G5-videoredigering

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå i åskvärmen.
Öppen fråga: Du har ca 40 lök ex.moms att köpa en datorredigering för. Du baserar den på nya kraftigaste G5an med extra 512 i ram. Utöver detta behövs en monitor för burken och en proffsig ref.monitor och ett par justa högtalare. Bandare finns redan. Vill någon ge sig på ett försök i värmen med vad jag ska prioritera här. MVH, Bengtl

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-07-18 01:05

Mycke RAM, hårddisk och en riktig referensmonitor!
Ev två billigare 19" skärmar.
Hyfsade högtalare men bra hörlurar (så att du kan lyssna efter knaster och fina ljud).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-18 09:22

Tja du, det beror lite på vad du ska göra för något skulle jag säga.

Kommer du bara redigera DV? Finns möjlighet att du kommer vilja köra DV50, BetaSP eller DigiBeta? Om fallet är så så behöver du mycket större budget

Annars blir väl grunden:

- En så snabb dator du har råd men
- Minst 512MB RAM, jag skulle säga 1024MB
- Två snabba diskar
- Två bra 19" CRT monitorer
- All programvara du behöver
- En bra referensmonitor
- Bra hörlurar
- Godkända högtalare

Tittar vi då på det så blir det:

Highend
- 1 st Dual G5 2.0Ghz, 512 MB RAM, 160 GB HD, SuperDrive, Radeon 9600 64MB
Pris: 25 600kr

- 1 st 120GB Segate Barracuda 7
Pris: 1200 kr

- 2 st 256 MB PC3200 Minnen
Pris: 900 kr

- 2 st 19" Nec FE991SB
Pris: 6600 kr

TOTAL DATOR: c:a 34 360 kr

Då saknas:

- 1 st Reference monitor 14-20":
Pris: 5000-15 000 kr

- 2 st högtalare + mixer/förstärkare:
Pris: 3000-10 000 kr

- 1 st hörlurar av modell bättre:
Pris: 2000 kr

- Programvara

Har du 40 000 kr att spendera så får du nog prioritera. Dual 2Ghz G5:an är överlägset mest prisvärd speciellt vad gäller videoredigering. FCP kommer funger utomordentligt bra där.

Att du vill ha två diskar är väldigt bra i redigeringssammanhang då du bör ha mediafiler på en disk samt program och system på en annan. Till detta hör att du får enormt mycket lagringskapasitet - nära 20 timmar DV25 material kan du ha på burken.

Minne BÖR man ha så mycket man har råd med att köpa. FCP vill själv ha 512MB RAM i maskinen. Ju snabbare dator du får destom mer minne bör man ha i den för att tillgodo se dess prestanda. Mer minne gör datorn och dig själv snabbare eftersom du kan ha fler, tunga program i gång samtidigt.

Monitorer bör du också ha rel. bra modeller av. Du behöver lixom inte gå på ulta high-end sony/lacie, men ex. en high-midrange monitor av typ NEC FE991SB är bra. De är prisvärda och slår även topmodellerna på fingrarna ibland. Två monitorer är inte ett måste, men är oerhört trevligt i redigeringssammanhang. Skall du jobba i After Effects något? Där bör du verkligen har två monitorer.

Sen tillkommer då resterande sakerna…_Du behöver en referencemonitor och en TV. Detta går löst på ganska mycket. Här finns MÄNGDER av modeller av välja på. En bra TV och en bra ref-monitor är bra att ha, men det kostar. Sony har ex. ett par TV-apparater som är fina i 20" och 29" klassen, 50hz (det är det vanligaste folk kommer se i slutändan så).

Ja…_Hörlurar är väldigt viktigt. Gärna modeller som isolerar miljöljud. Sony:s CD2000 lurar är bra, går på c:a 2000-2500 kr. Högtalare bör du också ha, men jag skulle satsa mer på bra hörlurar om du har tajt budget. Å andra sidan, om du väntar dig mycket kundbesök så är det alltid bra med ordentliga högtalare också…

Klurigt det där

• Oregistrerad
  • 2003-07-18 18:19

Verkar ju vettigt men varför en baracuda disk?

Kör på western digitals drivar med 8mb cache, riktigt snabba. Enda fördelen med cudan är att den är tyst...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-18 19:05

Byt till western digital då. Samma sak egentligen, lite snabbare men lite högljudare. Båda har 8MB cache också. Priset är vällen c:a det samma antar jag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Verkar ju vettigt men varför en baracuda disk?

Kör på western digitals drivar med 8mb cache, riktigt snabba. Enda fördelen med cudan är att den är tyst...

Så här skriver Storagereview.com om de senaste Barrcuda diskarna:

"Seagate finally has a drive on its hands that approaches the speeds delivered by Western Digital's latest Caviars."

Det är ingen större skillnad mellan Seagates och Westerns 7200rpm diskar med 8MB cache. Jag tror inte ens att den är märkbar när man jobbar med DV-redigering.

Jag hade valt den tystare Barracudan.

1
Bevaka tråden