Jag tänkte att jag skulle skaffa ett trumprogram till mitt pro tools le. Tanken är att jag skall spela in elbas, synth, saxofon, sång och kanske lite gitarr. men så ville jag programmera trummor till detta.. Har inget midiklaviatur och tyckte det verkade otroligt bökigt att programmera trummorna med pro tools.. Kanske går om jag lär mig hantera pro tools lite bättre eftersom jag precis skaffat mig programmet, men det verkade ändå som ett klaviatur var att föredra?

Hur många oktaver behövs till Addictive Drums och har ni råd på ett bra billigt klaviatur som helst inte är för jävla fult? Tror bara jag skall använda det till trummor, men det kanske dyker upp ngt annat jag vill göra med det? Hoppas inte : / Vad betyder semivägda tangenter? Är alla midiklaviatur tryckkänsliga? såg en jag funderade på som hade "ultra thin keys" Är det äckligt att trycka på. CME M-KEY hette den. Skulle det vara bra att ha några rattar och reglage mm på klaviaturet eller kan det lika gärna vara tomt? Jag har ingen midi i/o på mitt ljudkort, får jag en massa latency om jag stoppar in det i en av datorns usbkontakter?

Det hela med addictive drums verkade kanske lite dumt för mig då jag tänkte att jag egentligen skulle ha det för att göra trumkomp till mina låtar hemma och vart jag riktigt nöjd med nån färdig låt fixa en riktig trummis som lade om trummorna. Programmet var ju dyrt och skall jag ha ett klaviatur blir det ännu mer pengar.. Försökte cracka programmet igår (vilket antagligen är hädelse och förbjudet att nämna på sånna här forum) men misslyckades...
Det verkade dock vara ett kul program och det är väldigt synd att jag har min 10 dagars trial just denna period där jag har spelningar och inget midiklav och inte kommer hinna testa det så mycket. Får se vilket program jag i slutändan väljer. Har ni råd på andra billigare eller gratis program som kanske går bra att göra egna komp både med eller utan ett klaviatur så säg dem gärna?

tacksam för hjälp.