Bottenskruvar, var ska de sitta?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2009-05-22 10:12

Köpte en begagnad iMac där de fyra bottenskruvarna var urskruvade. Problemet är att tre av skruvarna är lika långa men den fjärde är längre än de andra och jag vet inte vilken som ska sitta var. Har jagat runt lite på google men inte hittat nåt. Någon som har koll? Det är en 1st gen Intel iMac 20" från 2006.

Kommer inte ihåg hur det var på den modellen, men har du testat att leta upp support-pdf:n för den dator på Apple support-sida?

• Oregistrerad
  • 2009-05-22 10:41

Japp men den innefattar bara DIY ingrepp och det innefattar inte att skruva loss bottendelen på bezeln.

Är det inte bara att testa då? Där den skruven går in hela vägen ska den väl sitta? Hur stor roll kan det spela?

• Oregistrerad
  • 2009-05-22 11:33

Om jag försöker skruva in en skruv som är längre än det är avsett skulle man exempelvis kunna skada komponenter eller rent av kortsluta något. Det har hänt förut så det vill jag hemskt gärna undvika

• Medlem
  • International user
  • 2009-05-22 11:45

Kolla iFixit.com eller Apples support sida eftersom man fick byta ram själv borde det vara beskrivet hur man öppnar den och var skruvar ska sitta.

//Rob

Det är inte så att det saknas en skruv? Och den längre tillhör [the memory slot]?

http://home.comcast.net/~woojo/DFFA53A0-F23D-4541-9015-481FD3B6532E/SlideShow_assets/SlideShow.html?lang=en

Verkar iofs. vara korta skruvar allihopa.

• Oregistrerad
  • 2009-05-22 13:32

Tack för alla svar! Det finns två bottenskruvar för RAM-luckan, det är inte dessa jag pratar om. Utöver dessa sitter det fyra stycken torx-skruvar i bottendelen som alltså var urskruvade. Jag hittar inget på ifixit eller i supportdokumenten så jag är tacksam för svar! Kanske någon som har en Intel iMac orkar skruva ur bottenskruvarna och kolla? Det är som sagt en 20" 1st gen Intel iMac

Den där länken funkade inte så bra..

prova den här:
iMac_Disassembly

Och kolla in bilden "Remove the other screws & flip it over" -->de fyra chassiskruvarna ser ut att vara lika långa.

• Oregistrerad
  • 2009-05-22 17:48

Aha nu förstår jag vad du menar. Tre av dem är ju lika långa och jag tror det är svårt att avgöra om alla fyra skruvar på bilden är lika långa (vinklarna är ju olika osv). Jag är rätt säker på att det är rätt skruvar eftersom skallen ser likadan ut och säljaren hade förvarat dem på säkert ställe sen de skruvades ur. Jag får väl testa lite försiktigt ändå kanske...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-23 16:10

Om du provar att skruva i en av de korta skruvarna i alla 4 hålen.. Då borde skruven vara för kort i ett hål eller åtminstone skulle det behövas betydligt färre varvs skruvande för att dra fast den. För det borde finnas någon anledning till att just en skruv är längre.

• Oregistrerad
  • 2009-05-26 22:55

Jag håller med men jag hittar det inte..

Hej
Jag skruvade i en sådan imac idag. Den tredje skruven från vänster, när datorn låg på skärmen och foten mot mig, var längre än den andra.
Hälsningar
Lennart

• Oregistrerad
  • 2009-05-27 09:53

Tack snälla för det svaret Lennart! Skruvade i skruven i det hålet och det gick finfint utan kortslutning

1
Bevaka tråden