Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari suger processorkraft och batteri!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-26 11:12

Hej, är det någon som känner till varför Safari går så tungt åt processorn nuförtiden?

Fläkten varvar upp vid vanlig surfning och Safari lägger beslag på 60-100% av processorkraften, bara för att läsa en artikel på Nyteknik.se t.ex! Är det Flashanimationerna som lägger beslag på min processor och suger ur mitt batteri? Någon som vet? Det verkar som att Firefox har det lite lättare för animationer t.ex.

MBP 2,33Mhz, 10.5.6, 2Gb internminne, Safari 4 Public Beta 5528.16, Firefox 5.0

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-05-26 11:54

Jag är nästan helt säker på att det är Flash som suger processorkraft. Provade själv att gå in på www.nyteknik.se och användningen gick upp i 40-60%, Flash är dåligt optimerat.

Så fort jag kliver in på en hemsida med flash så hänger sig webbläsaren för att sedan kicka igång. Helt underbart =/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-26 15:50

Jag kör med ClickToFlash i Safari, då syns ingen flash om man inte tillåter det. Jätteskönt på en del sidor. http://www.99.se/safari/258956-sla-flash-i-safari-med-clicktoflash.html

Visst kan man välja att stänga av flash men det känns lite sjukt när datorn tror att det är år 2000 och inte nutid. Att det skall vara så svårt att få till en ny flashversion till plattformen. Vi är inte så små när det kommer till marknadsandel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-26 19:05

Flash står för 98,8% av alla chrasher jag råkar ut för.

Sopmjukvara.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-01 12:58

Har samma problem. Vad gör man åt det?

Problemen med flash och processorbelastning är lika i pc också. Ingen tröst men...
ClickToFlash är en hit där jag själv bestämmer vilka sidor som flash ska gå igång på, direkt eller efter clickning.

Däremot har jag inga krascher eller hängningar i Safari pga flash. Kör den senaste Safari 4 publicbeta

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Problemen med flash och processorbelastning är lika i pc också. Ingen tröst men...
ClickToFlash är en hit där jag själv bestämmer vilka sidor som flash ska gå igång på, direkt eller efter clickning.

Däremot har jag inga krascher eller hängningar i Safari pga flash. Kör den senaste Safari 4 publicbeta

Jasså? Min aktivitetshanterare visar 0-1% CPU usage när jag har t ex Aftonbladets sida igång. Att Flash funkar dåligt på Mac just nu är mer allmänt känt.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Jasså? Min aktivitetshanterare visar 0-1% CPU usage när jag har t ex Aftonbladets sida igång. Att Flash funkar dåligt på Mac just nu är mer allmänt känt.

Stämmer att Flash i windows är inget problem. Flash i osx är genomruttet kass.

Windows Vista har istället problem med alla bakgrundsprocesser. Flash på Windows är inget att glädjas över men heller inget problem.

Idag ser jag tack och lov mindre hemsidor som är sönderlekta med Flash. Flash var ofta bara lek och dålig kommunikation. Mycket skrik utan höjd. Tack för att denna avart minskat. Antagligen har kunskapsnivån höjts på hur kommunikation fungerar.

Senast redigerat 2009-06-04 18:51

Monki World gör att Cpu'n går upp till nästan 100% i iStat nano medan motsvarande inte händer på youtube. Jag har right-klick flash aktivt men det verkar inte hjälpa ett dugg när jag surfar. Är det några inställningar jag har missat? Det blir ju fler o fler sidor som byggs i flash så problemet lär ju inte gå att undvika i längden..

Någon som vet?

1
Bevaka tråden