Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tiger eller Leopard?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag är en musiknisse från 99musik som seriöst börjar överväga att köra Tiger på mina Macar istället för Leopard.

Hur kommer det sig?

Jo, min flickväns Macbook råkade ut för en HD-krasch nyss, och jag tänkte jag skulle lägga in 10.4, för det är den första generationens Macbook med max 2GB ram. Eftersom hon inte använder några avancerade saker så ville jag snabba upp systemet.

Och nog blev det snabbt! Så snabbt att jag börjar överväga det själv..

Jag kör Leopard på båda mina arbetsdatorer för musikgrejer (iMac på 2ghz & Macbook på 2.16ghz) och dom blir väldigt lätt sega. Det sitter 4GB ram i båda, och hårddiskarna är bra. Jag vet att jag kan installera om men det tar inte många månader innan OSX blir slött igen.

Jag har kollat in alla program jag använder, och inget av dom behöver 10.5. Jag förstår att jag missar lite fina extrafunktioner som Leopard har, men är det något viktigt som jag missar? Skulle det vara ett misstag?

Jag förstår ju att det här i mångt och mycket är en smakfråga, men jag vill gärna ha lite idéer.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-24 13:32

Om du trimmade diskarna genom att köra Disk Warrior på dina Leopard-Macar så skulle de bli snabbare.
Underhåller man diskarna så förblir de snabba.
Du som jobbar med musik bollar säkert med stora filer också, du vinner mycket på underhåll då och då.

Bra tips, helt klart!

Synd bara att det kostar 1300:- .. Känns lite svårt när jag redan har licenser av Tiger så det räcker.

Får fundera på det här.

Jag installerade iaf 10.4 på min Macbook. Den blev ruskigt snabb!

1
Bevaka tråden