Rättigheter efter 10.5.7

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min MacBookPro funkar som den ska efter uppdateringen, men vi har fått problem med rättigheter. Vi är en grupp som arbetar mot en server som kör Tiger, och vi tillåts ofta inte köra filer från den. Filer från min burk med Leopard har alltid rättigheten "Alla - Bara läsa". Lägger jag den filen på servern och sedan försöker öppna den igen där ifrån, så kraschar InDesign och andra Adobeprogram. Vill att min dator ska skriva att alla får "Läsa & skriva", men vet inte hur man ställer in det. Någon som vet?

Ursprungligen av Läderlappen:

Min MacBookPro funkar som den ska efter uppdateringen, men vi har fått problem med rättigheter. Vi är en grupp som arbetar mot en server som kör Tiger, och vi tillåts ofta inte köra filer från den. Filer från min burk med Leopard har alltid rättigheten "Alla - Bara läsa". Lägger jag den filen på servern och sedan försöker öppna den igen där ifrån, så kraschar InDesign och andra Adobeprogram. Vill att min dator ska skriva att alla får "Läsa & skriva", men vet inte hur man ställer in det. Någon som vet?

Reparerade* du rättigheterna innan du uppdaterade ?

*=Starta om från systemsskiva.

• Medlem
  • Överallt
  • 2009-05-28 13:31

Är inte dom där Adobekrasherna ett gammalt problem. Jag tror det finns flera diskussioner här om Adobeprogram som krashar när man arbetar mot Tiger server.

Det verkar vara nåt strul med tilldelade rättigheter på dom utdelade mapparna på servern. Se först till att servern är uppdaterad till 10.4.11, har stött på problem med Leopard mot 10.4-servrar som inte har senaste systemuppdatering.

En annan sak som jag har gjort vid liknande problem är att slå på ACL på den disk på sevrern där dom utdelade mapparna ligger. ACL aktiveras i Workgroup Manager. Där kan man ställa rättigheter mer exakt än ordinarie POSIX (Unix-rättigheter). Det finns mer info i manualerna till servern.

Att reparera rättigheter (behörigheter) med Skivverktyg gör ingen nytta i det här fallet, om jag får kommentera inlägget från LCR :), och man ska absolut inte göra det från systemskivan, Skivverktyg jämför behörigheter på program som har installerats med Apples inbyggda installerare, och den listan uppdateras med varje systemuppdatering. Därför ska man alltid köra "reparera skivbehörigheter" från systemet på hårddisken, inte från system-DVD:n.

1
Bevaka tråden