Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone och min bil?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja! JAg har en Volvo v70 med en AUX ingång för mp3...Vill koppla upp den till bilens stereo system. Vad för slags kabel behöver jag, och var kan jag köpa den?
tack

3,5 mm stereo hane till hane. Finns på Classe eller Kjell & Co.

Förmodligen där du köpte stereon.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-24 14:33
Ursprungligen av flavor savor:

Tja! JAg har en Volvo v70 med en AUX ingång för mp3...Vill koppla upp den till bilens stereo system. Vad för slags kabel behöver jag, och var kan jag köpa den?
tack

Jag har en sån här, fungerar bra:

http://www.griffintechnology.com/products/autopilot

Den har line-utgång inbyggd, då slipper man koppla sladden i hörlursuttaget.
Har även provat såna därna radiosändare, men har inte fått det att funka bra.

Edit: Klart man klarar sig med bara en sladd också, fördelen med den här är att den laddar under tiden också. Ringer det så tonas musiken ned och ringsignalen går ut i högtalarna, för att tonas upp igen när man lägger på.

beror ju även på vilken sorts Aux ingång du har, om du har en 3,5mm uttag fram på stereon, gör som Capeman säger.
Annars kanske du har RCA ingångar bakpå stereon, då behöver du en RCA-3,5mm kabel..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-24 17:03
Ursprungligen av rosen888:

beror ju även på vilken sorts Aux ingång du har, om du har en 3,5mm uttag fram på stereon, gör som Capeman säger.
Annars kanske du har RCA ingångar bakpå stereon, då behöver du en RCA-3,5mm kabel..

Han som frågar har en V70 och då sitter det ett 3,5 mm-uttag i förvaringslådan under armstödet mellan framsätena.
Cig-tändaruttaget sitter alldeles framför nämnda låda.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-07-01 19:09

Vilket är ur smidighetssynpunkt bästa valet?

Ipod --> Aux eller iPhone --> Aux

Jag tänker att om ringer i iPhonen, skall man då koppla ur den eller kan man svara och höra den som ringer genom högtalarna? Funkar det? Jag funderar på att skaffa en ipod att bara ha i bilen i armstödet till min V50. Inuti armstödet finns det gott om plats och en aux-ingång. Samtidigt är det ju trevlig med en apparat mindre - men då är det ju det här hur man gör när det ringer. Kanske inte så lämpligt att slita ur 3.5mm pluggen och svara.

När du gör så är det smidigt med bluetooth HF i bilen, då slipper du problemet med att ta ut sladden.

Har du kollat att det inte finns Iphone/iPod sladd på Volvo till din modell?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-07-03 09:29
Ursprungligen av MRM-Racing:

Har du kollat att det inte finns Iphone/iPod sladd på Volvo till din modell?

Det finns och kostar 5000:-

För mycket pengar.

Ursprungligen av planB:

Det finns och kostar 5000:-

För mycket pengar.

Det där förvånar mig ständigt... Priserna för sådana där tillbehör är prissatta så att så gott som ingen privatperson kan komma ifråga.

Men nu kommer det bilstereoapparater som har detta inbyggt. Synd bara att det är integrerade apprater i de flesta nya bilar... Min sons Mercedes från 84 har en bättre bilstereo (dvs: iPhoneingång:) för ca 2000 än min Peugeot från 05;(

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-07-03 11:33

Jag kan tillägga att det i övrigt är en bra "infrastruktur" med fack, ytor och så för att hantera en ipod i min V50.

  • Medlem
  • 2009-07-04 17:33
Ursprungligen av planB:

Jag kan tillägga att det i övrigt är en bra "infrastruktur" med fack, ytor och så för att hantera en ipod i min V50.

Vilken årsmodell har du? Jag har inga möjligheter att koppla in nåt i min V50 2005 (Volvomodellår 2006) såvitt jag vet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-07-04 17:56
Ursprungligen av Baron:

Vilken årsmodell har du? Jag har inga möjligheter att koppla in nåt i min V50 2005 (Volvomodellår 2006) såvitt jag vet.

'08 och framåt.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2009-07-03 19:08

Existerar det någon iTrip för iPhonen?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-03 20:43
Ursprungligen av iggy:

Existerar det någon iTrip för iPhonen?

Ja.
http://www.griffintechnology.com/device_types/iphone/devices/iphone3g

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2009-07-04 16:49

Tack! Jag var ändå på hemsidan och tittade precis innan jag postade min fråga men kunde verkligen inte hitta den. Nu idiotförklarar jag mig själv istället

  • Medlem
  • 2009-07-04 20:49

Jahaja, 7 år efter iPodens lansering...

För er med Volvo och dess integrerade stereos kan jag varmt rekommendera en sk IMIV från en Kanadensik firma ( http://www.imiv.ca/cms ) som säljer tredje parts lösning ngt billigare och lite finurligare än Volvos egen iPod integration.
Kopplar in Ipod/iPhone utan problem, inkommande samtal i högtalarna och prat via BT:-)

Bluetooth!

Jag är förvånad att inte någon har tänkt på BT-lösningen här, efter 3.0-uppdateringen funkar iPhone klockrent mot t ex SE:s mbr-100, som i och för sig är märkligt svårt att få tag på. Jag hittade en på Kjell & Co. och det funkade hur bra som helst. Inga jobbiga sladdar som hänger i vägen och är farliga. Bara mottagaren rätt in i aux-ingången och så para den i iPhonen.
Jag är jättenöjd.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2009-07-09 13:05

Hej!
Jag har en Audi A3 med ipodutag i handsfacket. Men när bilen införskaffades fanns inte iphonen. Nu när jag är på väg att köpa en iphone så funderar jag på hur jag ska kunna använda den med bilens stereo. Det optimala vore om det fanns en förlängningssladd som var av iphone hane-iphona hona typ. Har någon sett om det finns några sådana att tillgå?

Köp en Belkin Bluetooth Music Receiver som finns att köpa på en del olika ställen.
Den går visserligen på 220 volt men försörjningen är 5V och då fungera det med en USB koppling.

1. fixa en gammal USB-kabel som säkert ligger i någon låda där hemma.
2. klipp av änden på usb kabeln, och behåll den röda och svarta kabeln ... det är dessa ger ström
3. Nu till den lite jobbiga biten du måste klippa av belkins alldeles nya nätadaptern och skal av de bägge trådarna.
4. Här kan du löda eller som jag själv gjorde använder krympplast till USB-kabeln och Belkin kabeln.

Viktigt att du få detta rätt!
svart kabel från USB-kabeln till svart / vit eller grå randig tråd av Belkin anslutningen.
röd tråd från USB-kabeln till svart tråd av Belkin anslutning.

Nu kan du nyttja blåtanden via din iPhone och få ut musik via din bilstereon.

Funkar klockrent i bilen!

1
Bevaka tråden