Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som musikspelare

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har länge velat ta steget bort från cd-skivor och nu känner jag att det är dags. Jag har en riktigt bra ljudanläggning hemma (beolab 5, beovision 5) och bra kvalité är därför väldigt viktigt. Min tanke är att jag ska bygga ett musikarkiv på en Mac Mini med iTunes och Frontrow. All musik ska givetvis vara okomprimerad och i formatet AIFF.

I systemet så fungerar skärmen (beovision 5) som hubben i hela systemet. Allt kopplas med andra ord till tvn. Skärmen har dock några år på nacken och konstigt nog så finns det ingen optisk ingång, utan endast koaxial(S/PDIF).

Mac Mini har ju såklart ingen koaxial utgång utan endast optisk. Så vad har jag alternativ? Kan det vara en idé att köpa ett extern ljudkort med koaxial och koppla så? Hur kommer kvalitén vara? Någon som har erfarenheter av det här?

Du bör kunna lösa det med exempelvis en optisk->koaxial omvandlare. Finns exempelvis på kjell.com mfl ställen.

Bara en undran - varför inte Lossless istället för AIFF? Du sparar ju en hel del plats och kvaliteten är just - lossless...

(En Mini har ju inte direkt obegränsat med plats på hårddisken och om du tänkt komplettera med en extern bör man tydligen - efter vad jag sett på forum - se upp med ljudnivån på hårddisken/kabinettet.)

Jag har funderat över det där. Visst är Lossless bra men det är väl å andra sidan väldigt få program som stödjer det formatet(bara iTunes?). AIFF är mera mångsidigt. Om man skulle få för sig att byta system i framtiden. Jag får räkna lite på det där och uppskatta hur mycket utrymme det kommer ta. Dessutom har jag en hel del FLAC-filer på datorn och såvitt jag vet så finns det inget program som direkt kan konvertera till Apple Lossless. Det blir jobbigt. FLAC -> AIFF -> Lossless.

Ursprungligen av johan_tanying:

Bara en undran - varför inte Lossless istället för AIFF? Du sparar ju en hel del plats och kvaliteten är just - lossless...

(En Mini har ju inte direkt obegränsat med plats på hårddisken och om du tänkt komplettera med en extern bör man tydligen - efter vad jag sett på forum - se upp med ljudnivån på hårddisken/kabinettet.)

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-05-21 20:48
Ursprungligen av FelixSwensson:

Dessutom har jag en hel del FLAC-filer på datorn och såvitt jag vet så finns det inget program som direkt kan konvertera till Apple Lossless. Det blir jobbigt. FLAC -> AIFF -> Lossless.

Jag har själv letat efter bra program för konvertering mellan FLAC och ett iTunes-vänligt format - de insticksprogram som erbjudits har inte riktigt funkat som jag velat.

Till slut fastnade jag för X Lossless Decoder och det har än så länge fungerat ypperligt.

Ett annat program är Max som jag tyckte var lite klumpigare, men gjorde jobbet lika bra.

Lycka till med din satsning bort från fysiska medier!

OBS! Köp inget "mac mini-formfaktor-kabinett" med hårddisk. Jag har testat fyra olika modeller de senaste åren (det är väl ungefär vad som finns/funnits) och alla blir för varma och låter för mycket.

Det bästa, svalaste och tystaste av dem, vilket jag har kvar, är ett Cupertino Mini USB/FW-hub/HD-Cab. Det går absolut inte att ställa minin ovanpå detta eller tvärtom - jag har i o f s löst detta genom att bygga upp en trave brickor i hörnen under chassiet samt en trave mellan chassiet och minin - för maximalt luftgenomflöde. Detta hjälper och gör så att fläktarna i minin eller chassiet inte går upp på max. MEN - Disken hörst fortfarande ganska mycket genom chassiet (en Seagate Barracuda). Inget av de tidigare chassien jag har haft har varit tystare, inte heller detta är tyst nog.

Istället köpte jag för några månader sedan ett par Seagate Freeagent Pro 1GB (USB/FW). Jag kör dem konstant - en disk för arkiv, musik, mm, en disk för time machine (flera datorer, musikproduktion mm). Dessa diskar är i sanning extremt tysta och svala! Aldrig varit så nöjd och jag tänker köpa ett par till. Jag har gjort så att jag helt enkelt ställt dem bakom minin, under min tv/stereobänk. Mycket bättre än ett minitorn.

1
Bevaka tråden