller med länk till Pricerunner eller Prisjakt.
Tack.

Kjell &Co är ett typiskt PC-bolag. De kan bara PC-gunk. Om Mac vet de ingenting.
Gå till ett Mac-ställe och titta ut ngt.

Jag har och är väldigt nöjd med:
Iomega eGo Portable USB/FW 250GB (VIT)

Här är samma, men numera i 500GB för ca 1500:- (RÖD)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=331335

Räkna med att ALLA externa hårddiskar du köper får du köra genom Skivverktyg
och omformattera för Mac.Gör den då även startbar - så kan du installera ett system på den och då har du lite "startreserv" den dag du behöver.

1
Bevaka tråden